• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54612
+
-

ضیافت کوبریک در لندن

نمایشگاهی از وسایل صحنه فیلمساز کمال‌گرای تاریخ سینما در موزه طراحی پایتخت انگلستان برپا شده است

مستند
ضیافت کوبریک در لندن

آرش نهاوندی/روزنامه‌نگار

28ژوئیه 2019استنلی کوبریک 91ساله می‌شود. به همین مناسبت و در بیستمین سال پس از درگذشت استنلی کوبریک، کارگردان مشهور آمریکایی - انگلیسی نمایشگاه‌های متعددی از آثار و ابزاری که وی در ساخت فیلم‌هایش از آن استفاده می‌کرد در شهرهای مختلف دنیا و در قاره‌های مختلف از برزیل گرفته تا دانمارک برگزار شد. 

نمایش آثار کارگردان کمال‌گرا در لندن
استنلی کوبریک ازجمله فیلمسازانی بود که آثارش را با اقتباس از آثار ادبی می‌ساخت و در ساخت فیلم‌هایش دقت و وسواس بسیار به خرج می‌داد و به نوعی تلاش می‌کرد کارگردانی کمال‌گرا در عرصه فیلمسازی‌ باشد. وسواس و دقت او به حدی بود که در 48سال فیلمسازی‌ تنها 13فیلم بلند ساخت. در نهایت این وسایل صحنه  به بریتانیا کشوری که کوبریک بیشترین فیلم‌هایش را در آن ساخته بود، ارسال شد و در «موزه طراحی» لندن (شهری که لوکیشن اکثر فیلم‌های کوبریک بود) در نمایشگاهی مختص آثار کوبریک در معرض دید عموم قرار گرفت. نمایشگاهی که همچنان تا 19سپتامبر 2019 (28شهریور 1398) برپا خواهد بود. در این نمایشگاه 700شیء از مجموعه‌ گفت‌وگوهای صوتی، نامه‌ها، عکس‌های پشت صحنه، ماکت‌ها، لباس‌ها، اسکار کوبریک، چمدان‌ها، صندلی کارگردان، میز تدوین او و سایر ابزاری که او در زمینه فیلمسازی‌ از آنها استفاده می‌کرد، 
گردآوری شده است. 
نمایش اتاقک سفینه 2001: اودیسه فضایی
در اتاق‌های گوناگون این موزه همچنین درباره هرکدام از فیلم‌هایش مقولاتی به نمایش درآمده است؛ به‌ویژه صحنه‌های به یاد ماندنی از فیلم‌های درخشش، چشمان کاملا بسته، پرتقال کوکی، غلاف کاملا فلزی و 2001: اودیسه فضایی در نمایشگاه کوبریک در معرض دید بینندگان قرار گرفته است. برپا‌کنندگان این نمایشگاه همچنین مبادرت به نمایش ماکت بزرگی از اتاق سانتریفیوژ مانند سفینه‌ محل فیلمبرداری صحنه‌های فیلم 2001: اودیسه فضایی در این نمایشگاه کرده‌اند. این نمایشگاه نگاهی کاوشگرانه دارد به تسلط منحصر به فرد استنلی کوبریک در زمینه روند طراحی خلاقانه در عرصه فیلمسازی‌ و همچنین روایتگر زندگی کوبریک به‌عنوان راوی داستان، کارگردان و تدوینگر است. در این نمایشگاه مخاطب گام به گام با سبک‌ها و ژانرهای مختلفی که کوبریک به واسطه آنها دنیاهای مختلفی را برای فیلم‌هایش می‌ساخت، آشنا می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه چند جلسه سخنرانی نیز درباره نقش طراحی صحنه، صدا و موسیقی (همراه با اجرای زنده موسیقی) و معماری لندن از دید کوبریک برگزار شده است؛ البته این جلسات سخنرانی ادامه‌دار خواهد بود و تعدادی از آنها در آینده برگزار می‌شود. 
استقبال گسترده از نمایشگاه کوبریک
برای این نمایشگاه تبلیغات فراوانی شده بود. در بیشتر متروهای لندن آگهی تبلیغاتی موزه طراحی لندن با موضوع نمایش آثار کوبریک دیده می‌شود. البته برگزار‌کنندگان در این زمینه به‌طور ویژه از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی نیز استفاده کرده و از چند‌ماه پیش از برگزاری این نمایشگاه اقدام به تبلیغات گسترده در شبکه‌های مجازی کرده بودند. شاید به‌دلیل تبلیغات گسترده بود که این نمایشگاه تا‌کنون و به‌ویژه در روزهای اول برگزاری با استقبال کم‌نظیری از سوی مردم مواجه شد؛ استقبالی که شاید در ابتدا مسئولان برگزاری نمایشگاه آثار کوبریک فکرش را نمی‌کردند. استقبال در روزهای اول برگزاری این نمایشگاه به قدری بوده که همه بلیت‌های ورودی آن فروش رفته بود و به‌دلیل همین میزان استقبال، مراجعه‌کنندگان و مخاطبان باید برای ساعت خاصی بلیت می‌خریدند و امکان بازدید از نمایشگاه در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر نبود. همزمان با برگزاری این نمایشگاه بنیاد فیلم بریتانیا نیز طی 2‌ماه مجموعه‌ فیلم‌های کوبریک و چند فیلمی را که تحت‌تأثیر کوبریک بوده‌اند در سینماها به نمایش درآورده‌ است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید