• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5552
+
-

بازده بورس به مرز 30درصد رسید

بورس بعد از یورو در جایگاه دوم بازار‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفت

بورس
بازده بورس به مرز 30درصد رسید

با تداوم روند صعودی شاخص بورس، مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به مرز 30درصد رسید و بازده بازار‌های مسکن، سکه و دلار تاکنون از بورس کمتر است. به گزارش همشهری، با کاهش نرخ سود بانکی از اوایل سال، ترکیب و جریان نقدینگی در بازار‌ها دستخوش تغییر شد. این تغییرات به‌ویژه از‌ماه قبل شدت بیشتری پیدا کرد و حتی منجر به رشد شدید‌تر بازار‌ها و رشد قیمت‌ها شد. با این حال داده‌های آماری نشان می‌دهد که بورس همچنان در فهرست پر بازده‌ترین بازار‌ها قرار دارد.این اطلاعات بیانگر آن است که از ابتدای سال تاکنون بازار یورو با 39درصد رشد بیشترین بازده را از اول سال تاکنون داشته است و بورس با 29درصد رشد در جایگاه دوم قرار دارد. قیمت هر یورو که در ابتدای سال 4112تومان بود اکنون به 5710تومان رسیده است. در این مدت قیمت هر دلار هم از 3748تومان به 4545تومان رسیده است؛ این به‌معنای آن است که کسانی که در ابتدای سال دلار خریده‌اند به‌طور میانگین 6 .21 درصد سود کرده‌اند با این حال سرمایه‌گذاران این بازار در میان همه بازار‌ها رتبه‌ای بهتر از رتبه چهارم به‌دست نیاورده‌اند. قیمت هر سکه بهار آزادی هم از اول سال تاکنون از یک میلیون و 171هزار تومان به یک میلیون و 470هزار تومان رسیده و معادل 5 .25 درصد افزایش یافته است. همچنین تغییر و تحولات بازار‌ها نشان می‌دهد که در 10ماهه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 150هزارو 500واحد مسکونی رسید. دراین مدت متوسط قیمت یک‌مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 5 .47 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 .8 درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این اطلاعات، تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 2 .12 درصدی را نشان می‌دهد.

 

بازده 30شرکت بزرگ بورس

اگر در محاسبات مقایسه بازار‌ها بازده 30شرکت بزرگ بورس را درنظر بگیریم متوجه می‌شویم که مقدار رشد قیمت سهام این شرکت‌ها بیش از بازده همه بازار‌ها بوده است. در این مدت سهامداران 30شرکت بزرگ بورس تهران به‌طور میانگین 2. 41 درصد سود کرده‌اند. این مقدار بازده بیشتر از همه بازار‌ها از اول سال تاکنون است. در این مدت همچنین ارزش سهام 50شرکت فعال‌تر بورس تهران 5 .36 درصد رشد کرده که بیش از بازده بازار‌های مسکن، طلا و ارز است.

 

صنایع پر بازده بورس

با وجود رشد 2. 41 درصدی ارزش سهام 30شرکت بزرگ بورس، صنایعی در بازار سهام حاضرند که از اول سال تاکنون مقدار بازده سهامشان بیش از بازده 30شرکت بزرگ بوده است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که ارزش سهام گروه فرآورده‌های نفتی بیش از 81درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد در شرایطی که نرخ سود بانکی 15درصد و مقدار بازده سایر بازارها بین 9تا 40درصد است سرمایه‌گذارانی که وارد بورس می‌شوند قادرند درآمد بیشتری برای خودشان ایجاد کنند. قیمت سهام شرکت‌های این گروه تحت‌تأثیر رشد قیمت جهانی نفت و مواد خام با افزایش مواجه شده است.

در همین مدت مقدار بازده گروه فلزات اساسی و قندوشکر هم 77و 75درصد بوده است. بخش عمده رشد قیمت سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی ناشی از افزایش قیمت فلزات در سطح جهان تحت‌تأثیر کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها به‌ویژه یورو بوده است. این داده‌ها همچنین بیانگر آن است که سهامداران گروه محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی هم به‌ترتیب 37و 52درصد سود کرده‌اند. گروه چاپ و نشر و محصولات کاغذی هم به‌ترتیب با 50و 39درصد رشد مواجه شده‌اند.

از دیگر شرکت‌های پر بازده امسال همچنین می‌توان به گروه مخابرات و شرکت‌های چندرشته‌ای اشاره کرد که ارزش سهام آنها به‌طور میانگین 25و 37درصد افزایش یافته است. این داده‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سهامداران در بازار سرمایه توانسته‌اند برخلاف سایر سرمایه‌گذارانی که ترجیح داده‌اند پس‌انداز‌هایشان را در بازار‌های ارز، طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنند، سود بیشتری به‌دست بیاورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید