• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54890
+
-

راست افراطی در کمین صندوق‌های رأی دانمارک

رویداد
راست افراطی در کمین صندوق‌های رأی دانمارک

دانمارکی‌ها حدود یک‌ماه دیگر در انتخابات سراسری به پای صندوق‌های رأی می‌روند و این‌بار یک حزب راست افراطی که به‌دنبال اخراج 700هزار مسلمان ساکن این کشور است، شانس بالایی برای کسب بخشی از کرسی‌های پارلمان دارد.
حزب تازه‌تاسیس «موضع سخت» به رهبری «راسموس پالودان» که اکنون در دادگاه درگیر یک پرونده مرتبط با اقدامات نژادپرستانه است، در وضعیتی قرار گرفته که ممکن است برای نخستین بار به پارلمان راه پیدا کند. راسموس به‌خاطر اقدامات نژادپرستانه در قبال مسلمانان دانمارک در دادگاه متهم شده است اما به‌نظر می‌رسد روند اعلام بی‌گناهی او در دادگاه تجدید نظر، در حال سپری شدن است و طی روزهای آینده با لغو حکم دادگاه بدوی، بدون هیچ مانعی وارد انتخابات شود.
پالودان به راه‌اندازی تجمع‌های بزرگ علیه مسلمانان در خیابان‌های پایتخت دانمارک معروف است. او از سال گذشته با انتشار ویدئوهایی در یوتیوب و سپس با استفاده از شبکه‌های اجتماعی موفق شد هواداران بسیاری برای خود دست‌و‌پا کند و سپس با جمع‌آوری 200هزار امضای مورد نیاز برای حضور در انتخابات، مجوز ورود حزبش به رقابت‌های امسال را بگیرد. حزب موضع سخت برای ورود به پارلمان، دست‌کم به 2درصد آرا نیاز دارد و نتایج نظرسنجی‌های تازه در دانمارک نشان می‌دهد این حزب اکنون می‌تواند روی حدود 2.7 درصد آرا حساب باز کند؛ موضوعی که نگرانی احزاب قدیمی‌‌ و میانه‌روی دانمارک ازجمله حزب حاکم «ونستر» را به‌دنبال داشته است.
حزب ونستر تفکرات راست میانه دارد و خود در انتخابات 2015، مجبور شد برای تشکیل دولت با حزب راست افراطی «مردم دانمارک» ائتلاف کند. حزب راست افراطی مردم دانمارک نیز به مقابله با ورود پناهجویان و مهاجران به خاک دانمارک معتقد است اما خط فکری این حزب با حزب موضع سخت به کلی متفاوت است. حزب موضع سخت به «اخراج» تمامی مهاجران و اقلیت‌های دینی به‌خصوص مسلمانان از دانمارک معتقد است و شعار «دانمارکی اصیل» را به‌عنوان شعار انتخاباتی خود برگزیده است. برخی از احزاب دانمارک با توجه به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرده‌اند از اکنون برای مقابله با افکار خطرناک حزب موضع سخت و جلوگیری از حضور اعضای آن در پارلمان و دولت تلاش خواهند کرد. حتی حزب راست افراطی مردم دانمارک نیز اعلام کرده است حاضر نیست در کنار تفکری قرار بگیرد که به‌دنبال اخراج بخشی از جامعه دانمارک از خاک این کشور است.
پیشنهاد احزاب قدیمی‌تر دانمارک، منزوی کردن حزب موضع سخت درصورت ورود به پارلمان است؛ اقدامی که در سوئد دنبال شد اما به نتایج چندان موفقیت‌آمیزی منجر نشد. در سوئد، احزاب اصلی و قدیمی تصمیم گرفتند حزب راست افراطی «دمکرات‌های سوئدی» را در انزوا قرار داده و به آن اجازه ندهند در ائتلاف برای تشکیل دولت شرکت کند. همین موضوع باعث شد تا تشکیل دولت در سوئد برای حدود 4‌ماه با تأخیر مواجه شود؛ ماجرایی که نتیجه‌اش تشکیل یک دولت اقلیت بود.

راسموس پالودان کیست؟
برای کسانی که سخنان راسموس پالودان را شنیده باشند، دیگر سیاست‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ چندان افراطی به‌نظر نمی‌رسد. تا چند هفته قبل، کسی در دانمارک راسموس پالودان را جدی نمی‌گرفت. به‌خصوص رسانه‌ها هرگز به او و سخنان افراطی‌اش تریبون ندادند. اما از حدود 20روز پیش که تجمع خیابانی او و هوادارانش در اعتراض به حضور مهاجران در جامعه دانمارک به زد و خورد آنها با پلیس و به آتش‌ کشیدن خیابان‌ها منجر شد، راسموس پالودان حضور خود را به رسانه‌های دانمارک تحمیل کرد.
راسموس پالودان طی ماه‌های گذشته بارها در محله‌های مسلمان نشین کپنهاگ تظاهرات به راه انداخته است. در یک مورد نیز وب‌سایت بلومبرگ از اقدام غیر اخلاقی آتش زدن قرآن از سوی او خبر داده است؛ اقدامی که برای دانمارکی‌ها وقایع 15سال پیش و حمله به سفارتخانه‌های این کشور در بسیاری از کشورهای مسلمان نشین را تداعی کرده است. در سال 2004، انتشار کاریکاتوری موهن از پیامبر اسلام(ص) در بزرگ‌ترین روزنامه دانمارک، باعث به راه افتادن اعتراض‌های گسترده در سراسر جهان شد.
پالودان وکیل است و قانون را به خوبی می‌شناسد. او از قدرت سخنوری خود نیز برای اقناع مردم دانمارک استفاده می‌کند. برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به او این امکان را می‌دهد که برای نخستین بار در رسانه‌های جریان اصلی، با گروه بزرگی از مردم دانمارک سخن بگوید و ایده‌های خود را مطرح کند؛ موضوعی که بر نگرانی‌ها در مورد سرنوشت انتخابات امسال این کشور افزوده است.
برخی تحلیلگران معتقدند نمی‌توان براساس نظرسنجی‌ها گفت که حزب منتسب به راسموس پالودان می‌تواند با کسب 2درصد آرا به پارلمان وارد شود. اما مروری بر تاریخ سال‌های اخیر نشان می‌دهد نمی‌توان چنین احتمال پایینی را هم نادیده گرفت. از ماجرای برگزیت گرفته تا انتخاب سیاسیون افراطی دست راستی در ایتالیا و حتی به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، تجربه نشان داده است که فضای سیاسی کشورهای مختلف در غرب اکنون مستعد به قدرت رساندن احزاب پوپولیست با تفکرات افراطی ناسیونالیستی است. بر این اساس دانمارک می‌تواند سنگر بعدی در آستانه فتح راست‌های افراطی باشد.


حمایت ترامپ از چهره‌های افراطی راستگرا

دونالد ترامپ دیروز در پستی توییتری از فیسبوک به‌خاطر بستن صفحه برخی چهره‌های راست افراطی در آمریکا به‌شدت انتقاد کرد. او همچنین شبکه‌های مجازی را تهدید کرد و گفت که از نزدیک ماجرای سانسور کردن شهروندان آمریکایی را دنبال می‌کند. ترامپ در پست خود نوشت که در شرایطی که رسانه‌های جعلی مثل واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، فیسبوک صفحه الکس جونز سردبیر وب‌سایت اینفو‌وار را بسته است. فیسبوک روز پنجشنبه هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه با هدف «مقابله با نفرت‌پراکنی» حساب کاربری جونز و برخی دیگر ازچهره‌های مطرح افراطی آمریکا را بست. فیسبوک در بیانیه خود این افراد را برای جامعه آمریکا «خطرناک» خوانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید