• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54801
+
-

زخم سرما و سیل بر تن باغ‌های ملایر

میزان خسارت ناشی از سیل و سرمازدگی در باغ‌های این شهرستان 52 میلیارد تومان برآورد شده است

کشاورزی
زخم سرما و سیل بر تن باغ‌های ملایر

فاطمه رحمتی |  ملایر - خبرنگار:


بارش نزولات آسمانی در بهار هر سال نشانه خوشحالی و برکت برای کشاورزان و باغدارانی است که با دستان پینه‌بسته خویش چشم امید به برداشت محصول خود دارند و با امید فراوان حاصل زحمات خود را برداشت می‌کنند. اما در طول سالیان گذشته شاهد حوادث پیش‌بینی‌نشده‌‌ای از جمله سیل، سرمازدگی بهاره، بارش تگرگ، طوفان و مانند اینها هستیم که در بیشتر مواقع حاصل دسترنج کشاورزان را از بین می‌برد و فقط آه و سوز آن بر دل کشاورزان باقی می‌ماند. بهار امسال نیز در استان‌های مختلف کشور شاهد بارش نزولات آسمانی بودیم که این بارش‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد و بخش عمده‌‌ای از باغ‌ها و اراضی کشاورزی را نابود کرد. 

در شهرستان ملایر نیز سیلاب‌ها و بعد از آن نیز سرمای بهاره بخش زیادی از محصولات کشاورزی و باغی شهرستان را نابود کرد. سرمازدگی بهاره در باغ‌های شهرستان از جمله بادام، آلبالو، زردآلو، گیلاس، گردو و میزانی هم در تاکستان‌های انگور باعث سرمازدگی و ریزش گل‌های درختان شد که برای کشاورزان بسیار دردناک بود. 


سطح زیر کشت

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به این‌که امسال 2 عامل سیلاب‌ و سرمازدگی بهاره خسارت‌‌های زیادی به بخش کشاورزی و باغ‌های ملایر وارد کرد به همشهری می‌گوید: این خسارات به انواع محصولات باغی و کشاورزی وارد شده است. علی مروت ‌امیری با بیان این‌که 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت محصولات باغی است، می‌افزاید: سیلاب و سرمازدگی امسال در 2 مرحله از هشتم تا سیزدهم فروردین و دوم تا هفتم اردیبهشت رخ داد. 


میزان خسارت‌ها

مدیر جهاد کشاورزی ملایر بیان می‌کند: این حوادث غیرمترقبه در مجموع به 7590 هکتار از باغ‌های شهرستان ملایر خسارت وارد کرد که میزان خسارت‌ها بین 10 تا 30 درصد برآورد شده است. 
وی میزان خسارت واردشده بر اثر سیل و سرمازدگی را در ملایر 52 میلیارد و 352 میلیون تومان می‌‌داند و ادامه می‌دهد: حدود 30 میلیارد تومان در بخش سرمازدگی و مابقی خسارت در بخش سیل بوده است. 


بادام و گردو

امیری می‌گوید: این خسارات به محصولات باغی شامل بادام، انگور، گردو، آلبالو، گیلاس، زردآلو، سیب، آلو، هلو و شلیل وارد شده است و در این میان محصول بادام و گردو بیشترین درصد خسارت را دیده‌اند. مدیر جهاد کشاورزی ملایر تصریح می‌کند: خسارت وارده سیل و سرمازدگی در 2050 هکتار از باغ‌های زیر کشت بادام بوده و 563 تن محصول بادام خسارت دیده است. وی میزان خسارت وارده را در باغ‌های انگور 1750 هکتار می‌‌داند و می‌افزاید: میزان محصول خسارت‌دیده در تاکستان‌های انگور 8400 تن بوده است. 

امیری با بیان این‌که 1900 هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان نیز بر اثر سیل و سرمازدگی دچار خسارت شدند ادامه می‌دهد: میزان محصول خسارت‌دیده گردو در باغ‌های شهرستان 1520 تن بوده است. مدیر جهاد کشاورزی ملایر سطح باغ‌های خسارت‌دیده آلبالو را نیز 300 هکتار با 180 تن محصول، میزان باغ‌های خسارت‌دیده گیلاس را 155 هکتار با 75 تن، میزان خسارت باغ‌های زردآلو را 175 هکتار با 210 تن می‌داند و می‌گوید: خسارت سیل و سرمازدگی به درختان سیب نیز 630 تن در 450 هکتار از باغ‌های سیب ملایر بوده است. 

وی میزان باغ‌های خسارت‌دیده آلو را نیز 210 هکتار با 296 تن محصول عنوان می‌کند و می‌افزاید: میزان خسارت در 450 هکتار از باغ‌های هلو با 675 تن با و میزان خسارت در باغ‌های شلیل نیز 150 هکتار با 202 تن بوده است. 
امیری با بیان این‌که بر اثر سیلاب‌های روزهای ابتدایی امسال اماکن دامی، تولیدات گیاهی، کانال‌ها، باغ‌ها، گلخانه‌ها، تاسیسات چاه‌ها و جاده‌های بین مزارع خسارت زیادی دیدند، ابراز می‌کند: در بخش سیلاب‌ها، خسارت‌ها از 30 درصد تا صد درصد بوده است. 


اهمیت بیمه‌ محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به این‌که یکی از اقدامات خوب در برابر حوادث بیمه کردن محصولات کشاورزی است، بیان می‌کند: کشاورزان و باغدارانی که محصولات خود را بیمه کرده‌‍‌اند می‌توانند خسارت خود را طبق تعهدات بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌ دریافت کنند و در صورت پرداخت خسارت از سوی دولت نیز از مزایای آن استفاده کنند. 

علی مروت امیری با تأکید بر این‌که حوادث هرگز خبر نمی‌کند و معمولا ما هر سال شاهد حوادث پیش‌بینی‌نشده‌‌ای از جمله سرمازدگی در باغ‌ها و اراضی کشاورزی هستیم از کشاورزان درخواست می‌کند محصولات باغی و زراعی خود را بیمه کنند تا خطرات این حوادث مشکلات اقتصادی برای آنها به همراه نداشته باشد. 


اهمیت بیمه‌ محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به این‌که یکی از اقدامات خوب در برابر حوادث بیمه کردن محصولات کشاورزی است، بیان می‌کند: کشاورزان و باغدارانی که محصولات خود را بیمه کرده‌‍‌اند می‌توانند خسارت خود را طبق تعهدات بیمه ازسوی شرکت‌های بیمه‌ دریافت کنند و در صورت پرداخت خسارت از سوی دولت نیز از مزایای آن استفاده کنند. 
علی مروت امیری با تأکید بر این‌که حوادث هرگز خبر نمی‌کند و معمولا ما هر سال شاهد حوادث پیش‌بینی‌نشده‌‌ای از جمله سرمازدگی در باغ‌ها و اراضی کشاورزی هستیم از کشاورزان درخواست می‌کند محصولات باغی و زراعی خود را بیمه کنند تا خطرات این حوادث مشکلات اقتصادی برای آنها به همراه نداشته باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید