• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54254
+
-

یک منطقه و چند طرح

نوسازی بافت فرسوده و تکمیل پل امام رضاع از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای منطقه یک شهر قزوین هستند

شهری
یک منطقه و چند طرح

عاطفه جهان‌بخش |  قزوین - خبرنگار:


منطقه یک قزوین که قلب تاریخی و فرهنگی این شهر به حساب می‌آید، طی سال‌های متمادی محل رخدادهای چالش‌برانگیز بسیاری در عرصه مدیریت شهری بوده است. هر کدام از پروژه‌های اجرایی در این منطقه همواره منتقدان و مخالفان سرسختی داشته‌اند که حتی بعد از گذشت چندین سال از اجرای هر یک، هنوز هم رضایت بسیاری از این منتقدان جلب نشده است. در گفت‌و‌گو با شهردار منطقه یک قزوین و معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین، آخرین طرح‌های اجراشده در این منطقه را بررسی کرده‌ایم.


نوسازی بافت فرسوده 

شهردار منطقه یک قزوین با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در حوزه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به همشهری گفت: با توجه به این‌که بخش اصلی بافت فرسوده شهر قزوین در محدوده منطقه یک قرار دارد، به اقدامات اساسی و ویژه در این حوزه نیاز وجود داشت که طی سال‌های اخیر گام‌هایی در این مسیر برداشته شده است.

اصغر بهنام‌زاده بیان کرد: شهروندان ساکن بافت‌های فرسوده که اقدام به نوسازی و بهسازی پلاک‌های خود می‌کنند، از تخفیفات ویژه شهرداری بهره‌‌مند خواهند شد.وی افزود: ۵۰ درصد تخفیف ویژه نوسازی بافت فرسوده به شهروندان اعطا می‌شود و علاوه بر آن، در زمان ارائه تخفیفات عام شهرداری نیز با بهره‌مندی از این تخفیفات می‌توانند عملیات نوسازی و بهسازی پلاک‌های خود را با هزینه‌های کمتری به سرانجام برسانند.


اجازه اشغال۸۰ درصد پلاک

بهنام‌زاده با اشاره به اهمیت بافت میراثی موجود در منطقه گفت: از آنجا که حفظ بافت میراثی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری این منطقه به حساب می‌آید، برنامه‌هایی که در خصوص نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اجرا می‌شود، با توجه به بافت میراثی بوده و هر پلاک مجاور بناها و محدوده‌های میراثی برای بازسازی باید به این مساله توجه ویژه داشته باشد.
وی بیان کرد: بر همین اساس، مالکان پلاک‌ها در محدوده‌های بافت میراثی به دلیل عدم اجازه ساخت در ارتفاع بالا اجازه دارند تا ۸۰ درصد سطح اشغال پلاک را به سازه خود اختصاص دهند تا علاوه بر حفظ بافت میراثی محدوده، آنها نیز متضرر نشوند.
شهردار منطقه یک قزوین یادآوری کرد: از سوی دیگر، معافیت‌های مالیاتی به همین پلاک‌ها براساس ضوابط نوسازی بافت فرسوده در محدوده‌های میراثی تعلق می‌گیرد.


جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار

این مسئول بیان کرد: با وجود آن‌که طی سال‌های گذشته بحث جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار قزوین مطرح و اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده، همچنان این مساله اجرایی نشده است. به دلیل مسائلی که در خصوص زمین تملک شده در محدوده شهرک دانش به وجود آمد، این زمین که برای ساخت میدان میوه‌ و تره‌بار اختصاص یافته بود، از دستور کار خارج شد و براساس نظر شهردار قزوین، بارانداز شهر جنب اتوبوسرانی کلنگ‌زنی خواهد شد.
بهنام‌زاده ادامه داد: این زمین با مساحت ۲۰ هکتار به منظور احداث بارانداز و جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار در هفته شوراها کلنگ‌زنی خواهد شد. اولویت در جابه‌جایی با صاحبان حجره‌های میدان است، البته در حال حاضر توافق خاصی صورت نگرفته است
.

پروژه امامزاده حسین(ع) 

شهردار منطقه یک قزوین اظهار کرد: ساماندهی امامزاده حسین(ع) یک پروژه با مشارکت شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و اوقاف است که هر یک از این دستگاه‌ها بخشی از کار را برعهده دارند. براساس تواقفات صورت گرفته، در حال حاضر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین به عنوان متولی اجرای این طرح انتخاب شده و در حال انجام تعهدات خود است.وی افزود: برآوردهای انجام شده متعلق به ۲ سال پیش بوده و در حال حاضر هزینه‌ها از پیش‌بینی صورت گرفته بیشتر خواهد بود چراکه با افزایش قیمت در همه اقلام رو‌به‌رو هستیم.

بهنام‌زاده گفت: براساس توافقات انجام شده، اداره راه و شهرسازی موظف به تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی بوده که از این میزان تاکنون 11 میلیارد تومان تامین شده است. اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز از 10 میلیارد تومان اعتبار مصوب تاکنون 5/4 میلیارد تومان را پرداخت کرده و مابقی اعتبارات تا سقف ۲۱ میلیارد تومان پرداخت شده را شهرداری از محل اعتبارات مصوب خود پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده، در این طرح ۲۳۰ پلاک مسکونی و ۱۳۰ پلاک تجاری باید تملک شوند که در حال حاضر ۱۵۲ پلاک با هزینه ۲۱ میلیارد تومان تملک شده‌اند.


پل امام رضا(ع)

بهنام‌زاده با اشاره به اهمیت پل امام رضا(ع) گفت: از آنجا که روان‌سازی ترافیک در محدوده جنوبی شهر قزوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، پروژه پل امام رضا(ع) برای کاهش بار ترافیکی موجود کلید خورد و فاز یک آن در حال حاضر در حال اجراست.
وی اضافه کرد: با توجه به این‌که براساس اظهارات کسبه با راه‌اندازی این پل آنها متضرر می‌شدند، مقرر شد تمام ۲۵۰ پلاک موجود در محدوده پل امام رضا(ع) طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ از پرداخت عوارض کسب و پیشه معاف شوند.


افتتاح پل امام رضا(ع) و کاهش بار ترافیکی

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با اشاره به وضعیت کنونی پل امام رضا(ع) به همشهری گفت: این پروژه در 2 فاز تعریف شده که در حال حاضر فاز اول آن به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

سید محمد علمی افزود: در آخرین پنجشنبه سال حجم ترافیک در اطراف بهشت فاطمه(س) و خیابان نوبلی به دلیل اعتقاد مردم به زیارت اهل قبور در این زمان به شدت افزایش می‌یابد به همین دلیل تصمیم گرفته شد که پیش از افتتاح رسمی، پل امام رضا(ع) به بهره‌برداری برسد تا در روزهای پایانی سال به کاهش بار ترافیک کمک کند.

وی بیان کرد: فاز دوم پل امام رضا(ع) که براساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهر از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشت، باید به پل آیت‌الله ابوترابی متصل می‌شد. اما بعد از بازدید شهردار و اعضای شورای شهر از محل اتصال و مسیر عبور پل، مقرر شد بازنگری‌هایی در اجرای فاز دوم پل امام رضا(ع) صورت بگیرد.علمی ادامه داد: مهم‌ترین مساله‌ای که در فاز دوم این پل مطرح است این‌که کمترین میزان درخت در مسیر عبور پل قطع و باغستان سنتی کمترین آسیب را از این پروژه متحمل شود. در حال حاضر در حال بررسی این مساله هستیم و تاکنون ۵ الگو مطرح شده تا از میان آنها بهترین و کم‌آسیب‌ترین انتخاب شود. در حال حاضر هدف ما این است که بتوانیم از مسیرهای دسترسی موجود در باغستان برای عبور پل استفاده کنیم تا مداخله کمتری در بستر باغستان از سوی عوامل اجرایی اتفاق بیفتد.

این مسئول گفت: در فاز یک پل امام رضا(ع) 147 میلیون تومان هزینه اجرایی پیش‌بینی شده بود که بر مبنای پیش‌بینی‌ها این هزینه تامین شد.وی در پاسخ به این سوال که آیا در مسیر این پروژه عرض معبر کناری کاهش داشته است یا خیر اظهار کرد: خوشبختانه در ضلع شمالی بلوار جمهوری عرض معبر پیاده دچار کاهش نشد و صرفا در ضلع جنوبی، در ابتدای پل و کنار مصلی، مقداری کاهش عرض معبر را شاهد بودیم که با تملک توافقی با صاحبان پلاک‌های محدوده توانستیم این معضل را نیز حل کنیم.

علمی گفت: برای این‌که کمترین نارضایتی را از سوی مالکان داشته باشیم، به پیشنهاد تیم شورای شهر، پلاک‌های تجاری محدوده در صورت تمایل می‌توانستند با جابه‌جایی 300، 400 متری به جنب پارک ملاخلیلا منتقل شوند که در بررسی‌ها و مذاکرات انجام شده با صاحبان این پلاک‌ها کسبه اعلام کردند به این جابه‌جایی نیازی نیست.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین بیان کرد: بلوار جمهوری یکی از پرترددترین مسیرهای عبوری در شهر قزوین به حساب می‌آمد که با بهره‌برداری از فاز یک پل بار ترافیکی این محدوده به شدت کاهش پیدا کرده است. افرادی که صرفا قصد عبور از این معبر را دارند و به توقف زیر پل نیازی ندارند، می‌توانند از پل استفاده ‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید