• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55515
+
-

کوچ روستاییان سیل‌زده لرستان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان: زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در برخی از روستاهای جدید تامین شده است

روستا
کوچ روستاییان سیل‌زده لرستان

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


هفته گذشته بود که معاون عمرانی بنیاد مسکن لرستان گفت: با توجه به وقوع سیل و زمین‌لغزش در مناطق مختلف استان 90 روستا در خطر قرار دارند و از این تعداد 48 روستا باید جابه‌جا شوند.«هادی جعفری» به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که 20 روستا به شکل کلی و فوری و بقیه به صورت موردی و موضعی باید جابه‌جا شوند.وظیفه جابه‌جایی این روستاها را بنیاد مسکن استان بر عهده دارد اما در این مسیر لازم است روستاییان نیز همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند و در برابر جابه‌جایی مقاومت نکنند.البته در این بین برخی از افراد که مستاجر بوده یا شرایط دیگری غیر از مالکیت واحدهای مسکونی تخریب‌شده داشته‌اند، نگران هستند و خواستار این هستند که وضعیت آنان نیز تعیین‌تکلیف شود.


عوامل جابه‌جایی روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان به خبرنگار همشهری می‌گوید: 20 روستا در استان باید جابه‌جا شوند که از این تعداد 7 روستا در شهرستان پلدختر و 10 روستا در منطقه رودبار کوهدشت قرار دارند. 3 روستای دیگر هم کهریز بالا و کهریز پایین در خرم‌آباد، کمندان در ازنا و کولوی در سپیددشت هستند.

«هادی جعفری» می‌افزاید: 7 روستای پلدختر که باید حتما جابه‌جا شوند، تحت‌تاثیر مستقیم سیلاب دچار خسارت و آسیب شده‌اند. روستاهای منطقه رودبار کوهدشت به دلیل عوامل مرتبط با سیل و آبگرفتگی سد و بالا آمدن سطح آب دچار آبگرفتگی شده‌اند. روستاهی کهریز خرم‌آباد هم به دلیل قرار گرفتن در حریم جاده و هم‌پوشانی حریم راه در معرض جابه‌جایی است.

وی بیان می‌کند: همچنین، روستای کمندان ازنا هم به دلیل ساخت سد و در معرض خطر بودن اهالی روستا در بالادست سد باید جابه‌جا شود. روستای کولوی سپیددشت هم به دلیل فنی و قدیمی بودن بافتش باید جابه‌جا شود.جعفری می‌گوید: باید در روستاهای تحت تاثیر مستقیم سیلاب پلدختر 866 واحد مسکونی و در روستاهای منطقه رودبار 400 واحد مسکونی ساخته شود.
 

پرداخت تسهیلات لازم 

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تامین زمین برای جابه‌جایی روستاهای نام‌برده‌ اشاره و بیان می‌کند: برای برخی از روستاها زمین مورد نیاز به منظور ساخت واحدهای مسکونی تامین شده است و در مراحل پایانی کار برای تایید ساخت هستیم. بعد از آن پرداخت تسهیلات و ساخت واحدهای مسکونی آغاز می‌شود.وی ادامه می‌دهد: تسهیلات لازم را برای ساخت واحدهای مسکونی در روستاهای جدید دولت پرداخت می‌کند.جعفری می‌گوید: برای ساخت واحدهای روستایی، علاوه بر تسهیلات، ارائه کمک‌های معیشتی و بلاعوض را هم در دستور کار داریم. برای هر واحد مسکونی احداثی در روستاها 72 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.وی می‌افزاید: از این مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات و مابقی کمک‌های معیشتی و بلاعوض است.


واحدهای مسکونی تخریب‌شده در اولویت

جعفری همچنین به ساخت واحدهای مسکونی برای اهالی روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مرحله از کار فعلا خانوارهایی که منازلشان تخریب شده است در اولویت برای ساخت واحدهای مسکونی قرار دارند و برای سایر افراد که مستاجر بوده یا شرایط دیگری داشته‌اند، تا الان تصمیم یا ابلاغی نداشته‌ایم.وی می‌افزاید: برای بنیاد مسکن تمامی روستاها در اولویت جابه‌جایی قرار دارند ولی اتمام کار بیشتر به همکاری و مشارکت مردم بستگی دارد ‌که زمین مورد نیاز را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند.این مسئول اظهار می‌کند: همین موضوع می‌تواند زمان بازسازی و فرآیند ساخت را کوتاه‌تر کند.


حفظ ساختار روستاها در مکان‌های جدید

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان همچنین به حفظ ساختار قبلی روستاهای در دست جابه‌جایی اشاره و عنوان می‌کند: سعی بر این است که ساختار و وضع فعلی روستاها در مکان‌های جدید نیز حفظ شود. یعنی اگر ساختار روستا کشاورزی یا دامداری بوده است، این موضوع در ساخت واحدهای مسکونی جدید رعایت می‌شود.

وی می‌افزاید: حفظ شرایط در حالی است که اگر وضع روستا به دامداری وابسته باشد، باید برای ساخت واحدهای مسکونی این موضوع مدنظر قرار بگیرد و فضای کافی برای زندگی روستاییان و محل نگهداری دام‌ها در اختیارشان باشد.
جعفری عنوان می‌کند: رعایت تمام این موارد به همکاری و مشارکت مردم بستگی دارد و در صورت عدم همکاری آنها قطعا شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که مساحت قطعات کم شود.


پرداخت تسهیلات توسط استان‌های معین

جعفری در ادامه به کمک استان‌های معین برای جابه‌جایی این روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: مکان‌یابی و تعیین سایت اسکان در روستاها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان است. این استان بازسازی شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، سلسله، الیگودرز، کوهدشت و رومشکان را بر عهده دارد.

وی اضافه می‌کند: استان همدان برای شهرستان‌های دورود و ازنا، اردبیل برای معمولان و روستاهای آن، قزوین برای بازسازی شهرستان نورآباد و روستاهای آن، مرکزی برای چگنی و اصفهان نیز برای پلدختر و روستاهای بخش مرکزی آن کار بازسازی را انجام می‌دهد.معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان یادآور می‌شود: هر روستا که در دستور جابه‌جایی قرار گرفته است، در برنامه کاری هر استان قرار بگیرد، تسهیلات لازم را همان استان پرداخت می‌کند.


برخی از روستاییان زمین دارند اما...

یک کارشناس اقتصاد نیز در گفت‌وگو با همشهری نکات جالب و مهمی درباره موانع جابه‌جایی روستاها و ساخت منازل تخریب‌شده در سیل اخیر عنوان می‌کند.
«سعید حیدری» می‌گوید: برای جابه‌جایی روستاها مهم‌ترین و البته سخت‌ترین کار تامین زمین است چون برخی از خانوارها که زمین دارند، این موضوع را مخفی می‌کنند و به دنبال گرفتن زمین از دولت هستند.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر، برخی افراد وقتی متوجه خرید زمین توسط دولت می‌شوند، قیمت زمین‌های خود را تا چندبرابر افزایش می‌دهند به گونه‌ای که قیمت زمین اگر قبل از سیل هر متر 10 تا 20 هزار تومان بوده، با شروع ارزیابی برای جابه‌جایی روستاها و ساخت واحدهای مسکونی به هر متر 200 تا 250 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصاد بیان می‌کند: این شرایط باعث می‌شود که دولت هزینه‌های زیادی را صرف خرید زمین کند در حالی که باید برای ساخت واحدهای مسکونی تسهیلات بپردازد و کمک‌های بلاعوض و معیشتی هم ارائه دهد. به این ترتیب، زمان زیادی صرف تامین، خرید و تحویل زمین به خانوارهای آسیب‌دیده شود. از طرف دیگر، زمان زیادی صرف پرداخت تسهیلات ساخت می‌شود. همه این موارد متضرر شدن خانوارها را در پی دارد.

وی ادامه می‌دهد: مردم باید به این سطح از همکاری و مشارکت برسند که در این وضعیت حاکم بر کشور و وقوع حوادثی همچون سیلاب سال جاری و زلزله سال گذشته، دولت باید توان لازم را برای کمک‌رسانی به تمام استان‌های درگیر داشته باشد.حیدری می‌گوید: مردم باید صادقانه در کنار دولت حضور داشته باشند و در جهت تسریع فرآیند کار و اتمام هرچه سریع‌تر آن تلاش کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید