• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55401
+
-

حمله‌ به پایان

پرسپولیس امروز قهرمان می‌شود اگر ماشین‌سازی را ببرد و پدیده هم از سپاهان امتیاز بگیرد، هر نتیجه دیگری تکلیف قهرمانی را به روز آخر می‌اندازد

تیتر یک
حمله‌ به پایان

 هفته بیست‌ونهم از لیگ برتر فوتبال ایران امشب به‌طور همزمان در 6 استان کشور برگزار می‌شود. در هفته ماقبل آخر لیگ هجدهم از 8 مسابقه فقط 2بازی کاملا تشریفاتی هستند و نقشی در قهرمانی، سقوط یا کسب سهمیه ندارند. 6 بازی دیگر معادلات بالا و پایین جدول را تا حدود زیادی حل می‌کنند و شاید چهره تیم قهرمان امشب در ورزشگاه آزادی مشخص شود.
 پرسپولیس - ماشین‌سازی
در ورزشگاه آزادی تهران از ساعت21:30 امشب صدرنشین لیگ میزبان ماشین‌سازی است و اگر پیروزی صدرنشین با توقف سپاهان همراه شود تکلیف قهرمانی همین امشب روشن خواهد شد. ماشین سبزپوش امشب می‌تواند برای پرسپولیسی‌ها نقش ماشین قهرمانی را ایفا کند. پرسپولیس البته 5 بازی متوالی است که در ایران و آسیا بر هیچ حریفی پیروز نشده و همین موضوع هواداران این تیم را کمی به تردید انداخته است. در 5 بازی اخیر پرسپولیسی‌ها فقط 2گل زده‌اند که این 2گل هم توسط کامیابی‌نیا و خلیل‌زاده به‌ثمر رسیده و به این ترتیب مهاجمان پرسپولیس کاملا در طلسم گلزنی به‌سرمی‌برند. علی علیپور که حالا در جدول گلزنان هم از رقیب برزیلی‌اش عقب افتاده در این بازی تمام تلاشش را برای بازگرداندن هر آنچه از دست داده انجام خواهد داد. امید اول گلزنی پرسپولیس از دقیقه49 بازی با سایپا دیگر هیچ گلی نزده و تقریبا یک‌ماه را در حسرت گلزنی طی کرده است. البته از سماجت مدافعان ماشین‌سازی هم نباید غافل شد که تخصص زیادی در بستن بازی و پایین آوردن تعداد موقعیت‌ها دارند. ماشین‌سازی با 23گل خورده ششمین خط دفاعی لیگ برتر را دارد و فقط 5مدعی قهرمانی کمتر از این تیم گل خورده‌اند. کم‌گل‌ترین بازی‌های لیگ هجدهم بازی‌های ماشین‌سازی بوده‌اند. در هر بازی ماشین‌سازان به‌طور میانگین فقط 1.43گل ردوبدل شده که کمترین آمار در میان همه تیم‌هاست. البته خود پرسپولیس هم در جمع 4تیمی است که کم‌گل‌ترین بازی‌ها را دارند. در هر بازی پرسپولیس به‌طور میانگین 1.68گل از دروازه‌ها گذشته است. دو تیم پیش از این 3بار در لیگ‌برتر روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند که حاصل این 3بازی 3برد برای پرسپولیسی‌ها بوده است. آیا برانکو رکورد صد درصد پیروزی‌اش مقابل سبزها را حفظ می‌کند؟ حفظ این رکورد به‌معنای حفظ قهرمانی لیگ برتر برای سومین سال متوالی خواهد بود.
 پدیده - سپاهان
به‌موازات جدال پرسپولیس و ماشین‌سازی، دومین بازی مهم این هفته را سپاهان و پدیده در مشهد برگزار می‌کنند. 2تیمی که در فاصله دو هفته تا پایان لیگ هنوز هر دوی آنها شانس قهرمانی دارند. اگرچه قلعه‌نویی و یحیی بیشتر از آنکه به قهرمانی فکر کنند به فکر نایب‌قهرمانی و کسب سهمیه آسیا هستند. بازی رفت دو تیم در اصفهان با برتری یک بر صفر سپاهان تمام شد اما در همان مسابقه هم پدیده بهتر و چشم‌نوازتر از میزبانش بازی کرد. تیم جذاب یحیی در اصفهان شایسته حداقل یک امتیاز بود اما دست‌خالی برگشت. این‌بار او برای تمام 3 امتیاز بازی خیز برداشته چون مساوی هم به‌معنای از دست رفتن امیدهای پدیده خواهد بود. قاسمی‌نژادها و یاران شگفتی‌سازشان فقط در نبردهای هوایی ضعیف‌تر از سپاهان هستند و در بقیه آیتم‌ها نسبت به این تیم برتری دارند. تبحر کی‌روش استنلی در سرزنی باعث شده سپاهان در 60درصد نبردهای هوایی‌اش موفق باشد. درحالی‌که این آمار برای پدیده 54درصد بوده است. در عوض تیم یحیی در مالکیت توپ 55 به 51 و در دقت پاس 81 به 77 از حریف زردپوش خود برتر است. البته پدیده هم برای خودش یک کی‌روش استنلی در خط حمله دارد. او یونس شاکری است که هر زمانی لازم باشد به زمین می‌آید و نقش ژوکر را به خوبی برای تیمش ایفا می‌کند.
 نفت آبادان - استقلال
فرهاد مجیدی از روزی که سرمربی استقلال شده یا با خوزستانی‌ها بازی دارد یا با  کشورهای عربی! نخستین حریف او استقلال خوزستان بود و دومین مصافش با الدحیل قطر که هر دو بازی هم در ورزشگاه آزادی برگزار شد. مجیدی در سومین تجربه سرمربیگری‌اش بالاخره باید از تهران خارج شود و مقصد او هم شهر خاص و ویژه‌ای است. استقلال اغلب بازی‌های سختی در آبادان داشته و با توجه به نتایج اخیر صنعت‌نفت احتمالا این بار کار آبی‌ها سخت‌تر هم خواهد شد. نفت آبادان با مربی پرتغالی‌اش فصل عجیبی را طی کرد. این تیم 24هفته با تساوی‌های متوالی روی اعصاب هوادارانش راه رفت و فقط 2برد به‌دست آورد. اما در یک‌پنجم آخر لیگ ناگهان اوج گرفت و در 4بازی اخیر به 4برد متوالی رسیده است. رکورد بردهای متوالی در لیگ جاری با 5برد در اختیار 4تیم صدر جدولی بوده و حالا نفت آبادان تنها تیمی است که می‌تواند به این رکورد حمله کند. اگرچه بردن استقلال آن هم در این روزها که این تیم نیاز مبرمی به امتیاز دارد کار ساده‌ای نیست.
 تراکتورسازی - پارس‌جنوبی
بعد از 4بازی بدون برد، تراکتورسازی به یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های نیم‌فصل دوم رسیده و به‌نظر می‌رسد بالاخره می‌تواند طلسم نبردن‌هایش را باطل کند. آمار تراکتور در 4بازی اخیرش یک مساوی و 3باخت، 2گل زده و 7گل خورده است. جالب اینکه آمار پارس‌جنوبی در 4بازی اخیر هم دقیقا همین یک امتیاز است. پارس‌جنوبی 5بازی اخیرش را در خارج از خانه باخته و بعید است از بازی با تراکتور هم امتیازی بیرون بکشد. تبریزی‌ها با شایعه تکرار بازی با سپیدرود روحیه خودشان را حفظ کرده‌اند و همچنان به کسب رتبه‌های بالای جدول امیدوارند. پارس‌جنوبی در این بازی هیچ بازیکن محرومی ندارد و تنها محروم تراکتورسازی هم همان محسن فروزان است که اول توسط خود باشگاه اخراج شد و بعدا از فدراسیون هم حکم محرومیت یک‌ماهه گرفت.
 ذوب‌آهن - فولاد
این 2تیم به‌همراه سایپا برای کسب رتبه‌های ششم تا هشتم رقابت می‌کنند و ارزش این بازی هم صرفا به اندازه همان رتبه‌هاست. ذوب‌آهن از سفر پرحاشیه‌اش به کربلا با نتیجه خوب اما عصبی و کم‌روحیه برگشت. شاگردان منصوریان هنوز درگیری با تماشاگران عراقی را از یاد نبرده‌اند اما سعی می‌کنند برای این بازی به‌موقع به شرایط نرمال برسند و همسایه‌شان در جدول رده‌بندی را با شکست روانه اهواز کنند. ذوب‌آهن یک امتیاز از فولاد کمتر دارد و برای سبقت گرفتن از این تیم نیازمند پیروزی است. تیم منصوریان البته در خارج از خانه خیلی بهتر از بازی‌های خانگی‌اش نتیجه گرفته و شاید اگر این بازی در اهواز برگزار می‌شد اصفهانی‌ها راضی‌تر بودند. تنها غایب ذوب در این بازی کریستین اوساگوناست اما افشین قطبی تمامی بازیکنانش را در اختیار دارد.
 استقلال خوزستان - سایپا
اگر استقلال خوزستان با جریمه 6امتیازی مواجه نمی‌شد حتی با وجود نتایج ضعیفش هنوز هم برای بقا امیدوار بود و بازی‌هایش در این هفته‌های آخر تشریفاتی نمی‌شد. در شرایط عادی الان آبی‌های خوزستان 2امتیاز با سپیدرود و 3امتیاز با نفت مسجدسلیمان فاصله داشتند و می‌توانستند در لیگ‌برتر بمانند. اما در شرایط فعلی آنها مطمئنا آخرین تیم رده‌بندی هستند و نتیجه این بازی هیچ تغییری در سرنوشت‌شان ندارد. سایپا اما همچنان به کسب رتبه ششم امیدوار است. رتبه‌ای که اگر چه از رتبه فصل قبل این تیم پایین‌تر است اما برای نارنجی‌های جوان‌شده همین رتبه هم قابل‌قبول خواهد بود. ابراهیم صادقی بعد از آنکه جانشین دایی شد یک شکست خانگی مقابل پدیده داشت و حالا در نخستین بازی بیرون از خانه‌اش باید به اهواز برود. استقلال خوزستان ضعیف‌ترین تیم در بازی‌های خانگی است و در 14میزبانی 8بار شکست خورده است.
 پیکان - نفت مسجدسلیمان
نفت مسجدسلیمان با آجان‌کشی یک مساوی از سپیدرود گرفت و رقابت برای بقا را به روزهای آخر کشاند. دومین تیم زردپوش خوزستان فقط یک امتیاز بیشتر از سپیدرود دارد و رشتی‌ها امشب علاوه بر بردن نساجی به شکست مسجدسلیمان هم امید بسته‌اند. نفت 14بازی متوالی است رنگ پیروزی را ندیده و این طولانی‌ترین رکوردِ پیروز نشدن در لیگ جاری است. فیروز کریمی هم طی 3هفته‌ای که جانشین مرزبان شده هنوز نتوانسته نفت را به پیروزی برساند. این تیم اگر خیال ماندن در لیگ را دارد باید این طلسم 14هفته‌ای را بشکند و در یکی از 2بازی باقیمانده پیروز شود. چون احتمال اینکه سپیدرود امشب نساجی را در رشت ببرد و بالاتر از نفت قرار بگیرد زیاد خواهد بود. هر 2تیم نفت و سپیدرود در بازی قبلی تلفات زیادی داده‌اند و این هفته محرومان متعددی دارند. نفت مسجدسلیمان امشب حبیب فرعباسی، داریوش صادقی، سیدهیثم هاشمی‌زاده و فرشید پاداش را مقابل میزبانش در اختیار نخواهد داشت. پیکان هم که همه یارانش را در اختیار دارد، اما انگیزه خاصی برای بردن ندارد.
 سپیدرود - نساجی
هفته‌ای که گذشت هفته سخت و ناراحت‌کننده‌ای برای رشتی‌ها بود. سپیدرود در لیگ‌برتر و داماش در لیگ2 امتیازاتی را از دست دادند که شایسته کسب آن بودند. سپیدرود در مسجدسلیمان تا آستانه پیروزی رفت و شایسته بردن آن فینال به‌نظر می‌رسید. اما با دریافت دیرهنگام‌ترین گل تاریخ لیگ، امتیازاتی را که می‌توانست ضامن بقای این تیم باشد از دست داد. سپیدرود امشب در داربی خزر میزبان مازندرانی‌هاست. نساجی بعد از مسجل شدن بقایش در لیگ کم‌انگیزه‌تر شده و حتی هفته گذشته در خانه‌اش به نفت آبادان باخته است. سپیدرود در 14بازی خانگی‌اش فقط 2بازی را برده و برای ماندن در لیگ‌برتر نیاز مبرمی به سومین پیروزی خانگی دارد. در رشت هیچ‌کس دوست ندارد این آخرین میزبانی این شهر در لیگ برتر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید