• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5578
+
-

همه ابهامات درباره غرق شدن دماوند

خبر
همه ابهامات درباره غرق شدن دماوند

 روز گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری منتشر شد که نشان می‌داد، ناوشکن دماوند متعلق به نیروی دریایی ارتش 18روز پس از برخورد با موج‌شکن در آب‌های دریای خزر غرق شده است. این دومین حادثه مهم دریایی ایران در دی‌ماه سال96بود ولی اخبارش در میان گزارش‌های کشتی آتش‌گرفته سانچی گم شد. این ناوشکن از مدرن‌ترین سامانه‌های الکترونیکی و رهیابی دریایی بهره‌مند بود. با این حال امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی عصر دیروز گفت که باتوجه به عمق کم‌آب در محل سانحه که حدود 4 تا 5 متر است، امکان غرق شدن ناوشکن وجود ندارد و برای جابه‌جایی بلوک‌های بدنه لازم است قسمت‌های مختلف ناوشکن جدا شده و برای تعمیر و بازسازی اصلی به کارخانه کشتی‌سازی منتقل شود.

ساخت ناوشکن دماوند بعد از ناوشکن جماران مهم‌ترین خبر در حوزه دستاوردهای نیروی دریایی ایران بود و کشورمان را در جمع کشورهای سازنده ناوشکن قرار ‌داد. دماوند، 3سال قبل (18اسفندماه93) به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوسته بود. 20دی‌ماه امسال کشتی سانچی همچنان در آب‌های چین می‌سوخت که رسانه‌های داخلی در چند خط کوتاه خبر دادند ناوشکن دماوند هنگام ورود به بندر انزلی به‌علت افزایش سرعت باد و طوفان شدید در دریای خزر با موج‌شکن برخورد داشته است. اظهارات امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی، سخنگوی ارتش بعد از حادثه حکایت از شدت آن داشت. به گزارش تسنیم، او میزان خسارت و آسیب وارد‌شده به ناوشکن دماوند را «جدی» دانسته و گفته بود: «ناوشکن موصوف نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی دارد.»

این حادثه همزمان واژگونی یک شناور ارتش و شهادت 2نفر از نیروهای ارتش را نیز به همراه داشت. 4نفر از نیروهای ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش نیز با این شناور عازم امدادرسانی به ناوشکن دماوند بودند که به‌علت طوفانی بودن دریا دچار سانحه شدند. پیکر شهید امیر باصره، تکاور نیروی دریایی روز جمعه 7بهمن پیدا شد و پیکر تکاور شهید ناوسروان بیژن زارع نیز 27دی‌ماه بعد از چند روز جست‌وجو در دریا کشف شده بود.  ساخت ناوشکن دماوند در سال85 در دستور کار سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع قرار گرفت. کار ساخت آن نیز پس از 8سال در شهریورماه93با صرف بیش از 2میلیون و 500هزار نفر ساعت کار و 12هزار فعالیت اجرایی به پایان رسید. 700مرکز صنعتی، پژوهشی و دانشگاهی در ساخت این ناوشکن مشارکت کرده بودند.  فناوری‌های جدید سامانه رادار هوایی سه‌بعدی، سامانه رادار سطحی، سامانه هدایت آتش، سامانه جنگ‌های الکترونیکی، سامانه جنگ‌های نوین، سامانه برخاست بالگرد در شب، سامانه کشف و اطفای حریق سازگار با محیط‌زیست و سامانه کنترل و نشان‌دهنده یکپارچه بخشی از ویژگی‌های این ناوشکن پیشرفته اعلام شده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید