• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55070
+
-

رفع نقص از حساب‌های بانکی با شهاب

بانک مرکزی برای ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی را که به‌دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود کنند؛ در واقع این اقدام به‌دنبال ایجاد شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌ها در نظام بانکی با راه‌اندازی و عملیاتی شدن فاز دوم سامانه شهاب ایجاد می‌شود و بانک‌ها باید این بخشنامه را اجرایی کنند.

 کد شهاب ابزاری برای احراز هویت مشتریان در نظام بانکی منطبق با مقررات مبارزه با پولشویی به‌منظور ساماندهی وضعیت حساب‌های بانکی و ایجاد شفافیت براساس زیرساخت سامانه جامع نهاب است؛ برخورداری از شناسه شهاب برای تمامی افرادی که در سیستم بانکی کشور حساب بانکی دارند و برای دسترسی به خدماتی ازجمله استفاده از سیستم پرداخت، نقل و انتقال وجه، هویت سنجی دسته چک و سامانه‌های ملی پرداخت ازجمله ساتنا، پایا و چکاوک ضروری است.
شناسه ۱۶رقمی شهاب برای تمامی افراد ضروری عنوان شده و صرفا به افرادی که اطلاعات هویتی کامل به بانک ارائه داده باشند، تعلق می‌گیرد؛ بر همین اساس درصورتی که در هنگام افتتاح حساب و پس از آن اطلاعات هویتی ازجمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و... در برگه‌های بانکی تکمیل کرده باشید، به هیج عنوان نیاز به حضور در شعب بانک برای دریافت تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه شهاب ندارید و این شناسه به‌صورت خودکار برای شما در نظام بانکی صادر شده است؛ البته مشتریانی که دارایی نقص اطلاعات هویتی هستند باید نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی در شعب بانک عامل حضور پیدا کنند تا کد شهاب برای آنها صادر شود و خدمات بانکی آنها به‌دلیل مسدودسازی حساب بانکی قطع نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید