• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54520
+
-

مدیریت اطلاع‌رسانی در محاق!

نگاه
مدیریت اطلاع‌رسانی در محاق!


جعفر گلابی‌/ روزنامه‌نگار
گویا در میان اصحاب حکومت خصوصا دولتیان آنچنان که باید به اطلاع‌رسانی توجه ضروری نمی‌شود. ناهماهنگی‌ها و شیوع شایعات و گستردگی فضای مجازی مزید بر علت شده است و اذهان مردم را گاه و ناگاه آماج تشویش شدید و خسارت‌بار قرار می‌دهد. موضوع زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین، آخرین نمونه آشکار از بی‌توجهی مفرط و ناهماهنگی و نابسامانی در مدیریت اخبار مربوطه بود که تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها و واکنش‌های گسترده اجتماعی آن را بروز داد.

اگر ما در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار داریم که تردیدی در آن نیست، اگر فضای کنونی حساس و به‌شدت شکننده است، اگر ده‌ها خبرگزاری و شبکه ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی و سایت‌های اینترنتی شبانه‌روز روی کوچک‌ترین مسائل کشورمان متمرکز شده، انواع خبرها و تحلیل‌ها را چون سامانه‌ای از آتش تهیه می‌کنند و روی افکار و اذهان مردم می‌ریزند، در مقابل آن باید حداکثر هماهنگی‌ها و کوشش‌ها و تمرکز‌ها و تدبیر‌ها به کار گرفته شود تا در جنگ روانی که چه‌بسا سهمناک‌تر از جنگ‌های دیگر باشد، کشور متحمل خسارت نشود.

یادمان نرفته که در ابتدای جنگ تحمیلی همین مشکل گریبانگیر گرفت ولی به سرعت حساسیت موضوع شناخته شد و هماهنگی‌ها انجام شد و اطلاعیه‌های قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، مرجع رسمی اخبار جنگ شد و تا انتهای دفاع‌مقدس از این زاویه خسارتی حاصل نیامد.

در شرایط خطیر کنونی نیاز به تمرکز اطلاع‌رسانی‌ها خصوصا در امور حساس اقتصادی بیش از پیش ضروری به‌نظر می‌رسد. برای موضوعی که همه‌‌چیزش در دست دولت است و بیگانگان نمی‌توانند در آن خللی ایجاد کنند، نیاز به یک برنامه دقیق و مرحله‌ای ضروری به‌نظر می‌رسید. در دولت قبل شاهد بودیم که با اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین ضمن تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها در آخرین ساعت‌ها متأسفانه ناآرامی‌هایی صورت گرفت و برخی از مراکز فروش سوخت دچار خسارت شدند. در همان زمان حتی نیروی انتظامی انتقاد کرد که چرا با این نیرو هماهنگی نشد تا از پیش تمهیدات لازم برای جلوگیری از مشکلات احتمالی اندیشیده شود؟ به‌هرحال امروزه از کارشناسان مدیریت روانی و تبلیغاتی که برای همین امور آموزش دیده‌اند، باید مشورت گرفت و حتی نوع و زمان دقیق انتشار یک خبر و جملات و کلماتی که باید از آنها استفاده شود، از پیش تعیین شود. مدیران دولتی هم در این زمینه‌ها موظف می‌شوند که برای اعلام هر موضوعی ضمن هماهنگی با بالاترین مقامات در انتشار اخبار، نهایت دقت را مراعات کنند. تصور کنیم در یک جنگ فیزیکی هر یک از فرماند‌هان بنا به سلایق خود با خبرنگاران مصاحبه کنند یا به انتشار اخبار جنگ بپردازند، کاملا روشن است که در چنین جنگی با سرعتی باور‌نکردنی جبهه‌های دفاع فرو‌می‌ریزد قبل از اینکه دشمن توان حمله و یورش را
داشته باشد.

 با اینکه بحث سهمیه‌بندی بنزین از ماه‌ها پیش به‌درستی در محافل مختلف ازجمله در فضای رسانه‌ای مطرح شد، ولی متأسفانه مدیریتی بر آن صورت نگرفت.

 اگر در این زمینه از قبل تصمیم قاطعی گرفته می‌شد و زمان مشخص و پیش‌رونده‌ای برای بحث و جدل درنظر گرفته می‌شد و هنر متقاعد‌کردن تدریجی افکار عمومی به ظهور می‌رسید، هم‌اکنون برای اعلام سهمیه‌بندی هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد. در این زمینه بعضا به‌طور کلی موضوع نفی شد و گاهی اثبات شد و گاهی میان آسمان رها شد و مردم نه قانع شدند و نه آماده شدند که به آن گردن نهند. کاش درس عبرتی باشد تا در گردنه‌های پیش‌رو، این همه شلختگی نشود و بسان مدیری لایق و دانا و صبور و قاطع که می‌داند چه می‌خواهد بکند، تصمیم گرفته شود، اقناع صورت گیرد و عمل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید