• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54342
+
-

شارژ قیمت مسکن با گرانی مصالح

قیمت نهاده‌های ساختمانی در سال97 به‌طور میانگین 47.8درصد افزایش یافت


تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از قیمت نهاده‌های ساختمانی نشان می‌دهد در سال گذشته، به‌طور میانگین قیمت فروش مصالح ساختمانی با رشد 47.8درصدی مواجه بوده‌است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که بازار مسکن در جریان تنش‌های ارزی و با متمایل شدن مردم برای تبدیل ریال به کالای سرمایه‌ای با جهش قیمتی صددرصدی در سال 97مواجه شده، حالا قرار است از محل تورم مصالح ساختمانی نیز تحت‌تأثیر قرار بگیرد. این وضعیت در گام نخست به افت بیش‌ازپیش تولید مسکن دامن می‌زند و در گام دوم با بالا‌بردن قیمت تمام‌شده تولید واحدهای مسکونی جدید، قیمت فروش مسکن را دوباره شارژ می‌کند. البته در جریان جهش قیمت مسکن در سال گذشته، بخش قابل‌توجهی از گرانی مربوط به بهای زمین مسکونی بوده که از 50تا 80درصد بهای یک واحد مسکونی را شامل می‌شود اما تغییر قیمت مصالح ساختمانی به‌دلیل سهم حدود 50درصدی در هزینه تولید مسکن، فاکتور اثرگذاری است که جهش آن می‌تواند محرکی برای رشد دوباره قیمت‌ها باشد.

تولید مسکن در محاق
جهش نرخ ارز در سال گذشته از یک‌سو به پرش قیمت کالا و خدمات دامن زد و از سوی دیگر عملاً قدرت خرید ریال در بازار را به حدود یک‌سوم کاهش داد. پیش‌بینی وقوع این اتفاق از سوی جامعه، مؤثرترین عاملی بود که هجوم نقدینگی به بازارها را رقم زد و در این میان بازار مسکن نیز از ورود پول پرقدرت بی‌نصیب نماند و با جهش دو برابری قیمت‌ها مواجه شد. این جهش قیمت هرچند در ظاهر می‌تواند عاملی برای تشویق سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن برای افزایش تولید باشد اما در عمل به‌واسطه افت شدید قدرت خرید سرمایه در گردش این افراد، توان بالفعل آنها برای ساخت‌وساز جدید نیز به یک‌سوم کاهش یافت.

همین مسئله بود که باعث شد وزارت راه و شهرسازی طرح اعطای کارت اعتباری خرید مصالح را در دستور کار قرار دهد و بکوشد تا بخشی از قدرت خرید از دست رفته سازندگان مسکن را با اعطای تسهیلات بانکی هدفمند و حتی نسیه‌فروشی نهاده‌های ساختمانی جبران کند.

طرحی که البته آنگونه که انتظار می‌رفت کارایی نداشت و بعد از مدتی حتی اخبار مرتبط با آن نیز از صفحه رسانه‌ها حذف شد. حالا در سایه افزایش نرخ تورم کالا و خدمات، تورم نهاده‌های ساختمانی نیز با تداوم روند صعودی قیمت‌ها در این حوزه با افزایش مواجه شده و در یک سال منتهی به زمستان 97با رشد 47.8درصدی روبه‌رو شده است. طبق اطلاعات منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم مصالح ساختمانی در فصل زمستان‌97 نسبت به فصل قبل، 7.7درصد بوده و با این رشد، تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمانی در زمستان پارسال نسبت به زمستان سال قبل از آن به 59.7درصد رسیده است. با این آمارها، اگر قرار باشد نیمی از هزینه تولید مسکن به تأمین نهاده‌های ساختمانی اختصاص پیدا کند، حتی با فرض ثابت ماندن قیمت زمین که البته بعید به‌نظر می‌رسد، قیمت مسکن در سال‌98 می‌تواند به‌اندازه 25درصد از محل گرانی مصالح شارژ شود.

آهن‌آلات؛ پیشتاز گرانی
براساس آمارهای رسمی، در فصل زمستان پارسال گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده؛ با افزایش قیمت 20.4درصدی نسبت به فصل قبل مواجه شده و بیشترین تأثیر را در رشد شاخص تورم نهاده‌های ساختمانی داشته است. همچنین گروه چوب در این فصل، افزایش قیمت 14.2درصدی را تجربه کرده و پس‌ازآن گروه سیمان، بتن، شن و ماسه با افزایش 9.8درصدی در رتبه سوم گران‌ترین نهاده‌های ساختمانی قرار گرفته است. بررسی تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمانی در بازه یکساله منتهی به زمستان‌97 نشان می‌دهد گروه ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت با رشد 125درصدی پیشتاز گرانی بوده و پس‌ازآن گروه چوب با افزایش 99درصدی قیمت‌ها در رتبه دوم قرار گرفته است. تورم سالانه مصالح ساختمانی در سال گذشته 47.8درصد بوده اما از 15گروه نهاده ساختمانی، 9گروه بیش از میانگین تورم سالانه طعم گرانی را چشیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید