• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54629
+
-

داغ سیل بر کشاورزی خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: ۶۰ درصد از این خسارت‌ها به زیربخش‌های کشاورزی و ۴۰ درصد به نیشکر مربوط است

کشاورزی
داغ سیل بر کشاورزی خوزستان

علیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:

وقوع سیل در بهمن 97 و فروردین 98 سبب زیر آب رفتن 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شد؛ خسارتی که جبران آن سال‌ها زمان می‌برد. برخی از کشاورزان همه دارایی خود را در این سیل‌ها از دست دادند و حالا تنها امیدشان به وعده‌هایی است که در زمان وقوع سیل داده شده است.

بیشترین خسارت سیل به اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه کرخه وارد شد اما زمین‌های مجاور رودخانه‌های کارون، جراحی، دز و مارون هم از این خسارت‌ها در امان نبودند و به این ترتیب بخش زیادی از جامعه کشاورزی استان خوزستان متحمل خسارت شد.


غرق غم از دست دادن محصول

اهل بامدژ است و «چاسب» صدایش می‌زنند. در چند متری زمینش که غرق در سیل شده، چمباتمه زده و به آسمان خیره شده و با صدایی نسبتا ضعیف و خش‌دار می‌گوید: از دار دنیا همین یک تکه زمین را داشتم که خرج 7 سر عائله را می‌داد. پسرم را با درآمد حاصل از کشت همین زمین زن دادم و از برکت آن توانستم جهیزیه‌ای برای دخترم تهیه کنم. اما حالا بزرگ‌ترین غم زندگی‌ام شده چون در سیل هرچه کاشته بودم زیر آب رفت. او ادامه می‌دهد: خوشه‌های گندم کم‌کم در حال طلایی شدن بودند و ما هم خودمان را برای هلهله‌های زمان برداشت محصول آماده کرده بودیم. اما تا به خودمان آمدیم، دیدیم که هلهله‌های حماسی فقط برای به وجد آوردن مردان در ساخت سیل‌بند بلند شد و دیگر از برداشت گندم خبری نبود.

 بیمه فواید زیادی دارد و در بزنگاه‌ها می‌تواند بخشی از خسارت‌های وارد آمده را جبران کند. از چاسب که درباره بیمه محصولش می‌پرسم، می‌گوید: کدام بیمه؟ ما که هر زمان کاشتیم و بیمه کردیم، بیمه هیچ خسارتی به ما نداد و فقط پول‌هایمان را به آنها دادیم. بیمه کردن زمین برای ما کم‌بضاعت‌ها به‌صرفه نیست و من هم مانند سایر اهالی روستا زمینم را بیمه نکرده بودم. «مهند» یکی دیگر از کشاورزان خوزستانی است که نخلستان خود را در سیل اخیر از دست داده است. او به همشهری می‌گوید: انگار همین دیروز بود، وقتی نخلستان من تشنه یک جرعه آب بود و آب نمی‌رسید. اما امسال نخل‌ها کاملا در آب غرق شدند.
او ادامه می‌دهد: نخل همیشه می‌خندد و من هم این روزها به حال خودم می‌خندم که سیل همه زمین‌هایم را برد و نتوانستم کاری کنم. دلم می‌خواست که بتوانم زمینم را از نفوذ آب محافظت کنم اما شاهکارم این بود که خانواده‌ام را به شهر فرستادم تا غرق نشوند.


پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که تاکنون بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است، می‌گوید: ۶۰ درصد این خسارت‌ به زیربخش‌های کشاورزی و ۴۰ درصد نیز به نیشکر مربوط است.

«کیخسرو چنگلوایی» با بیان این‌که ۳۵ هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی در سیلاب فروردین‌ماه دچار آسیب شدند، می‌افزاید: این خسارت‌ها به ضعیف‌ترین قشر جامعه وارد شده و البته بخشی از آن به بخش‌های دامی و زراعی به صورت داوطلبانه بوده و برای کمک به نجات مردم صورت گرفته است. یعنی کشاورزان حاضر به شکستن سیل‌بند و زیر آب رفتن مزارع خود شده‌اند تا جان مردم منطقه به خطر نیفتد.

وی ادامه می‌دهد: باید کلیه امکانات اعم از دستگاه‌های پمپاژ تخلیه آب و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی برای بازسازی مناطق سیل‌زده به کار گرفته شوند.  این مسئول با بیان این‌که تسهیلاتی به صورت بلاعوض و همچنین تسهیلاتی با سود کم برای محصولات مختلف در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: با توجه به شرایط خاص خوزستان در سیلاب اخیر، ما درخواست افزایش این تسهیلات را داده‌ایم.

وی با بیان این‌که پرداخت تسهیلات بلاعوض اولین بار است در استان صورت می‌گیرد، می‌گوید: پیش از این به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد پس احتمال وجود نواقص در پرداخت وجود دارد. البته باید برای هر خسارت مستند‌سازی شود تا افراد سیل‌زده بدون هیچ مشکلی تسهیلات بلاعوض را دریافت کنند.


گندم‌ها روی زمین نمی‌مانند

چنگلوایی با بیان این‌که با توجه به کیفیت بالای مزارع خوزستان پیش‌بینی می‌شود محصول گندم کمتر از سال گذشته نباشد، اظهار می‌کند: تاکنون از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان گندم برداشت شده است. البته از ابتدای فصل برداشت محصولات پاییزه تاکنون با کمبود کمباین مواجه هستیم و در توزیع کمباین‌ها باید توزان ایجاد کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان شهرهای اهواز، شادگان و کارون را دارای اولویت برداشت اعلام و عنوان می‌کند: باید مراکز خریدی که گندم را با رطوبت بالا تحویل می‌گیرند نیز مشخص شوند. تعلل در برداشت و خرید گندم به هیچ وجه جایز نیست و هرگونه تاخیر ممکن است باعث آسیب دیدن محصول شود. وی می‌گوید: سیل، ملخ و کمبود کمباین و کامیون ازجمله مشکلاتی هستند که کشاورزان خوزستان با آنها مواجهند. تمام سعی ما مثل همیشه این است که مشکلات را به حداقل برسانیم و امسال نیز برداشت خوبی در استان صورت بگیرد. 
 * * *
دولت وعده داده است که خسارت واردآمده به زمین‌های کشاورزی را – بدون ‌توجه به بیمه بودن یا نبودن آنها - جبران می‌کند و کشاورزان نگران این موضوع نباشند. بنابر مصوبه دولت قرار شده است به ازای هر هکتار زمین کشاورزی 20 میلیون ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شود. اما معاون وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه گفته که این مصوبه دولت برای استان گلستان بوده است و در رقم پرداخت خسارت سیل به کشاورزان خوزستانی تجدیدنظر می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید