• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54807
+
-

رخ‌ به رخ در بیستون

‌اولین دوره مسابقات آزاد بین‌المللی شطرنج با عنوان جام بیستون از ۸ تا ۱۴اردیبهشت در کاروانسرای شاه‌عباسی هتل لاله واقع در شهرستان بیستون برگزار شد

گزارش
رخ‌ به رخ در بیستون

سپیده امیری|  کرمانشاه- خبرنگار:


اولین دوره مسابقات آزاد بین‌المللی شطرنج با عنوان جام بیستون از ۸ تا ۱۴اردیبهشت در کاروانسرای شاه‌عباسی (هتل لاله) واقع در شهرستان بیستون برگزار شد. در این رویداد مهم ورزشی ۱۲۰شطرنج‌باز از ۹کشور در این رقابت‌هاشرکت کردند. بین این افراد شرکت‌کنندگانی از کشورهای نپال، گرجستان، ارمنستان، اتریش، پرتغال، چین، غنا و افغانستان حضور داشتند. 

 مسابقات آزاد بین‌المللی شطرنج جام بیستون در 2 جدول A وB بدون در نظر گرفتن شرایطی مثل سن و جنسیت به صورت آزاد در ۹دور برگزار شد. این رقابت‌ها در رنکینگ جداول استاندارد بالای ۱۷۰۰و کمتر از ۱۷۰۰ به روش سوئیسی برگزار شد و شرکت‌کنندگان نیز در نوبت‌های مختلف صبح و عصر به رقابت پرداختند. 


می‌خواهم رونمایی از کتابم در کرمانشاه باشد

یکی از این شرکت‌کنندگان «پائولو فانین» نایب‌قهرمان آماتورهای اروپا از کشور پرتغال بود. وی ششمین بار بود که به ایران سفر می‌کرد و در سفرهای گذشته آمل، خمین، اهواز، قائم‌شهر و مشهد را دیده بود. پائولو ضمن تحسین زیبایی استان کرمانشاه، راجع به شناختش از ایران و ورزشکاران رشته شطرنج گفت: سطح فنی بازیکنان ایرانی فراتر از درجه بین‌المللی است. برای فهم بیشتر این قضیه می‌توانید به سایت فدراسیون جهانی مراجعه کنید و ببینید که کشور ایران 3 برابر از کشور صاحب‌نامی چون روسیه مربی بین‌المللی دارد و این آمار شگفت‌انگیز می‌تواند نسل خیلی خوبی از شطرنج‌بازان را تربیت کنند. 

نایب‌قهرمان شطرنج آماتورهای اروپا از دیدار استاد بزرگ شطرنج چین (استاد لیگو) در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات ابراز خرسندی کرد و افزود: حضور چنین افرادی به آدم انرژی مثبت می‌دهد و امیدوارم در مسابقه با چنین کیفیت سطح بالایی شاهد شکوه ایران باشم.  پائولو کتابی به نام «شطرنج برای پیرمردها نیست» نوشته است و مشتاقانه ادامه داد: علاقه‌مندم از این کتاب در استان کرمانشاه و در کنار عظمت بیستون رونمایی کنم. 

در لیست شرکت‌کنندگان ایرانی مسابقه بین‌المللی شطرنج کودکان زیر 10 سال هم قرار داشتند. بین افرادی که پشت میزهای شطرنج آماده اعلام داوران بودند، دختربچه شش‌ساله‌ای به چشم می‌خورد که روژان نام داشت و مادرش همراه اوبود. 
مادر روژان توضیح داد: دخترم از پنج‌سالگی شروع به آموختن شطرنج کرده است. خواندن و ‌نوشتن انگلیسی و فارسی را بلد است و خیلی زود شطرنج را یاد گرفت و در مسابقات با تمرکز و بدون استرس مهره‌ها را که اندازه‌شان از انگشتان دستش بزرگ‌تر است، جابه‌جا می‌کند. روژان در مسابقات استانی و کشوری زیادی شرکت کرده است. 


استقبال گسترده از مسابقات 

رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به زمان کم برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات، استقبال گسترده‌ای از این مسابقات شد. «سعید گل‌افروزی» افزود: در این رویداد مهم ورزشی ۱۲۰شطرنج‌باز از ۹کشور در این رقابت‌ها حضور داشتند و بین این افراد شرکت‌کنندگانی از کشورهای نپال، گرجستان، ارمنستان، اتریش، پرتغال، چین، غنا و افغانستان بودند. 

رئیس هیات شطرنج استان در خصوص نحوه برگزاری مسابقات اظهار کرد: در 2 جدول A وB بدون در نظر گرفتن شرایطی مثل سن و جنسیت به صورت آزاد رقابت‌ها را در ۹دور برگزار کردیم. 
گلیاری در پاسخ به نحوه داوری این مسابقات از حضور داورانی بین‌المللی از استان‌های تبریز، قزوین، شیراز و کرمانشاه خبر داد و افزود: این رقابت‌ها در رنکینگ جداول استاندارد بالای ۱۷۰۰و کمتر از ۱۷۰۰به روش سوئیسی برگزار شد و شرکت‌کنندگان در نوبت‌های مختلف صبح و عصر به رقابت پرداختند.

برای مقام‌های اول تا سوم هر جدول جوایز میلیونی در نظر گرفته شد. وی از حضور 2 استاد بزرگ شطرنج همایون توفیقی و لوماساتزه از ایران و گرجستان خبر داد و افزود: حضور اساتید بزرگ شطرنج در استان می‌تواند اتفاق مهم و نویدبخش اتفاقات بزرگ‌تری در استان باشد. 
گلیاری در مورد طرح استعدادیابی از عملکرد مثبت برای مباحث زیرساختی گفت و در ادامه به برنامه‌های مدون این هیات اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری روی نونهالان و استفاده از تجارب پیشکسوتان از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است.  


جوایز نخستین مسابقات بین‌المللی شطرنج جام بیستون 

«سعید گل‌افروزی» رئیس هیات شطرنج استان در تشریح جوایز نخستین مسابقات بین‌المللی شطرنج جام بیستون گفت: جوایز گروه A یا الف این دیدارها برای نفر اول ۹۰میلیون ریال، نفر دوم ۷۰ میلیون ریال و نفر سوم: ۵۰ میلیون ریال بود. همچنین جوایز گروه B برای نفر اول ۲۸میلیون ریال، نفر دوم ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم ۱۶ میلیون ریال بود. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید