• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54665
+
-

با درخواست شهردار تهران امروز صورت می‌گیرد

بررسی تبدیل شهرآفتاب به منطقه آزاد تجاری

گزارش
بررسی تبدیل شهرآفتاب به منطقه آزاد تجاری


قرار است نمایشگاه شهر‌آفتاب به منطقه آزاد تجاری تهران تبدیل شود. گام نخست این پروژه تصمیم امروز کمیسیون زیربنایی دولت در مورد نمایشگاه شهر آفتاب است.

پیروز حناچی با حضور در هیأت دولت، درخواست تبدیل شهرآفتاب به منطقه آزاد تجاری را در اختیار دولت قرار داد. دولت نیز با ارجاع این تصمیم به کمیسیون زیربنایی که متشکل از چند وزیر کابینه است، در گام اول تبدیل نمایشگاه شهر‌آفتاب به منطقه آزاد تجاری را مورد نظر دارد تا در گام بعد این نمایشگاه به مرکز تجارت جهانی تبدیل شود.

هرگونه سرمایه‌گذاری جدید برای ساخت مراکز نمایشگاهی توسط دولت، در کمیسیون زیربنایی دولت متوقف شده‌‌ و تلاش بر این است تا با ارتقای شهر‌آفتاب و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری، سرمایه‌گذاری برای نمایشگاه جدید در جنوب تهران متوقف شود.

مدیرعامل نمایشگاه شهر‌آفتاب روز گذشته در نشست خبری با اشاره به این اتفاق، گفت: یکی از استراتژی‌های نمایشگاه شهر‌آفتاب تبدیل این فضا به منطقه آزاد تجاری است. هنگامی که دکتر حناچی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، تمامی دغدغه و برنامه‌های‌مان را با او مطرح کرده و از او خواستیم که مشکلات و درخواست‌های شهر‌آفتاب را در جلسه هیأت دولت مطرح کند و خوشبختانه این اتفاق افتاد و بررسی مسائل شهر‌آفتاب در دستور کار دولت قرار گرفت.

او با بیان اینکه حل مشکل عدم‌برگزاری نمایشگاه در شهر‌آفتاب به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع داده شد، گفت: همچنین درخواست ما برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد تجاری نیز به دفتر مناطق آزاد تجاری دولت ارسال شد.

محمدرئوف قادری با بیان اینکه بیستم فروردین‌ماه سال‌۹۸ کمیسیون تخصصی و زیربنایی با حضور چند تن از وزرای دولت تشکیل جلسه داد و در آن بحث‌های مختلفی مطرح شد، گفت: در این جلسه عنوان شد که انتقال نمایشگاه‌های پر‌مخاطب به شهر‌آفتاب یک ضرورت است، چراکه هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های پر‌مخاطب در تهران به زیان مردم است که خوشبختانه با حمایت اعضای این کمیسیون مقرر شد که کارگروه ویژه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌ها برگزار شود و همچنین انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به‌صورت تدریجی به شهر‌آفتاب مورد تأکید قرار گرفت هر‌چند که با مخالفت نمایشگاه بین‌المللی مواجه شدیم اما این مهم به تصویب رسید.

مدیرعامل نمایشگاه شهر‌آفتاب با بیان اینکه قرار است شهرداری‌ها تغییر کاربری مناسبی برای نمایشگاه‌ها درنظر بگیرند، افزود: دوستانمان در وزارت صنعت عنوان کردند که زمینی در منطقه پرند خریداری کرده و احتمالا آن را به نمایشگاه و مرکز تجارت جهانی تبدیل می‌کنند که در این کمیسیون تأکید شد که بهتر است هرگونه سرمایه‌گذاری در شهرآفتاب متمرکز شود.
قادری با بیان اینکه به دلایل مختلف دولت مخالف تأسیس مناطق آزاد تجاری در کشور است، گفت: با این حال قرار است تبدیل‌شدن شهر‌آفتاب به منطقه آزاد تجاری را در جلسه امروز تعیین تکلیف کنند.

او با بیان اینکه آینده نمایشگاهی تهران، شهرآفتاب خواهد بود، خاطرنشان کرد: براساس تقویم نمایشگاهی تا پایانسال ۲۶‌نمایشگاه در این سایت برگزار می‌شود که با توجه به اعمال تحریم‌های متفاوت علیه ایران اتفاق خوبی است.

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در مورد چرایی عدم‌برگزاری نمایشگاه کتاب با بیان اینکه دیروز آخرین روز نمایشگاه کتاب در مصلی بود و خوشبختانه با حمایت همه دستگاه‌ها شاهد حضور گسترده مردم و اهالی نشر و قلم بوده‌ایم، اظهار‌کرد: شهرداری تهران کمک‌های زیادی در برگزاری نمایشگاه در مصلی کرده ‌اما برای همه جای سؤال است که چرا این نمایشگاه پر‌مخاطب در شهر‌آفتاب برگزار نشده است؟

قادری با بیان اینکه براساس تفاهمنامه مدیریت اسبق و وزارت ارشاد نمایشگاه شهر‌آفتاب به‌صورت رایگان در اختیار برگزار‌کنندگان نمایشگاه کتاب قرار گرفت و همه هزینه‌ها که بیش از ده‌ها میلیارد تومان می‌شد را نیز شهرداری تقبل کرده و هیچ هزینه‌ای متوجه وزارت ارشاد نبود، گفت: شهرداری شهرآفتاب را رایگان در اختیار ناشران قرار داد و جای سؤال است که آیا به همان نسبتی که شهرداری هزینه‌ها را تقبل کرد، آیا ناشران رایگان به نمایشگاه آمدند؟

مدیرعامل نمایشگاه شهر‌آفتاب با بیان اینکه ما بارها و به صراحت اعلام کردیم که شهر‌آفتاب آماده برگزاری نمایشگاه کتاب است، گفت: مدیریت شهری حتی یک‌بار هم مخالفتی در برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر‌آفتاب نداشت و حتی اعتراف کردیم که چرا نمایشگاه کتاب به‌رغم آنکه ما آمادگی داریم و می‌توانیم رایگان برگزار کنیم، در جای دیگری برگزار شد.

قادری با بیان اینکه مسئولان نمایشگاه اعلام کرده‌اند که زیرساخت‌های لازم در شهر‌آفتاب وجود ندارد، گفت: امکان برگزاری سالن‌های موقت در نمایشگاه بود و همچنین ۴۶هزار متر فضای نمایشگاهی مجتمع تجاری نیز آماده بهره‌برداری بود اما اگر نمایشگاه ناقص است، باید به‌موقع تذکر دهند نه اینکه روزهای آخر بیایند و بگویند زیرساخت‌ها آماده نیست و ما هم که نمی‌توانیم معجزه کنیم.

وی با بیان اینکه سالن‌ها قرار بود رایگان در اختیار ناشران قرار گیرد، افزود: آیا اگر به ناشران می‌گفتند که نمایشگاه شهر‌آفتاب رایگان است، باز‌هم نمی‌آمدند؟ آیا سودی که آنها در مقابل رایگان‌بودن غرفه‌ها دریافت می‌کردند، کمتر از سود فروش کتاب بود؟

مدیرعامل نمایشگاه شهر‌آفتاب افزود: مصلی هم زیرساخت‌های لازم را ندارد اما نمایشگاه کتاب در آنجا برگزار می‌شود و ما می‌توانستیم با بودجه‌ای که درنظر گرفته بودیم، این نواقص و مشکلات را حل کنیم. امیدواریم سال آینده نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

قادری همچنین در مورد تبدیل شهر‌آفتاب به منطقه آزاد تجاری، گفت: تمامی تصمیمات اقتصادی کشور در تهران گرفته می‌شود و اگر بتوانیم شهرآفتاب را به منطقه آزاد تبدیل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود چرا‌که شهرآفتاب ورودی استان‌های دیگر به تهران است و تبدیل‌شدن آن به منطقه آزاد تجاری می‌تواند موجب رونق صنعت نمایشگاه‌داری با توجه به تحریم‌های موجود شود.

او در پایان از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی نوشت افزار و تجهیزات مهندسی، خبر داد و گفت: این نمایشگاه یازدهم تا چهاردهم تیر‌ماه با حضور بیش از ۱۰۰شرکت‌کننده در فضایی ۱۴هزارمتری و در ۲سالن برگزار می‌شود.

مکث

مکانی برای روزهای بحرانی
محمدرئوف قادری:تصمیم شورای شهر دوم درباره ساخت شهرآفتاب ،یک تصمیم استراتژیک بود. چراکه باید در تهران در بحث پدافند غیرعامل یک مکانی وجود می‌داشت که در زمان بحران کارگشا باشد و حالا آن مکان، شهرآفتاب با داشتن بیش از 5کیلومتر تونل است. چشم‌انداز نمایشگاهی شهر‌آفتاب روشن است؛بنابراین به‌خاطر حیاط‌خلوت عده‌ای نباید مردم را با برگزاری نمایشگاه در تهران قربانی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید