• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5569
+
-

شمال سفید، جنوب خاکستری

  آسمان روی مهربانش را نشان داد. هرچند در یکی دو ماه گذشته برف و باران بسیاری از شهرها و روستاها را سفیدپوش کرده بود، اما از روز جمعه نیمه شمالی و غربی کشور هوای دلچسب زمستانی را تنفس کرد؛ هوایی که البته موجب بسته شدن جاده‌ها و در راه ماندن مسافران زیادی در محورهای مواصلاتی شد. با این وجود اما همچنان در نیمه جنوبی کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان به جای تلطیف هوا، همچنان شاهد پدیده ریزگردها و گرد و غبار هستیم.  به گزارش همشهری، پونل-خلخال در گیلان، زنجان-قزوین، طارم-زنجان و تهم- چورزق- زنجان در استان زنجان، محور قدیم رشت- قزوین و قزوین-همدان در استان قزوین، ساوه- بوئین زهرا و ساوه-تهران در استان مرکزی، هراز (تهران- آمل و بالعکس) در استا‌ن‌های تهران و مازندران، تهران- قم در استان تهران و محور کندوان (کرج-چالوس و بالعکس) در استان‌های البرز و مازندران روز گذشته به دلیل برف و کولاک شدید بسته شدند. بسیاری از مسافران این محورها از جمله محور تهران-قم به دلیل ترافیک شدید سوخت تمام کردند و در جاده ماندند که نیروهای امدادی از شنبه شب مشغول امدادرسانی به مسافران و بازگشایی جاده‌ها هستند.

 

اسکان اضطراری 8200 نفر

معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره به همشهری می‌گوید: عملیات امدادرسانی به دلیل برف و کولاک طی چند روز گذشته در 18 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران همدان و مرکزی انجام شد. شاهین فتحی با بیان اینکه امدادرسانی در 118 محور شهری و روستایی انجام شده است، می‌افزاید: طی این عملیات به 27 هزار و 200 نفر امدادرسانی شد که از این تعداد 8 هزار و 200 نفر اسکان اضطراری داده شدند. 

 

قطعی برق و تعطیلی مدارس 

علاوه بر همه مشکلاتی که محورهای مواصلاتی با آن روبه رو شدند، برف در نقاط شهری و روستایی هم دردسرساز شد. قطعی برق در برخی مناطق استان‌های تهران،‌ مازندران، گیلان، قم، قزوین، البرز و زنجان یکی از این دردسرها بود که با شکسته شدن درختان و سقوط آنها روی فیدرهای برق رخ داد. کاهش دید افقی هم  برخی پروازها را  لغو کرد. طوری که علاوه بر اغلب پروازهای تهران، پروازهای مشهد در خراسان رضوی و یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد هم با مشکل مواجه شدند.  مدارس برخی از شهرهای کردستان، آذربایجان شرقی، قزوین، مازندران، تهران، البرز، سمنان، مرکزی، زنجان، همدان، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، قم، گیلان و خراسان رضوی هم با بارش برف تعطیل شدند.

 

یخ زدگی معابر 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بارش برف در نیمه جنوبی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران، غرب و شمال سمنان می‌گوید: روز گذشته هم بارش برف با وزش باد شدید در گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، البرز، تهران، جنوب مرکزی، قم، اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب یزد، بخش‌های مرکزی خراسان رضوی ادامه داشت. احد وظیفه برای صبح امروز هم یخ‌زدگی را پیش‌بینی می‌کند و می‌افزاید: با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی صبح امروز یخ زدگی در معابر عمومی و جاده‌ها و احتمال ریزش بهمن در مناطق برفگیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود. دمای هوای مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه هم شب گذشته با کاهش محسوس دما به 10 درجه زیر صفر رسید. 

 

 گرد و خاک در جنوب ایران 

در شرایطی که نیمه شمالی و غربی کشور کاملا چهره زمستانی به خود گرفته، شهروندان جنوب خوزستان میزبان ریزگردهای داخلی هستند. گرد و غباری که اغلب روزهای هفته گذشته آسمان خوزستان را تیره کرده و بیش از هزار و ۳۰۰ بیمار تنفسی را به مراکز درمانی کشانده بود، از بعدازظهر روز گذشته مجددا به هوای این استان بازگشت. البته پیش بینی‌ها نشان می‌دهد این وضع پایدار نیست. اما در سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته وزش شدید بادهای منطقه ای موجب گرد و خاک شدید شده است، طوری که شعاع دید در شهر زهک به هزار و در زابل به 5 هزار متر کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید