• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55285
+
-

بنیامین و جواد رضویان از راه می‌رسند

مهر تأیید شورای نظارت بر حذف نود

بنیامین و جواد رضویان از راه می‌رسند

فهیمه پناه‌آذر/خبرنگار

با آغاز ‌ماه رمضان و اعلام برنامه‌های تلویزیونی از سریال‌های مناسبتی گرفته تا برنامه‌های ترکیبی ویژه رمضان باز هم اخبار رسانه ملی در بوته نقد قرار می‌گیرد. علاوه بر آن می‌توان برگزاری جلسه شورای نظارت بر سازمان را نیز جزو خبرهای این ایام خواند. با آغاز ماه مبارک رمضان، آنتن شبکه‌های تلویزیونی به طورهمزمان از برنامه‌های ترکیبی و نمایشی لبریز می‌شود. پخش برنامه‌های ترکیبی در افطار و سحر بسیار مورد توجه مدیران قرار گرفته و با توجه به ماه رمضان به عنوان بهترین زمان پخش مجموعه‌های تلویزیونی آنتن شلوغی برای این ماه در پیش رو دارد. در حالی که مدیران سازمان بر استقلال خود از حضورسلبریتی‌ها در برنامه‌‌ها به عنوان یک خط مشی تاکید می‌کنند، حامیان مالی برنامه‌های ترکیبی تلویزیون پای هیچ قرار دادی را بدون در نظر گرفتن مجری- ستاره برنامه امضا نمی‌کنند. افزایش برنامه‌های ترکیبی در ماه رمضان، باعث افزایش ستاره - مجریانی شده که شاید فقط در ماه رمضان مهمان خانه‌های مردم روزه دار باشند.

نتیجه‌ از پیش مشخص شده
با پایان تعطیلات نوروزی و عدم‌برگزاری نخستین جلسه شورای نظارت بر صداوسیما، قرار شد بلافاصله جلسه‌ای با حضور مرتضی میرباقری(معاون سیما) و علی فروغی(مدیر شبکه 3) برگزار شود. جلسه‌ای که درباره تعطیلی برنامه «نود» باشد و در نهایت این جلسه برگزار شد.
جلسه‌ای که در پایان شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اعلام کرد تعطیل یا تعلیق هر یک از برنامه‌های صداوسیما از اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان است. نتیجه‌ای که قبل از تشکیل همین جلسه تا حدود زیادی مشخص بود. با این حال شورای نظارت با توجه به جلسه‌ای که داشتند، چند بند را به‌عنوان اطلاعیه صادر کردند. در جلسه تأکید شده که تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامه‌های صداوسیما از اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان است. همچنین مقرر شد، در تهیه و تولید برنامه‌های مشارکتی با ارزش افزوده، شایسته است سازمان صداوسیما سعی کند در جذب منابع مالی برای برنامه‌های خود بر دو اصل شفافیت و پایدار بودن تأکید بیشتری داشته باشد و متناسب با درآمدهای واقعی نسبت به تولید برنامه‌های مختلف تعهد ایجاد کند.
این شورا توصیه‌ای یک بندی نیز به سازمان داشته: «سازمان صداوسیما ضمن مدیریت صحیح سرمایه‌های انسانی خود و استفاده مطلوب از تهیه‌کنندگان و مجریان باسابقه، زمینه حضور استعدادهای نو و جوان را هم فراهم آورد. شایسته است در مورد برنامه‌های پرمخاطب رعایت اصول و ضوابط اطلاع‌رسانی مناسب و فرایند اقناع افکار عمومی انجام شود.» با یک نگاه به چند بند عنوان شده، مشخص است که نخستین بند که تصمیم درباره «نود» بوده کاملا می‌شد پیش‌بینی کرد و مابقی بندها نیز صرفا فرمایشی و به‌صورت تشریفاتی عنوان شده است.

قصه بنیامین و اسپانسرش
در این روزگار تلویزیون دست به هر ترفندی می‌زند تا تماشاگرش را از دست ندهد. حالا که ‌ماه مبارک رمضان آغاز شده تلویزیون می‌خواهد خودش را احیا کند، اما این احیا به چه قیمتی خواهد بود؟
کوچ احسان علیخانی به برنامه عصر جدید جایش را در «ماه عسل» خالی کرد و مدیران سیما تصمیم گرفتند تا برنامه «ماه ماه» را جایگزین «ماه عسل» کنند و مردم قبل از افطار تماشاگرش باشند. اجرای این برنامه به‌عهده بنیامین بهادری است؛ خواننده پاپ که به جمع مجریان می‌پیوندد. بهادری کارنامه اجرا ندارد و در تلویزیون هم چندبار به‌عنوان میهمان حضور داشته و البته یک‌بار هم در یک فیلم سینمایی جلوی دوربین رفته است.
 او قرار است سکان برنامه ویژه قبل از افطار «ماه ماه» را در شبکه3 سیما بگیرد؛ برنامه‌ای که به‌طور حتم تماشاگرانش آن را با «ماه عسل» احسان علیخانی مقایسه خواهند کرد. هر چند که شاید این مقایسه درست نباشد.
به‌نظر می‌رسد مدیران تلویزیون در 2سال اخیر سعی دارند با دعوت از سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری و ساخت برنامه‌های گوناگون در قالب مسابقه، مردم را مجاب کنند که تماشای برنامه‌های سیما آنقدرها هم بد نیست اما آیا مدیران سیما از تجربیات اجرای سلبریتی‌ها هم خیالشان آسوده است؟ حمید گودرزی، دانیال عبادی، محمدرضا گلزار و... حالا بنیامین بهادری.
علت انتخاب این افراد چیست؟ سؤالی که در تماس‌های متعدد با مدیران شبکه 3، روابط عمومی سیما و.... بی‌جواب می‌ماند.
یک نکته هم درباره حضور سلبریتی‌ها وجود دارد و آن هم اسپانسر است. اسپانسر‌هایی که آنقدر قدرت پیدا کرده‌اند که در انتخاب و حتی محتوا نیز ورود کنند؛ اسپانسری که دوست دارد یا فکر می‌کند که فلان سلبریتی باید سکان برنامه را به‌دست بگیرد.
هر چه باشد چه انتخاب خود مدیران سیما و چه انتخاب اسپانسر برنامه «ماه ماه»، باید دید که بنیامین بهادری، خواننده پاپ که روزگاری شعرهایش در مداحی‌ها توسط مداحان زیادی استفاده می‌شد، از عهده این اجرا برمی‌آید؟ برنامه‌ای که تنها 30 شب وقت برای آزمودن اجرایش خواهد داشت.
آغاز سریال‌های‌ماه رمضان
شبکه‌های تلویزیونی پخش سریال‌های رمضانی خود را از شامگاه سه‌شنبه (۱۷ اردیبهشت‌ ماه) آغاز کردند که شبکه اول ساعت 22پخش سریال «از یادها رفته» بهرام بهرامیان را روی آنتن خواهد داشت. شبکه 2 نیز «دل‌دار» برادران محمودی را پخش می‌کند. این سریال هر شب ساعت 21:30روی آنتن می‌رود. شبکه سوم سیما هم سریال «برادرجان» را پخش کرد، این سریال را محمدرضا آهنج کارگردانی کرده و هر شب ساعت 20:35پخش می‌شود.

جواد رضویان هم مجری شد


شبکه 5 سیما هم این بار «جشن رمضان» را در شب‌های رمضان روی آنتن دارد؛ برنامه‌ای که هر شب ساعت 21:30پخش می‌شود. اجرای این برنامه را جواد رضویان برعهده دارد. در کنار این بازیگر فیلم و سریال‌های طنز، شهره سلطانی نیز در این ویژه برنامه که ساختار نمایشی داشته، حضور دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید