• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55207
+
-

چه افرادی تیم ترامپ علیه ایران را شکل می‌دهند؟

آدم‌های ترامپ

یکی از رادیکال‌ترین تیم‌های سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ شکل گرفته است

شبنم سیدمجیدی

در طول این دو سال و چند‌ماه که از عمر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، خیلی‌ها مثل رکس تیلرسون، ایچ آر مک مستر، جیمز ان متیس و نیکی هیلی از تیم سیاست خارجی او رفته‌اند. خروج این افراد و جایگزینی آنها با تعدادی دیگر، باعث شد تا رادیکال‌ترین تیم سیاست خارجی آمریکا شکل بگیرد. افرادی که به‌عنوان تیم سیاست خارجی ترامپ و همچنین مشاورانش در زمینه مسائل ایران فعالیت می‌کنند، نشان داده‌اند که همواره برای جنگ با ایران آماده بوده‌اند و حتی به قول بعضی‌ها، او را به این سمت هل می‌دهند. 

همین چند وقت پیش بود که محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه ایران - نیز با انتشار ویدئویی در صفحه رسمی خود در توئیتر از تیم بدنام B (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد) نام برده و آنها را دار‌و‌دسته تبهکار نامیده بود. او در گفت‌وگو با رویترز هم گفت که نیروهای تندرو ممکن است درگیری نظامی با ایران را به ترامپ تحمیل کنند. اما این نیروهای تندرو در تیم ترامپ چه افرادی هستند. آنهایی که در زمینه اعمال تحریم‌ها و پایان برجام نقشه می‌کشیدند، کدام‌ها بودند. بعضی‌ها پمپئو را نفر اول می‌دانند و بعضی‌ها جان بولتون را. اما اسامی بیشتری نیز در این فهرست وجود دارد.

بولتون و پمپئو

جان بولتون یکی از اعضای تیمB مورد اشاره ظریف و مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکاست. بولتون بارها به‌عنوان یک جنگ‌طلب خوانده شده است و سال‌هاست که به‌دنبال جنگ با ایران است. او از افرادی بود که به جد به‌دنبال خاتمه دادن به برجام بود و بارها خواستار بمباران ایران شده بود. او در 22مارس 2018 جایگزین ایچ آر مکمستر در سمت مشاور امنیت ملی شد. این اقدام همزمان بود با خروج رکس تیلرسون از وزارت خارجه و جایگزینی او با مایک پمپئو. همه اینها باعث شد تا اعضای افراطی‌تری وارد کاخ سفید شوند. او بارها اظهارنظرهای تندی علیه ایران کرده است. در یکی از این اظهارات با تأکید بر اینکه رفتار و اهداف حکومت ایران به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد، تنها راه‌حل موجود را تغییر نظام در ایران دانست و گفت: امیدواریم در سال۲۰۱۹ چنین اتفاقی را در تهران جشن بگیریم.

از دیگر سو مایک پمپئو را داریم که از 13مارس 2018به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از سوی دونالد ترامپ معرفی شد؛ فردی با دیدگاه‌های بنیادگرایانه ضد‌اسلامی که جنگ علیه مسلمانان در خاورمیانه را جنگ مقدس می‌شمرد. او همچنین منتقد سرسختانه توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بوده است و درست بعد از ریاست او بر وزارت امور خارجه آمریکا، برجام از سوی آمریکا لغو و تحریم‌ها علیه ایران از سر گرفته شد. او بارها اظهارنظرهای جنگ‌طلبانه‌ای علیه ایران کرده است. همین‌ماه گذشته نیز به شکل کاملا واضح از احتمال ورود به جنگ با ایران سخن گفت و ادامه داد: شکی نیست که بین ایران و القاعده ارتباطی وجود دارد. او پایان معافیت‌های برخی کشورها برای واردات نفت ایران را یک قدم بزرگ برای افزایش فشار اقتصادی در ایران عنوان می‌کند که می‌تواند آمریکا را به هدف براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران نزدیک کند.

برایان هوک و مایک پنس

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، یکی دیگر از رهبران موضع تهاجمی دولت ترامپ در برابر ایران است. درحالی‌که خیلی از کارکنان کاخ‌سفید به‌طور معمول عمر کوتاهی در دولت ترامپ دارند، برایان هوک توانست حضور مداوم و رو به رشدی داشته باشد. او یکی از معدود افراد عضو حلقه داخلی وزیر‌خارجه سابق رکس تیلرسون بود که توانست نظر مایک پمپئو(وزیر خارجه کنونی) را جلب کند. طبق 2منبع موثق، هوک توانسته است با برقراری روابط خوب با داماد ترامپ (جرد کوشنر)، جای پای خود را در کاخ سفید محکم‌تر کند. حتی همین چندی پیش او با کوشنر به عربستان رفت تا با شاهزاده محمد بن‌سلمان دیدار کند. او یکی از اصلی‌ترین افراد حلقه ضد‌ایران در دولت ترامپ است و در بسیاری از مصاحبه‌ها این را نشان داده است. در مصاحبه با العربیه گفته بود: استراتژی ما در برابر ایران بر 3 اصل استوار است؛ به حداکثر رساندن فشار اقتصادی، بازدارندگی از تجاوز منطقه‌ای و ایستادن در کنار مردم ایران.

مایک پنس از دیگر افراد حلقه ضد‌ایران ترامپ است. فرماندار سابق ایالت ایندیانا وقتی ثابت کرد که حامی وفاداری برای دونالد ترامپ است، توانست بالاخره معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شود. او نیز مثل بقیه اعضای این فهرست از اعضای حزب جمهوریخواه است که از ابتدای کار دونالد ترامپ در کاخ سفید، همراه او بود و از ژانویه 2017به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور فعالیت کرد. او احتمالا به اندازه بولتون یا پمپئو طرفدار جنگ با ایران نبوده است، اما او نیز در یک خط سیاسی مشابه با دیگر افراد دولت ترامپ کار می‌کند.

مشاوران غیررسمی

علاوه بر این اسامی، افرادی هم هستند که شاید از اعضای رسمی کابینه ترامپ نباشند اما او گاهی از این نزدیکان مورد اعتمادش مشاوره می‌گیرد. به‌عنوان مثال ‌شان هنیتی (مجری تلویزیون فاکس) یکی از آنهاست که شاید حتی از بولتون هم روی ترامپ تأثیرگذارتر باشد. جرد کوشنر هم یکی دیگر از این افراد است. ارتباطات بسیار طولانی خانوادگی او با نخست‌وزیر اسرائیل، (بنیامین نتانیاهو) و کسب و کارش که به اسرائیل گره خورده است، می‌تواند دلیل خوبی برای تمایل او به جنگ با ایران باشد.

 قابل ذکر است که جرد هر جایی که توانسته همه کمک‌ها به پناهندگان فلسطینی را قطع کرده و همچنین یکی از حامیان محمد بن‌سلمان در عربستان بوده است. در کنار اینها رودی گیلیانی هم وجود دارد. وکیل شخصی ترامپ که مثل بولتون از حامیان سازمان مجاهدین خلق است. او چندی پیش در یک مصاحبه گفته بود که حالا به‌طور واقع‌بینانه‌ای می‌توانیم شاهد به پایان رسیدن رژیم ایران باشیم.

شلدون و میریام ادلسون یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه آمریکا هستند و به‌نظر می‌رسد هر بار چیزی می‌خواهند ترامپ به آنها نه نمی‌گوید. آنها منافع اقتصادی شخصی مشترکی با اسرائیل دارند. شلدون بود که یک‌بار گفته بود اگر ایران از برنامه هسته‌ای دست نکشد، آمریکا باید یک بمب هسته‌ای وسط تهران بیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید