• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5434
+
-

درآمدهای نفتی جابه‌جا نشده است

بودجه
درآمدهای نفتی جابه‌جا نشده است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و بیژن زنگنه وزیر نفت در یک نشست خبری مشترک با اتخاذ موضع مشترک، گزارش اخیر دیوان محاسبات درخصوص واریز نشدن درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز به خزانه را رد کرده و با اشتباه خواندن این گزارش تأکید کردند: گزارش دیوان، باعث تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده رسانه‌های معاند شده است. به گفته وزیر نفت، حتی یک‌سنت از درآمدهای نفتی جابه‌جا نشده است. به گزارش ایرنا، نوبخت گفت: دیوان باید دولت را مطلع می‌کرد یا با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ می‌شد و پاسخ ابهامات را دریافت می‌کرد. او درباره واریز نشدن برخی درآمدها به خزانه که در گزارش دیوان محاسبات مطرح شده است، گفت: عملکرد ما در خزانه نشان می‌دهد که چقدر واریزی داشته‌ایم و مدارک آن نیز موجود است و دیوان محاسبات می‌تواند از ما مدرک بخواهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره محقق نشدن درآمدهای ناشی از فروش اوراق مالی در بودجه سال95 گفت: نکته حائز اهمیت این است که انتشار اوراق یک اجازه بود نه تکلیف و از آنجا که انتشار اوراق مالی برای تأمین منابع راهی پرهزینه است همواره این روش به‌عنوان آخرین راهکار از سوی دولت برای تأمین منابع مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی در ادامه درباره عدم‌واریز 11هزار و 479میلیارد تومان حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به‌حساب خزانه نیز گفت: براساس سازوکار توافق شده بین شرکت ملی گاز ایران و خزانه‌داری کل کشور در 10ماه نخست سال 1395تمامی سهم هر یک از ذینفعان منابع حاصل از فروش گاز طبیعی ازجمله عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات و سود سهام شرکت‌ها، سهم هدفمندی مستقیم به‌حساب آنها نزد خزانه واریز شده است.

وی تأکید کرد: در 2‌ماه انتهایی پارسال نیز تمامی درآمدهای آن شرکت از همان مبدا وصول از مشتریان، به‌حساب خزانه نزد بانک مرکزی واریز شده است و مغایرت و ابهامی در این زمینه وجود ندارد. نوبخت افزود: گزارش دیوان محاسبات یک گزارش حسابرسی بوده و اگر در بودجه 1395تخلفی رخ داده باید به دادستانی فرستاده شود و بعد مراحل تعیین شده را طی کند نه اینکه دیوان محاسبات عنوان کند که دستگاهی هزاران میلیارد تومان پرداخت نکرده و حتی برای رفع ابهام سؤالی نشده است و این خود پیامدهایی دارد. وزیر نفت هم اظهار کرد: مجموع فروش داخلی شرکت ملی گاز در سال 95رقم 17هزار و 800میلیارد تومان بوده که 8هزار میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها و 9هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های شرکت شامل گازرسانی، فعالیت پالایشگاه‌ها و... پرداخت شده است؛ بنابراین مشخص نیست که رقم 11هزار و 479میلیارد تومان از کجا آمده است. به گفته زنگنه، رقم 7میلیون بشکه نفتی که اعلام شده مشخص نیست چه شده، درواقع مربوط به نفتی است که در خطوط لوله باقی مانده است. وی با بیان اینکه پول حاصل از فروش این محصولات به خزانه تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: مسئله مهم این است که این مبالغ هیچگاه در سال مربوطه تسویه نشده بلکه در سال بعد تسویه می‌شود، به‌عنوان مثال، پول مربوط به عملیات سال 94در سال‌های 95و 96تسویه می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: کارگروهی سه نفره متشکل از نهادهای ذیربط در این‌باره تشکیل می‌شود که بدهی‌ها و مطالبات را بررسی و محاسبه می‌کنند و تا زمانی که این کارگروه تشکیل نشود نمی‌توان رقم دقیق بدهکاری را مشخص کرد.

وی درباره عدم‌واریز پول حاصل از صادرات گاز طبیعی به صندوق توسعه ملی، گفت: از اواسط سال95 به‌دلیل شکایت ترکیه، بابت صادرات گاز به ترکیه پولی را دریافت نمی‌کنیم که بخواهیم آن را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم. وزیر نفت خاطرنشان کرد: ترکیه براساس شکایت مطرح‌شده خواستار دریافت یکجای پول خود شد که در نهایت قرار شد، گاز تحویل بگیرد. به گفته زنگنه، مبنای محاسبات، نفت خام فروخته شده در داخل و صادرات است و میزان تولید نمی‌تواند ملاک باشد. او به صراحت گفت: به مردم اطمینان می‌دهم حتی یک سنت از درآمدهای نفتی جابه‌جا نشده و درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به‌طور کامل به‌حساب خزانه واریز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید