• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54343
+
-

جزئیات انفجار مرگبار در تونل آزادراه تهران - شمال

11کارگر در محاصره آتش و آوار

داخلی
11کارگر در محاصره آتش و آوار


انفجار در یکی از تونل‌های در دست احداث آزادراه تهران - شمال جان 3نفر را گرفت و 5نفر دیگر را با سوختگی‌های شدید روانه بیمارستان کرد.

به گزارش همشهری، ساعت 8:58 صبح دیروز در حالی که دقایقی از شروع به‌کار کارگران پروژه آزادراه تهران - شمال در یکی از تونل‌ها که در حوالی سیاه بیشه قرار دارد، گذشته بود، انفجار مهیبی رخ داد. این تونل 2500متر طول دارد که حادثه در 1500متری آن رخ داده بود. هنوز معلوم نبود چه بلایی بر سر 11کارگری که هنگام وقوع انفجار در تونل بودند آمده است اما شدت انفجار به حدی بود که بخشی از تونل دچار ریزش شده بود.

عملیات امداد و نجات
دقایقی از حادثه می‌گذشت که گروه‌های امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات هلال‌احمر مازندران که در این عملیات حضور داشت به همشهری می‌گوید: «3نفر از افرادی که در تونل حضور داشتند به شکل سطحی دچار جراحت شده بودند که در محل مداوا شدند اما تلاش برای نجات جان 8نفر دیگر با تجهیزات مخصوص ادامه پیدا کرد.» آنطور که فخاری می‌گوید در این تونل گاز متان جمع شده بود و هر لحظه امکان داشت انفجار دیگری رخ دهد. از سویی ورود با خودرو هم می‌توانست عامل دیگری برای انفجار بعدی باشد. او ادامه می‌دهد: «انفجار اولیه موجب ریزش آوار شده و مسیر تونل مسدود شده بود. در این شرایط بود که همکارانم با استفاده از تجهیزات ویژه و با لودر توانستند وارد تونل شوند.» کوچک‌ترین اشتباه می‌توانست نه‌تنها جان 8کارگر حادثه‌دیده بلکه امدادگران را نیز به خطر بیندازد. در این شرایط با دقت و حساسیت خاصی آواربرداری آغاز شد. فخاری می‌گوید: «شدت انفجار اولیه ناشی از گاز متان به حدی بود که کارگران چندین متر پرتاب شده بودند و در جریان آواربرداری معلوم شد که 3نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. همچنین وقتی عملیات ادامه پیدا کرد 5نفر دیگر که دچار سوختگی‌های شدیدی شده بودند از تونل بیرون کشیده شدند و با امداد هوایی به بیمارستان شهید مدتی کرج منتقل شدند.» با وجود انتقال حادثه‌دیدگان اما عملیات جست‌وجو همچنان ادامه یافت؛ چراکه ممکن بود کارگران دیگری هم دچار حادثه شده باشند. با این حال پس از 5ساعت جست‌وجو، عملیات امداد و نجات پایان یافت.

علت حادثه چه بود؟
وقتی خبر انفجار در تونل آزادراه تهران- شمال منتشر شد، هیچ‌کس از علت وقوع این حادثه اطلاعی نداشت اما ساعتی بعد شجاع میرزایی، مسئول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال علت اصلی حادثه را تجمع و انفجار گاز متان اعلام کرد و به فارس گفت: «حفاری این تونل سال گذشته به اتمام رسیده بود و پیمانکاران در حال لاینینگ تونل بودند.» وی ادامه داد: «برای لاینینگ، پشت قوس تونل لایه پی‌وی‌سی ژئوممبران قرار می‌گیرد و لایه بعدی آن میلگرد است، پس از آن نیز قالب قرار داده شده و بتن‌ریزی می‌شود که  در مرحله بستن میلگرد و ژئوممبران بودیم، اما به‌دلیل وقوع آتش‌سوزی و با توجه به اینکه جنس پی‌وی‌سی مستعد انفجار بود چنین اتفاقی رخ داده است.» میرزایی در ادامه گفت: «بعد از حادثه چند جت فن‌ هوای آلوده را از داخل تونل تخلیه کردند و گروه‌های فنی وارد تونل شدند و بررسی‌ها برای روشن شدن علت دقیق وقوع حادثه در جریان است.»

در همین حال سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که این حادثه در مسیر اصلی و راهی که رانندگان از آن عبور می‌کنند، رخ نداده بلکه در محدوده کارگاهی اتفاق افتاده است.

آخرین وضعیت مصدومان
گزارش‌های اولیه از این حادثه حاکی از آن بود که مصدومان دچار سوختگی شدیدی شده‌اند. با وجود این نزدیک‌ترین مرکز درمانی به محل حادثه بیمارستان شهید مدنی کرج بود که مصدومان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با امداد هوایی به آنجا منتقل شدند. محمدحسن رحمتی، مدیر بیمارستان مدنی درباره آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان به همشهری می‌گوید: «مصدومان 5مرد هستند که بین 40تا 50سال دارند و وضعیت 2نفر از آنها وخیم بود که ابتدا به اتاق احیای بیمارستان منتقل شدند و با انجام اقدامات درمانی اولیه وضعیت‌شان تا حدودی رو به بهبود است.» وی ادامه داد: «‌یکی از این 2 نفر 65و دیگری 45درصد سوختگی داشت که پس از درمان اولیه به بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی منتقل شدند. همچنین 3مصدوم دیگر نیز دچار سوختگی‌های 65، 55و 15درصدی بودند که آنها نیز در بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی بستری هستند و تلاش برای درمان آنها ادامه دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید