• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5565
+
-

آماده‌ باش برای روز یخ‌زدگی

در کنار 2هزار نیروی خدماتی، 1200خودرو همچنان در حال خدمات‌رسانی هستند

شهر
آماده‌ باش برای روز یخ‌زدگی

عباس ثابتی‌راد\خبرنگار:

«برف نو برف نو سلام، بنشین، خوش نشسته‌ای بربام» زمستان چهره عیان کرد. بارش برف در تهران و بسیاری از شهرهای کشور، سرانجام بر نگرانی‌های ناشی از خشکسالی پایان داد. از همان نخستین ساعات بارش برف، بیش از 2هزار نیروی خدماتی شهرداری با استفاده از 1200خودرو خدمات‌رسانی در سطح پایتخت را آغاز کردند. شهردار تهران گفت که «خدمات‌رسانی همچنان ادامه دارد و با توقف بارش برف و یخ زدگی سطح معابر خدمات رسانی همچنان تداوم خواهد یافت.» محمد علی نجفی نخستین روز برفی پایتخت در مقام شهردار را با یک توییت آغاز کرد:«از شهروندان خوب تهرانی به‌خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا در کنار مأموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند.» او در گفت‌وگو با شبکه 5 سیما گفت که «همکاران من در شهرداری تهران با کمک نیروهای راهور در حال خدمات رسانی هستند، اما سرعت بارش برف زیاد بوده و در ساعات اولیه مشکلاتی در عبور و مرور در مناطق غربی تهران به‌ویژه جاده تهران - کرج  رخ‌داد که این مشکلات با حضور نیروهای خدماتی شهرداری رفع شد.» نجفی گفت: «از قبل هواشناسی بارش شدید برف را اعلام کرده بود و به همین جهت نیز من هم دستور آماده‌باش کامل را داده بودم. بخشی از مشکلات پیش آمده در پی بارش شدید برف طبیعی است و بخشی دیگر به ضعف امکانات بازمی‌گردد.»

معاون امور مناطق شهرداری تهران هم از آمادگی کامل شهرداری برای رفع یخ‌زدگی معابر سطح شهر تهران طی امروز و فردا خبر داد. رباطی گفت که «چنین وضعیتی را در سال‌های 83، 86 و 95 داشتیم. شهرداری با تمام بضاعتی که در اختیار دارد وارد فعالیت شد و با کمک استانداری محترم و پلیس راهور توانست خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد.» او از برودت هوای تهران طی دیشب گفت. رباطی گفت که «هوای شب گذشته تهران به 8درجه زیر صفر رسید و خیابان‌های تهران یخ زدند. شهرداری با تمام توان برای رفع این مشکل وارد فعالیت شده‌است.» معاون امور مناطق به پهنه سبز شهر تهران اشاره کرد. او گفت: «تهران با داشتن 2هزار و 220بوستان و مساحت 58میلیون مترمکعب فضای سبز، نیازمند همکاری همه شهروندان تهرانی است. باید تشریک مساعی صورت گیرد و شهردار از شهروندان درخواست کرد تا برف روی درختان را به آرامی بتکانند تا این سرمایه زیستی آسیب نبیند.»

 

50 تا 60مورد سقوط درخت در تهران

 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز از تماس شهروندان با سامانه125 خبر داد. جلال ملکی گفت که «بیش از 100تماس با سامانه125 آتش‌نشانی صورت گرفته که در حدود 50 تا 60 مورد تماس‌ها مربوط به سقوط درختان یا شاخ و برگ آنها بوده است که خوشبختانه هیچ مورد آسیب‌دیدگی گزارش نشده و بیشتر منجر به خسارات مالی به‌ خودروی شهروندان شده ‌است.» به‌گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، نیروهای آتش‌نشان با دریافت گزارش از سوی شهروندان به سرعت در محل حاضر شده و نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کردند. او از تلاش نیرو‌های خدماتی شهرداری برای تکاندن درختان و تخلیه برف‌ها از سطح معابر خبر داد و گفت: «نیروهای آتش‌نشان در کنار 2هزار نیروی خدماتی شهرداری آماده خدمات‌رسانی در روزهای یخ‌زدگی پایتخت هستند.»

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران هم از آمادگی اکیپ‌های ویژه137 برای خدمات رسانی به شهروندان خبر داد. اصغر عطایی از حضور همه مسئولان و نیروهای خدماتی از نخستین ساعات بارش برف در سطح شهر گفت. او به درخواست شهردار از جوانان شهر اشاره کرد. عطایی گفت که «معمولا درختان سوزنی برگ، مثل سرو نقره‌ای و کاج در برف دچار شکستگی می‌شوند. بنابراین تلاش عمده نیروهای خدماتی علاوه بر گشودن سطح معابر، تکاندن شاخ و برگ درختان است تا مشکلی در سطح شهر برای شهروندان به‌وجود نیاید.» 

 

  کاهش مصرف نمک

 

طی سال‌های گذشته، شورای شهر تهران لایحه‌ای را تصویب کرده‌بود تا هر ساله در حدود 15درصد از مصرف نمک هنگام بارش برف کاهش یابد. عطایی به 2 اقدام برای کاهش مصرف نمک به‌منظور آب شدن برف و یخ‌زدایی اشاره کرد. او گفت که «در گام اول تلاش کردیم تا از ماشین‌های مکانیزه که باعث مصرف کمتر نمک می‌شوند، استفاده کنیم و دومین اقدام نیز استفاده از محلول‌های CMA یا مواد مشابه بود تا نمک کمتری در جریان یخ‌زدایی و آب‌کردن برف به طبیعت وارد شود.»  خدمات رسانی شهرداری تهران افزایش یافته‌ است. شب گذشته ناوگان متروی تهران تا 23:30 در خطوط مختلف سرویس‌دهی داشت و اتوبوس‌ها و BRT نیز زمان بیشتری را به خدمات رسانی به شهروندان مشغول بودند. به‌نظر می‌رسد طی امروز و فردا که شهر دچار یخ زدگی سطح معابر خواهد شد، خدمات شهرداری وضعیت شهر را بهتر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید