• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54404
+
-

سیل در شهرهای بی سینما

نمایش فیلم و سینما‌های سیار در مناطق سیل‌زده با نمایش فیلم‌های قدیمی رونق نداشت

سینما
سیل در شهرهای بی سینما

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

بهار امسال تلخ‌ترین اتفاقات را به همراه داشت؛ اتفاقاتی که خیلی از شهرها و ازجمله 3 استان کشور را درگیر کرد و هنوز هم با پایان سیل تبعاتش ادامه دارد؛ باران‌های بی‌امانی که امان مردم را برید به طوری که دیگر کسی به فکر تفریح و گذراندن تعطیلات نوروز نبود.
با وجود تخریب خانه‌ها، مدارس و دیگر مکان‌ها به‌نظر سالن‌های سینما در استان‌های سیل‌خیز آسیب‌ ندیده‌اند. سینماها در امان ماندند اما نمی‌توان به این نکته اشاره نکرد که شهرهای کوچک که سیل به‌طور کامل آنها را فرا گرفته، سالن سینمایی هم نداشتند که بخواهد آسیب جدی به آنها وارد شود.
محمود کاظمی مدیریت شرکت بهمن سبز را برعهده دارد؛ بهمن سبز که وابسته به حوزه هنری است و مدیریت بیشترین سالن‌های سینما در شهرها و استان‌ها را عهده دار است. کاظمی در همان روزهای ابتدایی عنوان کرد که وضعیت سینماها در شهرهای دارای سالن سینما، بعد از سیل مثبت بوده و آسیبی ندیده‌اند. وی به استان‌های صاحب سینما اشاره کرده و توضیح می‌دهد:«در استان گلستان در شهرهای گنبد و گرگان، در استان خوزستان در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و در لرستان در شهر خرم‌آباد و بروجرد سالن سینما وجود دارد که مدیریت آنها با حوزه هنری است و خوشبختانه تخریبی صورت نگرفته و تعطیل نشده‌اند.»

نیم‌بها شدن بلیت‌ها؛ طرحی که هیچ‌گاه موفق نشد
در همان زمان وقوع سیل تصمیم گرفته شد که بلیت سینماها نیم‌بها شود، اما به‌نظر این نیم‌بها شدن بلیت‌های سینما در شهرهای درگیر سیل آنچنان مؤثر نبود؛ چرا که سعید خانی درباره این تصمیم به همشهری می‌گوید:«این طرح خوب اما خام بود ودر بسیاری از سینماها به‌صورت قطعی اجرا نشد، با این حال هنوز هم دیر نشده و می‌توان این طرح را به شکل دقیق عملیاتی کرد چرا که چند وقت دیگر دوباره تعطیلات داریم و می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق امکاناتی را برای حضور مردم در سالن‌های سینما فراهم کرد.» فرجی، مدیر دفتر پخش بهمن نیز درباره طرح نیم‌بها شدن بلیت‌ها عنوان می‌کند:«در روزهای ابتدای سال 2روز سینماها تعطیل شدند، با اینکه سازمان سینمایی نیم‌بها شدن قیمت بلیت را طرح کرد اما سینماهای زیر مجموعه حوزه این طرح را در سینماهای مازندران، ساری، آمل، فارس و گلستان اجرایی کرده است.»
 
فروش طبیعی فیلم‌های بهاری

علاوه بر طرح نیم‌بهای بلیت‌ها و سینماهای سیار، یکی دیگر از نکات قابل‌تامل حضور مردم در سالن‌های سینما و تماشای فیلم‌های در حال اکران بهار است. هر چند سالن‌های سینما درگیر سیل نشدند اما فرجی که پخش فیلم «زندانی‌ها» ده‌نمکی را بر عهده دارد، به تعطیلی 2روز سینماها در زمان وقوع حادثه اشاره می‌کند و می گوید: «طبیعی است که در روزهای ابتدایی گیشه افت پیدا کرد چرا که زمان همکاری و کمک و امداد بود اما در روزهای بعدی مردم برای تماشای فیلم به سالن‌های سینما آمدند.» سعید خانی، ‌مدیر خانه فیلم که پخش‌کننده «متری شش‌ونیم» است، نیز می‌گوید:«با توجه به اینکه گرگان 3سالن سینما بیشتر ندارد، تأثیر خاصی در افت گیشه نداشتیم و چون به‌صورت مستقیم با شهر در ارتباط بودم، ‌در روزهای بعد از سیل سالن‌ها تماشاگران خود را داشتند.»

سیل‌زدگانی که هیچ‌وقت سینما نداشتند
در میان استان‌های سیل‌زده، گرگان با 3سینما و خوزستان با بیش از 7 سینما اکران‌های جاری خود را داشتند. هر چند حضور تماشاگران و علاقه‌مندان به سینما در شهرهای دیگر به نسبت تهران کمتر است و این موضوع در شهرهای کوچک‌تر روشن است اما به‌نظر می‌رسد سیل و سینما رابطه و تعلق‌خاطری با توجه به کم بودن سالن های سینما در شهرستان‌ها نسبت به هم نداشتند و فروش فیلم‌ها به جز افت در روزهای ابتدایی وقوع حوادث، شکل همیشگی خود را داشته است. با این حال وقتی سیلی می‌آید به‌طور حتم نقصان‌ها به خوبی دیده می‌شوند و حالا جای خالی سالن‌های سینما در شهرهای کوچک بیش‌ از بیش محسوس است؛ سالن‌هایی که می‌تواند گاهی مأمنی برای افراد باشد. ایجاد سالن‌های سینمای سیار و طرح نیم‌بهاکردن بلیت نمایش برای مردم سیل‌زده اما راه به جایی نبرده و به‌نظر می‌رسد این طرح‌ها زمانی می‌تواند تأثیر خود را داشته باشد که با برنامه‌ریزی مدون پیش برود.



   سینما‌ی سیار در مناطق سیل‌زده 

در همان روزهای سیل در استان گلستان در برخی سالن‌ها و سوله‌هایی که سیل‌زدگان اسکان پیدا کرده بودند، دستگاه‌های نمایش فیلم برده شد و با همکاری ستاد بحران و شهرداری این مناطق برای آنها فیلم نمایش دادند. سانس‌های نمایش صبح سینماها نیز به خانواده‌ها و کودکان سیل‌زده اختصاص پیدا کرد. سعید خانی ایجاد سینماهای سیار در محل اسکان مردم سیل‌زده را کاری مؤثر می‌داند اما می‌گوید که‌ ای‌کاش با همکاری پخش‌کنندگان فیلم‌ها، در همین سینماهای سیار می‌توانستیم فیلم‌های به‌روز‌تر اکران کنیم که مردم بتوانند بیشترین استفاده را داشته باشند. با این حال غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی که از مدیران بهمن سبز حوزه هنری است، به همشهری می‌گوید: «در شهرهایی که سینماهای حوزه بوده ما سعی کردیم فیلم‌ها به‌روز باشند و حتی در سانس‌های صبح در سینماهای سیار برای بچه‌ها فیلم سینمایی «ماه پیشونی» به نمایش درمی‌آمد که خانواده‌ها به همراه کودکان حضور داشتند.» وی ادامه می‌دهد: «اما با توجه به شرایط خوزستان و پشت سر هم اتفاق افتادن حوادث، متأسفانه سینماهای سیار در خوزستان ایجاد نشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید