• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55602
+
-

خطر پولشویی در لیزینگ‌های غیرمجاز


بانک مرکزی تنها به 29شرکت مجوز فعالیت در قالب لیزینگ را داده اما تعداد لیزینگ‌ها و شرکت‌های واسطه‌گر مالی بدون مجوز دست‌کم چند برابر تعداد لیزینگ‌های دارای مجوز برآورد می‌شود. لیزینگ‌های غیرمجاز نه‌تنها اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند، بلکه خطر پولشویی در نتیجه فعالیت آنها بسیار زیاد است. به گزارش همشهری، انجمن ملی لیزینگ ایران تعداد اعضای خود را 42شرکت اعلام کرده و تأکید دارد: اسامی شرکت‌هایی که در سایت بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود به‌دلیل در حال رسیدگی بودن تمدید مجوز آن شرکت‌هاست.

محمد سبزوی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های لیزینگ بانکی با بیان اینکه حدود 46درصد از فعالیت صنعت لیزینگ کشور در اختیار لیزینگ‌های بانکی است، گفت: لیزینگ‌های غیرمجاز با مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری به اعتماد عمومی نسبت به این صنعت لطمه وارد کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در اساسنامه‌های جدید لیزینگ‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، محدودیت‌ها و فرصت‌هایی برای آنها تعیین شده است. وی افزود: بر این اساس، لیزینگ‌ها می‌توانند در خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی فعالیت داشته باشند و همچنین لیزینگ‌ها می‌توانند در فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک مشارکت کنند. سبزوی به تفاوت عملکرد بانک‌ها و لیزینگ‌های بانکی اشاره کرد و افزود: تنها تفاوت مهم بانک‌ها با لیزینگ‌ها این است که بانک‌ها می‌توانند از مردم سپرده جذب کنند، اما لیزینگ‌ها امکان آن را ندارند. وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها باید براساس مقررات بانک مرکزی 18درصد سود بابت اعطای تسهیلات بگیرند و لیزینگ‌های مجاز تنها می‌توانند 3درصد بالاتر از نرخ سود تسهیلات بانکی بابت اعطای تسهیلات در قالب فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک سود از مردم دریافت کنند.

این فعال صنعت لیزینگ با انتقاد از فعالیت گسترده لیزینگ‌های غیرمجاز گفت: لیزینگ‌های قانونی در فرایندی سخت و طاقت‌فرسا از بانک مرکزی مجوز اخذ می‌کنند و همه تغییرات و حسابرسی آنها باید با تأیید بانک مرکزی باشد. مدیرعامل لیزینگ بانک کارآفرین ادامه داد: اما لیزینگ‌های غیرمجاز بدون هیچ محدودیتی به فعالیت و اخذ پول از مردم اقدام می‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.

وی تأکید کرد: لیزینگ‌های غیرمجاز به اعتماد عمومی نسبت به صنعت لیزینگ خدشه وارد می‌کنند و بی‌اعتمادی دربین عموم ایجاد کرده‌اند. واقعیت این است که لیزینگ‌های غیرمجاز در فعالیت‌های مربوط به پولشویی دست داشته و شماری از آنها نیز اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند. سبزوی یادآور شد: برخی لیزینگ‌های غیرمجاز به ثبت نام خودرو و سایر تجهیزات اقدام کرده بودند اما پس از گران شدن خودرو و سایر کالاها از عمل به تعهدات خود خودداری کردند که این موضوع لطمه زیادی به جایگاه این صنعت وارد کرده است.

به‌گزارش همشهری، بانک مرکزی 26‌اردیبهشت سال90 دستورالعمل مبارزه با پولشویی و جلوگیری از ورود پول‌های کثیف از کانال شرکت‌های لیزینگ را به مدیران شرکت‌های دارای مجوز ابلاغ کرد اما مشخص نیست که مسئولیت نظارت بر فعالیت لیزینگ‌های غیرمجاز و رصد عملیات پولشویی و کلاهبرداری در این شرکت‌ها با چه نهادی است.

مدیرعامل شرکت لیزینگ بانک کارآفرین با اشاره به برنامه ورود این شرکت به فرابورس گفت: به‌زودی 20درصد سهام این شرکت در فرابورس عرضه خواهد شد و سرمایه این شرکت افزایش می‌یابد. به گفته سبزوی، سرمایه فعلی لیزینگ بانک کارآفرین 40میلیارد تومان است و 100درصد سهام این شرکت در اختیار بانک عامل قرار دارد اما با عرضه سهام در بورس سرمایه شرکت به 100میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران افزایش خواهد یافت.

هفته گذشته محمدهادی موقعی، دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران گفت: در سال۱۳۹۸ نرخ تسهیلات لیزینگ و قیمت تمام‌شده تسهیلات برای مصرف‌کنندگان قابل‌تحمل خواهد بود؛ زیرا درصورت انصراف از خرید خدمات لیزینگ، تصاحب کالای مورد نظر مشتری یک‌رؤیاست. وی با تأکید بر اینکه کالاهای سرمایه‌ای و به‌خصوص کالاهایی که دارای ارزبری هستند به‌شدت در معرض افزایش قیمتی افسارگسیخته قرار دارند، گفت: قیمت‌های باورنکردنی خودرو‌های داخلی و قیمت‌های نجومی خودرو‌های وارداتی مجالی برای پرداخت نقدی خریداران باقی نمی‌گذارند. .

یک مقام مسئول در نظام بانکی از دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت واسپاری‌ها (لیزینگ) خبر داد و گفت: براساس ضوابط جدید سیاستگذار، در اساسنامه‌ شرکت‌ها تیپ و  بحث عاملیت به آن اضافه شده است. به گزارش مهر، اشخاص حقیقی و حقوقی زیادی نیز صرفا به پشتوانه قوانین مدنی و تجارت و داشتن پروانه‌های کسب و صنفی، بدون نیاز به داشتن مجوز بانک مرکزی اقدام به فروش اقساطی کالا می‌کنند که یک رقابت نابرابر با شرکت‌های لیزینگ ایجاد کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید