• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54972
+
-

البرز سیراب نشده است

میانگین بارش بلندمدت فروردین برای ایستگاه کرج 6/39، ایستگاه هشتگرد 9/54 و ایستگاه طالقان 9/68 بوده است

منابع
البرز سیراب نشده است

زهرا اشرف‌زاده|  البرز - خبرنگار:


سال 98 با افزایش بی‌سابقه بارش باران و حتی برف آغاز شد؛ به‌طوری که بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیلاب‌های شدید شدند. این بارش‌ها گرچه مشکلات زیادی برای مردم به‌وجود آورد، موضوعی است که به ظاهر امیدها را برای حل بحران کم‌آبی افزایش داده است. البرز نیز مانند بسیاری از استان‌های دیگر بارش‌های خوبی را تجربه کرده و بسیاری از مردم استان توقع دارند امسال با کم‌آبی مواجه  نشوند. 

 با وجود این، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود بارش‌های بهاری به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی همچنان به طبیعت بدهکار هستیم؛ چراکه 11 سال است که هیچ سال تری در کشور نداشتیم؛ بنابراین با یک سال بارندگی خوب نمی‌توانیم توقع داشته باشیم کمبود سال‌های قبل هم جبران شود و کشور تقریباً کم‌بارش‌ترین‌ سال‌ها را در ۵۰ سال گذشته تجربه کرده است. در این گزارش وضعیت بارشی استان البرز در ماه‌های اخیر و تأثیر آن بر ذخایر آبی بررسی شده است. 


افزایش بارش‌های استان

مدیر کل هواشناسی البرز با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌ها و منابع سفره‌های زیرزمینی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌گوید: مقدار کل بارش‌ها از ابتدای مهر 97 تا 23 فروردین 98 یعنی یک سال زراعی 4/446 میلی‌متر است، در‌حالی که مقدار بارش‌های سال قبل در مدت مشابه 1/176 میلی‌متر بوده که مقدار 6/153درصد افزایش را نشان می‌دهد. 
 «منصور رحمانیان» می‌افزاید: بیشترین میزان بارش‌ها در ایستگاه‌های هواشناسی استان از اول تا 24 فروردین مربوط به ایستگاه دیزین با 251 میلی‌متر بارش و پس از آن ایستگاه ایگان با 211 میلی‌متر بارش بود؛ پس از آن زیدشت با 2/202‌میلی‌متر بارش، ناریان و طالقان با 8/195 و 9/167 میلی‌متر بارش در رتبه‌های بعدی بودند. 

وی با اشاره به ایستگاه‌هایی که کمترین میزان بارش را داشته‌اند، می‌گوید: فردیس با 6/86میلی‌متر، تنکمان با 3/85 میلی‌متر، شهرک کوروش در نظرآباد با 1/82 میلی‌متر، کندور با 4/74 میلی‌متر و آتشگاه با 65 میلی‌متر بارش جزو مناطقی بودند که کمترین میزان بارش را از اول تا 24 فروردین داشتند. رحمانیان می‌گوید: کرج به عنوان مرکز استان با 2/20 میلی‌متر بارش رتبه شانزدهم را درمیان 26 ایستگاه استان دارد؛ همچنین در کل میانگین بارش استان از اول تا 23 فروردین 3/126 میلی‌متر بوده است. 


میانگین بارش

مدیر کل هواشناسی البرز ادامه می‌دهد: میانگین بارش بلندمدت فروردین برای ایستگاه کرج 6/39 میلی‌متر، ایستگاه هشتگرد 9/54 میلی‌متر و ایستگاه طالقان 9/68 میلی‌متر بوده است. 
رحمانیان درباره میزان بارش‌ها در سال زراعی 97 می‌گوید: از ابتدای مهرماه که سال زراعی است تا 24 اسفندماه 6/308 میلی‌متر بارندگی استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/98 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در 3 ماهه پاییز امسال میانگین بارش در استان به 156 میلی‌متر رسید که بیش از 4 برابر افزایش را نشان  می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: در مجموع از ابتدای اسفند 97 تا پایان اردیبهشت 98 پیش‌بینی می‌شود شرایط بارشی نرمال و بیش از نرمال بر منطقه حاکم باشد و شرایط پربارشی تا میزان حداکثر 20 میلی‌متر در استان به همراه خواهد داشت.  رحمانیان با اشاره به وضعیت بارشی اردیبهشت می‌گوید: در اردیبهشت در بخش‌های جنوبی 5 تا 19 میلی‌متر افزایش و در نیمه شمالی 10 تا 20 میلی‌متر افزایش بارش نسبت به نرمال مورد انتظار است. 

مدیر کل هواشناسی البرز می‌افزاید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میانگین بارش کشور 6/30 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه بلندمدت افزایش یافته است. این شرایط در استان البرز نیز با افزایش بارش نسبت به بلندمدت دیده می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشت که چنین شرایطی نشان از افزایش روند آشفتگی‌های اقلیمی کشور دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی‌هایی کرد. 


تأثیر بارش‌ها بر سدهای البرز

مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز درباره تأثیر بارش‌ها بر ذخیره  سدهای استان می‌گوید: آب سد طالقان حدود ۱۸ درصد و سد کرج 3 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است؛ همچنین از آغاز سال آبی تا اواخر فروردین‌ماه ۹۸ شاهد حدود ۵۳۷ میلی‌متر بارندگی در استان البرز بوده‌ایم که این مقدار نسبت به متوسط درازمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است. 

 «داوود نجفیان» می‌افزاید: اکنون سد طالقان وضعیت خوبی دارد و حجم آن 2 برابر سد کرج است که برای استفاده در کشاورزی پایین‌دست طالقان در اردیبهشت‌ماه رها‌سازی می‌شود، اما سهم البرز این این سد بسیار کم است و این موضوعی ملی است و نمی‌توان اقدامی در این زمینه در استان انجام داد، اما با پیگیری‌های انجام‌شده موفق به اختصاص مقدار کمی از آب سد طالقان به هشتگرد شده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید