• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55737
+
-

انتخابات شورایاران با آیین‌نامه‌ جدید

شورای شهر تهران دیروز با تصویب طرحی، آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها را تعیین کرد

شورا
انتخابات شورایاران با آیین‌نامه‌ جدید

حامد فوقانی/خبر‌نگار

اعضای شورای شهر تهران دیروز در قالب یک‌طرح، چگونگی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به بحث گذاشتند؛ به همین منظور در انتخابات پیش‌روی شورایاری‌ها، سن رأی‌دهندگان از 15به 18سال افزایش یافته و محدوده سنی برای کاندیداها 22تا 75سال خواهد بود.
نهاد شورایاری به‌عنوان بازوی کمکی شورای شهر تهران و رساندن صدا و مطالبات مردم به مدیران رده بالاتر، در ابتدای دهه 80شکل گرفت. از آن زمان به بعد این نهاد مردمی، فراز و فرودهایی داشته است اما به هر شکل ممکن 4 دوره انتخابات آن برگزار شد و اکنون آخرین روزهای دوره چهارمش سپری می‌شود؛ اگرچه مدتی می‌شود که شورایاری‌ها به‌خاطر وجود مشکلات، کارکرد اصلی خودشان را ندارند. در این راستا شورای پنجم شهر تهران تاکنون جلسات مختلفی را با حضور سمن‌ها و فعالان عرصه شهری برای نظم‌بخشی به شورایاری‌ها برگزار کرده است. روز گذشته نیز در یکصد و چهلمین جلسه شورا بررسی آیین‌نامه اجرایی انتخابات پنجمین دوره فعالیت شورایاری‌ها در دستور کار قرار گرفت. در این بین محمد سالاری نیز در نطق پیش از دستور مواردی را درباره اهمیت فعالیت شورایاران مطرح کرد. او وضعیت موجود و گذشته مدیریت محله را  مطلوب ندانست و در عین حال سؤالی را مطرح کرد؛ «اکنون که شورای پنجم تصمیم به برگزاری چنین انتخاباتی گرفته آیا ارزیابی صحیحی از وضعیت موجود فعالیت انجمن شورایاری‌ها و مدیریت محله و نیز کارنامه 4دوره شورایاری و مشارکت اجتماعی در محله‌ها شهر تهران دارد؟» پیشنهاد سالاری بر عدم‌تعجیل در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بود.

کاندیداتوری با یک‌سال سابقه کسب
احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها دیروز پیشنهادهایی را برای انتخابات این نهاد مطرح کرد. او گفت: «پیشنهاد می‌شود سن رأی‌دهندگان از 15به 18سال افزایش یابد. همچنین در اساسنامه برای رأی‌دهندگان شرط سکونت اعمال شده بود اما چون برخی نقاط تهران جنبه کار و شغل بر آن غلبه دارد مانند منطقه 12که خیلی سکونت در آن نیست؛ بنابراین اشتغال به شرط جواز کسب و اشتغال بیش از یک‌سال نیز پیشنهاد می‌شود در این نقاط اعمال شود.» این عضو شورای شهر تهران در ادامه به محدوده سنی کاندیداهای شورایاری‌ها اشاره کرد و افزود: «محدوده سنی 22تا 75سال برای کاندیداها، تبدیل داشتن حسن شهرت به نداشتن سوء شهرت و همچنین دارابودن کارت معافیت و پایان خدمت برای آقایان ازجمله پیشنهاد‌های اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری است. از دیگر پیشنهادها برای اصلاح اساسنامه ایجاد محدودیت برای پرسنل وزارت ارشاد در راستای جلوگیری از زمینه سوءاستفاده از امکانات آن وزارتخانه در راستای کاندیداتوری است.» به گزارش همشهری، تیر‌ماه امسال مهلت قانونی فعالیت شورایاران دوره چهارم به پایان می‌رسد و از این به بعد دیگر جایگاه قانونی نخواهد داشت. بر این اساس طرح آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها دوفوریتی بود که به تصویب اعضای پارلمان شهری پایتخت رسید. طبق آیین‌نامه در این انتخابات نظارت بر عهده معتمدین محله‌ها خواهد بود و هیأت اجرایی هم از شهرداری است؛ در ضمن اینطور که به تصویب رسید سن رأی‌دهندگان در انتخابات شورایاری‌ها 18سال تعیین شده و محدوده سنی کاندیداها هم 22تا 75سال خواهد بود.
همچنین مجید فراهانی در مخالفت با پیشنهاد حذف تبصره ۱ از ماده ۵ مبنی بر حذف افرادی که تنها خواندن و نوشتن بلد هستند، صحبت کرد تا این افراد نتوانند در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند. همین امر سبب شد تا این پیشنهاد با ۹ رأی مخالف و ۸ رأی موافق به تصویب نرسد. 
به گزارش همشهری پیشنهاد اضافه شدن اشتغال به اصل سکونت با داشتن جواز کسب معتبر 5 ساله برای داوطلبان عضویت در شورایاری‌ها رای آورد. 
پیشنهاد نداشتن سو شهرت برای داوطلبان عضویت در شورایاری‌ها نیز رای نیاورد. همچنین پیشنهاد داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای عضویت آقایان در انتخابات شورایاری‌ها رای آورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید