• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55732
+
-

افت سنگین بورس

بورس تهران در مبادلات روز یکشنبه 2.5درصد افت کرد

بازار سرمایه
افت سنگین بورس


شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 5هزارو 58واحد معادل 2.5درصد افت کرد و مقدار نزول بورس در یک هفته گذشته به 10درصد رسید.

به گزارش همشهری، روند نزولی بورس تهران که از هفته پیش آغاز شده است در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین معادل 2.5درصد کاهش یافت و به 204هزارو 69واحد رسید. این شاخص از یکشنبه هفته قبل وارد یک روند نزولی شده و در این مدت معادل 10درصد افت کرده؛ این در حالی است که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا یکشنبه هفته قبل 25درصد رشد کرده بود اما در این مدت کوتاه به‌طور متوسط 10درصد از بازده سهامداران کم شده است.این رویه نزولی بعد از آن آغاز شد که شایعه خروج ایران از برجام در فضای تالار شیشه‌ای مطرح و منجر به ترس سرمایه‌گذاران شد. این ترس به حدی بود که در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته قبل یکی از عمیق‌ترین نزول‌های تاریخ بورس به ثبت رسید و حتی سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مورد تصمیم‌های جدید ایران در مورد برجام هم نتوانست از شدت نزول بازار سهام کم کند.

با این حال به زعم تحلیل گران بخشی از روند نزولی بورس ناشی از هیجاناتی است که تحت‌تأثیر شایعات سیاسی در بازار شکل گرفته و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در بخش فولاد، آلومینیوم، مس و سنگ آهن نمی‌تواند اثر چندانی بر سود‌آوری این صنایع در بورس داشته باشد. هم‌اکنون صنایع معادن و فلزات با ارزشی معادل 230هزار میلیارد تومان دست‌کم 30درصد از ارزش بورس را در اختیار دارند، اما تحلیل گران می‌گویند اثرات تحریم همان یک سال پیش که فرصت‌های صادراتی محدود و نقل و انتقال پول با مشکل مواجه شد در این صنعت نمایان شد و اکنون تحریم‌های جدید‌تر اثر چندانی بر این صنعت نخواهد داشت.

هنوز مشخص نیست روند نزولی شاخص بورس تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد اما به‌نظر می‌رسد این رویه نزولی تا محدوده 200و حتی 195هزار واحد هم تداوم یابد.

فرشید اردبیلیون جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در این‌باره گفت: به‌نظر می‌رسد خریداران با بازار قهر کرده و فروشندگان نیز کمی ترسیده‌اند. اوافزود:شرایط فعلی بازار قدرت تصمیم‌گیری را سخت کرده و منجر به ترس فعالان بازار شده است.اوتصریح کرد: ازنظر من اتفاقات روزهای اخیر بازار کاملاً هیجانی است. به این معنا که قدرت تصمیم‌گیری از شما به‌خاطر تغییرات شدید و پشت سر هم و خبرهای زیاد سلب می‌شود و دست به خریدوفروش‌هایی می‌زنید که از همین هیجانی شدن بازار نشأت می‌گیرد.

تغییر جهت بازار، به‌زودی
همایون دارابی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با تأکید بر اینکه خبرهای تأثیرگذار بر روند بازار سرمایه رو به پایان است افزود: انتظار داریم که بازار در هفته جاری تغییر مسیر دهد و جریان مثبتی را در پیش گیرد زیرا هر خبری که قرار بود اعلام شود طی چند روز اخیر مطرح شده است.

این کارشناس بازار سرمایه به‌علت روند نزولی شاخص بورس در مبادلات دیروز اشاره کرد و گفت: بخشی از روند منفی دیروز بازار ناشی از خبرهای سیاسی بود که در بازار شنیده شد و بخش دیگر آن مربوط به افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها بود که به نوعی به مرزهای تاریخی رسیده‌اند.

او به کاهش قیمت سهام شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات اشاره کرد و گفت: علاوه بر تحریم‌ها که سبب ایجاد جو روانی در بازار شد، ابلاغ بخشنامه‌های داخلی مبنی بر محدودیت صادرات میلگرد تا حدودی بر نمادهای مربوطه تأثیرگذار بود.

صف‌های فروش برچیده می‌شود
مهرداد پایدار یک تحلیل گر تکنیکال بازار سرمایه هم در این‌باره درکانال تلگرامی‌اش نوشت: از لحاظ تکنیکی‌ تا زمانی که شاخص کل بورس تهران دربالاتر از محدوده 185هزار واحد قرار دارد، روند بازار صعودی است؛ بنابر این بعد از دوره اصلاح فعلی، شاخص کل می‌تواند به رویه صعودیش ادامه دهد.

او افزود: در شرایط فعلی بعید است با توجه به تورم افسار گسیخته، نرخ دلار، نزدیک شدن به فصل مجامع و همچنین ارائه گزارش‌های جدید شرکت‌ها شاخص بورس به کمتر از 197هزار واحد نزول کند. بنابر این انتظار می‌رود به‌زودی صف‌های فروش سهام برچیده شود.

اثر شوک بین‌المللی
یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره دلایل نزول بورس گفت: عمده دلیل این شرایط مربوط به مسائل سیاسی و ریسک‌های درک‌شده توسط فعالین بازار است. البته باید اذعان کرد که غیراز این موضوع، رشد شدید بازار در اوایل اردیبهشت باعث شده بود تا هم بازیگران بازار آماده تصحیح قیمتی و هم صاحبان پول هوشمند (اسمارت مانی‌ها) آماده فروش باشند و شوک‌های بین‌المللی که به کشور تحمیل شد، این اتفاقات را تسریع کرد.سعید اسلامی بیدگلی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاران آماده فروش و منتظر تصحیح قیمتی بودند و افزایش ریسک‌های درک‌شده توسط فعالین بازار، سرمایه‌گذار آماده به فروش را نسبت به آن مطمئن‌تر کرد و با شروع واکنش‌ها به اخبار بین‌المللی و همزمانی آن با رفتارهای هیجانی، سقوط بازار تشدید شد و بازار روند کاهشی به‌خود گرفت. اسلامی بیدگلی با اشاره به چشم‌انداز بورس در ماه‌های آینده گفت: به‌نظر می‌رسد اگر سطح تنش‌ها افزایش نیابد امسال بورس مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد چون هم ارز و هم مسکن به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های جایگزین در سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند و عملا رشد فراتر از نرخ تورم برای آنها متصور نیست؛ البته این باز مشروط به عدم‌افزایش سطح تنش‌هاست. وی اضافه کرد: اساسا اگر تنش‌ها افزایش یابند ارز و طلا را بیشتر تحت‌تأثیر قرار خواهد داد اما اگر آرامش به فضای اقتصادی و سیاسی کشور بازگردد بورس مکان مناسبی برای محافظت دارایی مردم از تورم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید