• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55520
+
-

ترازوی نامیزان قیمت‌ها

رئیس اتاق اصناف: کالاهای ضروری و اساسی در ماه مبارک رمضان تامین شده است

بازار
ترازوی نامیزان قیمت‌ها

خدیجه ستارزاده|  البرز- خبرنگار:


بازار ماه رمضان از قدیم متفاوت از بازار دیگر ماه‌ها بوده و به رسم دین و آیین روزه‌داری و مهمانداری در این ماه مصرف اقلام ضروری بالا می‌رود. از گذشته برنامه‌ریزی‌های خاصی برای این ماه از جانب مسئولان انجام می‌شود و با کنترل و نظارت بر بازار و قیمت‌ها سعی بر ایجاد فضایی آرام و مناسب بود تا مردم بتوانند بدون دغدغه به عبادت و روزه گرفتن در این ماه بپردازند اما با وجود افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش بیش از اندازه توان خرید مردم در اقلام خوراکی و... آنطور که انتظار می‌رفت بازار و نرخ‌ها کنترل نشده‌اند. 

با وجود این‌که «عباس قبادی» دبیر ستاد تنظیم بازار کشور خبر از تنظیم بازار ماه رمضان و اختصاص سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ به همه استان‌ها داد و گفت که با نظارت و عرضه بیشتر، اجازه داده نمی‌شود مشکلی برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود، اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود و طبق نظرات مردم بازارها هیچ تناسبی با درآمد مردم نداشته و نظارت مناسبی بر ثبات قیمت‌ها نیست.


افزایش هرروزه قیمت کالاها

یکی از شهروندان کرج با اشاره به گرانی هرروزه کالاها می‌گوید: در ماه‌های اخیر هر روز یک کالا گران می‌شود و نرخ مشخصی برای آن وجود ندارد و روز بعد همان کالا باز هم گران‌تر می‌شود.
«شهین سماوات» می‌افزاید: گویی افسار جامعه و کنترل قیمت‌ها دست هیچکس نیست و هر کاسب و فروشنده‌ای هر قیمتی بخواهد روی کالاها می‌گذارد.

سماوات می‌گوید: می‌توان از کالاهای غیرخوراکی و غیرضروری چشم پوشید اما مواد خوراکی و مایحتاج ضروری را چطور می‌توان حذف کرد. در ماه رمضان مصرف اقلام خوراکی بیشتر می‌شود و به دلیل روزه گرفتن مردم باید از مواد خوردنی مقوی استفاده کنند اما با شرایطی که امسال وجود دارد مردم شرایط سختی خواهند داشت.

وی با بیان این‌که قیمت هر کیلو برنج ایرانی حداقل 20 هزار تومان و گوشت بالای 100 هزار تومان است، می‌افزاید: همسر من یک کارمند است و حقوق ثابت دارد. با وجود اجاره‌نشینی و 2‌فرزند چطور می‌توانیم از عهده مخارج بربیاییم.
سماوات می‌گوید: در ماه‌های اخیر مصرف گوشت، ماهی و میوه در خانه‌مان به‌شدت کاهش داشته و اکنون برنج و روغن و ماکارونی هم به آن اضافه شده است. با این وضعیت چطور می‌توانیم روزه‌داری
 کنیم.وی اظهار می‌کند: مردم مجبور به خریداری مواد خوراکی هستند و فروشندگان هم از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و هر قیمتی دوست دارند برای اجناس و کالاها مشخص می‌کنند. هیچکس به دیگری رحم نمی‌کند و همه فقط به فکر منافع خود هستند.


هماهنگی بین اتاق اصناف و روسای اتحادیه‌ها

رئیس اتاق اصناف البرز با اشاره به این‌که گرانی مدت‌هاست نه‌فقط در استان، بلکه در کشور به یک معضل تبدیل شده، می‌گوید: اما این امر نباید دلیلی شود که هر کسی با قیمت و سود بالا کالای خود را به مردم عرضه کند و عملکرد کسبه نباید طوری باشد که شرایط برای مردم سخت شود.«حمید کریمی» با بیان این‌که برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و هماهنگی‌های لازم در این زمینه جلسه‌ای بین اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و روسای همه اتحادیه‌ها تشکیل شد، می‌افزاید: به همه روسا تاکید شد تا با ابلاغ به واحدهای صنفی خود در مورد رعایت انصاف با مردم و همچنین خودداری از روزه‌داری در ملأعام توصیه و هشدارهای لازم داده شود.

 کریمی اظهار می‌کند: طرح تشدید بازرسی بر بازار ماه مبارک رمضان توسط بازرسان سازمان صنعت و معدن در 2 شیفت شروع شده و تا پایان این ماه هم ادامه دارد و در صورت وجود هرگونه تخطی با خاطیان و سودجویان برخورد خواهد 
شد.وی می‌افزاید: با تدابیر لازم توسط دستگاه‌های مربوطه اقلام اساسی مورد نیاز مردم در این ماه تامین و بدون کمبود در بازار موجود است و نظارت بر این کالاها نیز بیشتر خواهد بود.


نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی

کریمی با بیان این‌که بازرسان اصناف استان به همراه کارشناسان اتحادیه‌ها بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت و رسیدگی بیشتری دارند، می‌گوید: این نظارت‌ها مانع و عاملی موثر برای پیشگیری از بروز تخلف در واحدهای صنفی خواهد
 شد.رئیس اتاق اصناف با تاکید بر الزام درج قیمت روی کالاها، خودداری از گرانفروشی و احتکار، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و صدور فاکتور می‌گوید: در صورت عدم رعایت این موازین از جانب کسبه، شهروندان می‌توانند موارد و شکایات خود را از طریق تلفن‌های 5 – 32218154 بازرسی اصناف استان اعلام کنند تا در کمترین فرصت به آن رسیدگی شود.


ملتهب کردن بازار با خرید غیرضروری

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: مدت‌هاست به دلیل تحریم‌ها، گرانی ارز و همچنین ممنوعیت واردات و صادرات همه کالاها و حتی اقلام خوراکی دستخوش تغییر و تحول زیادی در قیمت‌ها شده و وضعیت ناپایداری در کشور داریم.
«مرتضی آهنگی» می‌افزاید: اما آنچه به این شرایط دامن می‌زند و وضع را بدتر می‌کند ناآگاهی مردم است که با گران یا کمیاب شدن هر کالایی حتی اگر به آن نیازی نداشته باشند برای خریداری آن تلاش بیشتری می‌کنند.
آهنگی می‌گوید: شایعه‌سازی‌ها در فضای مجازی و به دنبال آن استقبال بیشتر مردم برای خرید آن کالایی که در یک زمان مشخص مطرح می‌شود از طرفی باعث کمیاب شدن آن در بازار و گرانی و در نتیجه ایجاد جو روانی می‌شود. درحالی که اگر مردم طبق روال قبل و در صورت لزوم و حتی در صورت امکان برای مدتی مصرف آن کالا را کاهش دهند نتیجه بهتری خواهد داشت و نوسان قیمت برای مدت کوتاه و گذرا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید