• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54393
+
-

آب و آموزش، 2دستور دیروز شورای شهر تهران

بیشترین افزایش آب‌بها برای پرمصرف‌ها

شورا
بیشترین افزایش آب‌بها برای پرمصرف‌ها

مجید جباری/خبر‌نگار

همزمان با بررسی 2طرح «جزئیات مصوبه آب‌بهای شهر تهران» و «ساماندهی مراکز آموزشی علمی - کاربردی شهرداری پایتخت» روز گذشته حضور کاروان گل و گیاه هم در مقابل ساختمان شورا حال و هوای خاصی را به خیابان بهشت داده بود. هنگامی که اعضای شورای با تب و تاب مشغول بررسی جزئیات آب‌بهای مشترکان تهرانی در صحن پارلمان شهری بودند، کمی آنطرف‌تر و پشت دیوارهای صحن شورا، شهروندان با استقبال از کاروان گل و گیاه، مشغول گرفتن عکس‌ بودند.
شورای شهر تهران دیروز در حالی با نیم‌ساعت تأخیر جلسه رسمی خود را آغاز کرد که تعداد اعضا به حدنصاب نرسیده بود. به این ترتیب با ورود افشین حبیب‌زاده تعداد اعضای حاضر در صحن شورا به 14نفر رسید تا با اعلام محسن هاشمی، رئیس شورای شهر، شورا رسما وارد دستور کار شود. البته پس از آن تعداد دیگری از اعضا وارد صحن شدند و پارلمان شهری با 18عضو از 21عضو وارد نخستین دستور کار خود شد.
به این ترتیب، بررسی جزئیات مصوبه اصلاحیه و تمدید مصوبه تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران نخستین طرحی بود که کلیات آن در جلسه قبلی شورا به تصویب اکثریت اعضا رسیده بود. ابتدا پیشنهادی مبنی بر چگونگی در اختیار گذاشتن پساب مورد نیاز شهرداری تهران برای فضای سبز شهر تهران مطرح شد که پس از اعلام نقطه‌نظرات اعضا محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای تهران از شورا خواست مصوبه‌ای را برای تعیین نرخ پساب مورد نیاز فضای سبز شهرداری تهران به تصوب برسانند که ملاک عمل شرکت آبفا در این زمینه باشد.
در ادامه پیشنهاد مشترکی از سوی چند عضو شورا مبنی بر اضافه کردن بخشی به تبصره۱۱ این اصلاحیه مطرح شد مبنی بر اینکه درآمدهای ناشی از این مصوبه به‌عنوان آورده مدیریت شهری لحاظ شود. این پیشنهاد پس از بحث و بررسی در نهایت با 15رأی موافق و یک رأی مخالف پذیرفته شد. معافیت شرکت فاضلاب از پرداخت ۵۰درصدی تعرفه حفاری پیشنهاد دیگری بود که از سوی میرلوحی عنوان شد. شهربانو امانی در مخالفت با این پیشنهاد سخن گفت و به‌دلیل نبود موافق، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که با 17رأی مخالف و یک رأی موافق تصویب نشد.
در ادامه بررسی جزئیات مصوبه مربوط به آبفا پیشنهاد دیگری مبنی بر ارائه گزارش از حسن اجرای مصوبه شورای شهر در شرکت آبفا مطرح شد. براساس این پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب استان تهران موظف است جزئیات تخصیص منابع حاصل از این مصوبه برای تکمیل پروژه‌ها را تطبیق و برای تأیید به شورای شهر ارائه دهد. این پیشنهاد هم درنهایت با ۱۶رأی به تصویب رسید.

افزایش آب‌بها متناسب بامصرف‌ 
همچنین موضوع دیگری در ارتباط با جداول متصله به تبصره‌ها در ارتباط با رعایت عدالت اجتماعی بود. احمد مسجدجامعی با تأکید بر اینکه جداول مطرح شده در این مصوبه نرخ افزایش بها میانگین ۱۵ درصد است که برای افراد کم‌برخوردار مناسب نیست، گفت: باید به این موضوع توجه لازم صورت گیرد که محسن هاشمی در پاسخ به دغدغه این عضو شورا گفت: افزایش قیمت‌ها به‌صورت تصاعدی و متناسب با میزان مصرف خواهد بود و هرکس مصرف بیشتری داشته باشد، باید پول بیشتری پرداخت کند. بنابراین کمتر از ۱۵مترمکعب، ۱۵ تا ۳۰مترمکعب و بالای ۳۰مترمکعب مصرف آب در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است و عمده افزایش تعرفه‌ها در مورد گروهی است که بیش از ۳۰مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

ساماندهی مراکز آموزشی علمی - کاربردی شهرداری 

طرح ساماندهی مراکز آموزشی علمی - کاربردی شهرداری تهران دومین دستور کار دیروز شورای شهر تهران بود.
حسن رسولی در توضیح طرح ساماندهی مراکز آموزشی علمی - کاربردی شهرداری تهران اعلام کرد: شهرداری تهران در سال‌های گذشته بیش از 13هزار نفر را از طریق مراکز آموزشی علمی- کاربردی به‌صورت ناصحیح جذب کرده است. با توجه به فراهم بودن امکان تأمین نیروی متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر کشور، کمک به ارتقای کیفیت نیروی انسانی، برقراری عدالت استخدامی، صرفه‌جویی هزینه‌ها و چابک‌سازی ساختار سازمانی، شهرداری تهران موظف است نسبت به ساماندهی مؤسسه و مراکز آموزشی علمی - کاربردی خود اقدام کند.
در ادامه، صدراعظم نوری با تأکید بر بازنگری فعالیت این مراکز گفت: تا‌کنون بیش از 12هزار و 980نفر از مراکز علمی- کاربردی شهرداری فارغ‌التحصیل شده‌اند که ‌42درصد این افراد کارکنان شهرداری و 58درصد از کارکنان خارج از شهرداری بوده‌اند. از نظر ما باید بازنگری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد و مجوزها مورد بررسی قرار داده شود. ما از مسئولین مربوطه دانشگاه‌ خواسته‌ایم گزارش دهند؛ به‌نظر ما این مراکز می‌تواند ظرفیتی باشد به شرط اینکه مجوز لازم را بگیرد و از موازی‌کاری جلوگیری شود.
سیدرحیم ابوالحسنی، سرپرست دانشگاه علمی- کاربردی هم برای دفاع از عملکرد این مرکز آموزشی پشت تریبون شورا قرار گرفت و گفت: ساماندهی و یکپارچه‌سازی‌ هم مورد توجه ما قرار دارد، اما موافق تنزل رشته‌ها و‌کاهش رشته‌ها نیستیم. ما حداقل به داشتن 4 مرکز علمی و کاربردی نیاز داریم که عبارتند از حمل و ‌نقل، ایمنی و خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و حوزه فناوری، هوشمندسازی و‌ نوآوری.
ابراهیم امینی، عضو شورای شهر تهران اما در این‌باره گفت: این مراکز تعدادی دانشجو دارند و‌ ما نباید الان سریع تصمیمی بگیریم که مطالبه ایجاد کند. من پیشنهاد می‌دهم فعلا موضوع مسکوت بماند و در یک کمیسیون مشترکی بررسی شود. به این ترتیب و با توجه به پایان وقت جلسه، ادامه بررسی طرح ساماندهی مراکز آموزش علمی- کاربردی شهرداری تهران به جلسه آتی شورا موکول شد.


حقوق کارگران، متناسب با تورم افزایش نمی‌یابد
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران 



در شرایط کنونی کارگران بیشترین فشار را از شرایط اقتصادی متحمل می‌شوند. از یک‌سو با تورم سنگین روبه‌رو هستند و از سوی دیگر اینکه حقوقشان متناسب با تورم سنگین افزایش نمی‌یابد. در شرایط فعلی بیشترین فشار بر این قشر است، زیرا از یک سو با تورم سنگین روبه‌رو هستند و از سوی دیگر اینکه حقوقشان متناسب با تورم سنگین افزایش نمی‌یابد. از مدیریت شهری می‌خواهیم مراقب وضع آنان باشد. همچنین2 روز دیگر سالروز شهادت مرتضی مطهری است. ۱۲اردیبهشت نشانه عمق اعتماد امام‌خمینی(ره) به شهید مطهری بوده است. امروزه فرهنگیان و معلمان به‌عنوان آینده‌سازان کشور با مشکلات معیشتی مواجه هستند. قطعا بخش فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی ‌شهرداری می‌تواند از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی برای ارائه خدمت استفاده کند و به ارتقا و تعمیر نظام آموزشی بپردازد.


​​​​​​​


 

این خبر را به اشتراک بگذارید