• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55688
+
-

برگزاری نمایشگاه پژوهش‌های دانش‌آموزی در منطقه19

آینده‌سازان در یک قاب

آینده‌سازان در یک قاب

زهرا بلندی|خبرنگار

منطقه 19

هرچه علم و دانش در طول سال‌های کوتاه و بلند تحصیلشان آموخته‌اند بقچه کرده و به نمایشگاه پژوهشی آمده‌اند. از دانش‌آموزان قد و نیم‌قد گرفته تا مربیانی که پابه‌پای بچه‌ها برای رشد ایده‌هایشان تلاش کرده‌اند و اداره 14 غرفه موجود در این نمایشگاه را به عهده دارند. اینجا خبری از کاغذ و خودکار نیست و غرفه‌داران ضمن ارائه آموزش‌های علمی و هنری به بازدیدکنندگان از آثار و دستاوردهایشان رونمایی می‌کنند. 

داخل تالاری در طبقه زیرزمین اداره آموزش و پرورش منطقه19 جمع شده‌اند، از دانش‌آموزان دبستانی گرفته تا سال آخری و مربیان آنها. عنوان غرفه اول، گیاهان دارویی است که توسط «مبینا میرحمزه» و «محدثه داوری» 2 دانش‌آموز پایه نهم مدرسه فضیلت اداره می‌شود. قوطی‌های کوچک سبزی‌های‌ خشک و معطر، دمنوش‌های گیاهی و... روی میز چیده شده است. آنها با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل حضورشان در این نمایشگاه ساخت کرم سوختگی و ترک پا، قرص‌های گیاهی لاغری و انواع گیاهان دارویی بوده است، می‌گویند: «با ساخت کرم سوختگی در مسابقات داروهای گیاهی، مقام اول را از آن خود کردیم و تولید کرم ترک پا هم دستاورد دیگری بود که باعث شد در نمایشگاه زیست و فن‌آوری مقام دوم استانی را به دست آوریم. ما پیشنهاد همکاری با برخی شرکت‌ها را هم از سال گذشته دریافت کردیم، اما به دلیل نداشتن برند، این همکاری رقم نخورد. به تازگی با ساخت برند قصد داریم همکاری با شرکت‌های علاقه‌مند را آغاز کنیم.»

 اینجا همه چی درهمه

غرفه‌های تعیین گروه خونی، شیمی و فیزیک، تشریح قلب و کلیه از دیگر غرفه‌های شلوغ این نمایشگاه است. چند میکروسکوپ روی میز قرار گرفته و دانش‌آموزان به صف ایستاده‌اند تا هم مراحل کار را از نزدیک ببینند و هم گروه‌های خونی‌شان مشخص شود. مربیان زیست‌شناسی پژوهش‌سرا که اداره این غرفه را بر عهده دارند با اشاره به اینکه برای تشریح فعالیت‌ها از دانش‌آموزان دوره متوسطه کمک می‌گیرند، می‌گویند: «این فعالیت‌ها به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه به پژوهش‌سرای جوانه مراجعه کنند.» آســمان‌نمایی وسط سالن قرار گرفته که دانش‌آموزان با ورود به آن با صورت‌های فلـکی، دایناسورها و آناتومی بدن آشنا می‌شوند. کمی آنطرف‌تر غرفه اوریگامی را می‌بینیم. «حسین هدایتی» دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه نور فرهنگ در این غرفه نشسته و حین آموزش دست سازه‌های کاغذی، آنها را به حاضران اهدا می‌کند. «علیرضا فرقانی» و «سپهر ریحانی» دانش‌آموزان 17 ساله مدرسه شهید صادقی اداره غرفه‌های تاریخ و ادبیات را بر عهده دارند. فرقانی با استفاده از سنگ، پشم مقاوم و چسب حرارتی، ماکتی از سی‌وسه پل ساخته است و با اطلاعات خوبی که راجع به تاریخ ایران دارد برای حاضران در این‌باره حرف می‌زند. ریحانی هم با تسلطی که به غزلیات حافظ دارد برای دانش‌آموزان حافظ می‌خواند. 

 ثبت برای تاریخ 

انتهای تالار 3 دانش‌آموز و یک مربی با روپوش‌های سفیدرنگ دیده می‌شوند. اینجا غرفه زیست فن‌آوری است که توسط «متین جانی»، «مهدی مقدم» و «اسماعیل احمدی» اداره می‌شود. اعضای این غرفه، بافت‌هایی را که از طریق رنگ‌آمیزی سلول‌های قورباغه و موجودات مختلف ساخته‌اند به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند. ساعت از 11 گذشته و هر لحظه بر تعداد حاضران اضافه می‌شود. حضور تعدادی از دختران که دوربین عکاسی به دست دارند و لابه‌لای غرفه‌ها می‌چرخند تا از سوژه‌های مهم عکس بگیرند حس و حال ویژه‌ای به مراسم بخشیده است. اینها دانش‌آموزان رشته عکاسی هنرستان نیکان هستند که عموماً عکاسی از برنامه‌های مختلف اداره آموزش و پرورش منطقه را به عهده دارند و یکی از غرفه‌ها به آثار عکاسی آنها اختصاص داده شده است. چند غرفه نمایشگاه هم به مربیان پژوهشی اختصاص دارد که آموزش چهره به چهره تصویرگری و اجرای نمایش، روایت حکایت‌های سعدی، نگهداری و کاشت انواع گل و گیاه، موضوعات محیط‌زیستی و تفکیک پسماند را به عهده دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید