• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54564
+
-

شورا‌های شهر در روز شورا چه می‌کردند

شورا‌های شهر در روز شورا چه می‌کردند

2 روز قبل از روز کارگر و 3روز قبل از روز معلم، روز شورا‌ها بود. اگرچه اخبار مراسم مربوط به این روز‌ به‌دلیل اینکه مختص صنف خاص و قدیمی نیست کمتر به گوش می‌رسد اما باید دید شورا‌ها که بعد از 5دوره انتخابات یکی از ارکان تصمیم‌گیری شهری محسوب می‌شوند و در رده نهاد‌های انتخابی و تأثیر‌گذار به شمار می‌آیند برای چنین روزی چه برنامه‌ای داشتند.

به گزارش همشهری، اغلب شورا‌های شهر 9اردیبهشت را به مراسم اداری و نشست‌هایی میان مدیران شهری اختصاص دادند که متناسب با کارکرد این نهاد به‌نظر می‌رسد اما در برخی از شهرها اعضای شورای شهر تلاش کردند این روز را به شکل متفاوتی برگزار کنند و درست در روز شورا‌ها و زمانی که اخباری مرتبط با نهاد رصد می‌شود فعالیت‌هایی دور از عملکرد مورد انتظار خود داشتند.

در نشست خبری روز شورا‌ها در اردبیل آمار و اطلاعاتی از جلسات برگزار شده در شورا ارائه شد. شورای شهر اردبیل در سال گذشته 248طرح و لایحه در قالب 40جلسه رسمی برگزار کرد. کمیسیون‌های این شورا هم کمیسیون فنی و عمرانی و توسعه شهری 60جلسه، زیباسازی و محیط شهری 11جلسه، کمیسیون برنامه و بودجه و مالی 206جلسه، کمیسیون خدمات شهری 21جلسه، پیگیری مصوبات 3جلسه، حمل‌ونقل و ترافیک 33جلسه، مشارکت و سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی 44جلسه، ایثارگران و حقوقی 86جلسه، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست 12جلسه، بانوان و خانواده 4جلسه و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز 87جلسه را برگزار کردند.

در شهر کرمانشاه که از سال گذشته با خسارت‌های زلزله و در امسال با خسارت سیل و بارندگی درگیر است، رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه به پاس تلاش‌های بی‌وقفه استاندار، به او مدال خدمت اهدا کرد. جلسه شورای شهر رشت نیز در نودمین جلسه خود در راستای حمایت و افزایش موفقیت دو تیم سپیدرود و داماش گیلان برای آنان پاداش و جایزه‌ای تعیین کرد.

شورای شهر رشت به‌دلیل تعیین نشدن شهردار برای این شهر و مدت زمان طولانی که شهرداری با سرپرست اداره می‌شود همواره در معرض انتقاد قرار داشته است و در همین جلسه امیرحسین علوی رئیس شورا تصریح کرد که «شورای شهر رشت محکوم‌ترین و مظلوم‌ترین هستند و اگر روزی مکان و زمان خاصی درنظر گرفته شود که اعضای شورای شهر رشت بخواهند حرف دل خود را بگویند در این راستا اعضای شورا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.»

در شهرکرد نیز ویژه برنامه روز شورا‌ها در سالن تختی این شهر برگزار شد. این برنامه شامل 3رشته دارت، طناب‌کشی و پنالتی با همکاری هیأت ورزش همگانی بود اما بیشترین واکنش به برنامه‌های شورای شهر در ساری رخ داد. در این شهر که همچنان از داشتن شهردار محروم است روز شورا‌ها با نصب تصاویر 9عضو شورای شهر در شهر گرامی داشته شد. تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ سطح شهر ساری حدود 50تا 60قطعه بود. شورا‌ی شهر در حال رایزنی برای انتخاب شهردار جدید است و موافقت و مخالفت با نصب تصاویر اعضای شورای شهر به‌عنوان واکنشی که به تعیین شهردار آینده مربوط است تعبیر می‌شود. در مقابل شورای شهر مشهد ترجیح داد بنر‌هایی با تصاویر شهروندان ناشناس را در معابر نصب کند که در دست هریک بخشی از متن «منشور حقوق شهرنشینی» دیده می‌شود. تدوین این منشور که نزدیک به 300ماده دارد از پاییز سال 96آغاز شده بود.

در شرایط دشوار اقتصادی، مشکلات مالی شهرداری‌ها، رکود ساخت‌وساز و تهدیدات محیط‌زیستی به همراه حوادث طبیعی که اخیرا در کشور ما رخ داده است هرگونه تحرک شورا‌های شهر می‌تواند نمادی از دغدغه‌های اعضای آن و همفکری افرادی باشد که با کسب رأی شهروندان به این نهاد راه پیدا کرده‌اند تا درباره مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های شهری تصمیم‌گیر باشند. مسلما فعالیت‌های شورا‌ها خصوصا در روزی که به نام این نهاد نامیده شده است همیشه در معرض قضاوت شهروندان قرار خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید