• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54243
+
-

جوانان البرزی را دریابیم

احمد دادگر|  جامعه‌شناس:


در حالی که از جوانان و نوجوانان انتظار داریم به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی گرایش پیدا نکنند، در شهرها خبری از خدمات ارزان‌قیمت رفاهی و تفریحی نیست و مردم دسترسی مناسبی به مجتمع‌های ورزشی و فرهنگی ندارند. سرانه‌های تفریحی و گردشگری در کلان‌شهر 2 میلیون نفری کرج در سطح روستا هم نیست و جا دارد که از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ساخت مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی استفاده شود تا شهروندان قادر به سپری کردن لحظاتی آرام و شاد در کنار دوستان و خانواده‌هایشان باشند.

 مراکز رفاهی به سمت مناطق برخوردار و مرفه‌نشین سوق یافته است. البته مدیریت شهری کرج به سهم خود برای ارتقای سرانه‌های رفاهی در مناطق محروم و کم‌برخوردار این کلان‌شهر تلاش کرده است، در مجموع سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که کفه سنگین‌تر ترازو را مشخص می‌کنند و آنها تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطقی دارند که ریسک آن کمتر و احتمال بازگشت اصل سرمایه و سود آن بیشتر باشد.  

جوانان و نوجوانان تشنه تفریح و گردش و شادی هستند. عملکرد مسئولان است که مشخص می‌کند آنها اوقات فراغت خود را چگونه سپری خواهند کرد. قاعدتاً اگر دسترسی مناسب و ارزان‌قیمت به سرانه‌هایی همچون سینما، استخر، سالن ورزشی، شهر بازی و پارک وجود داشته باشد، نگرانی چندانی وجود ندارد، در غیر این صورت آنها از قلیان‌سراها  سر در می‌آورند و این موضوع اصولا پایان نافرجامی دارد.  باید با بخش خصوصی درباره ساخت سرانه‌های رفاهی در کمیته‌های مستقل و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط بحث و بررسی شود. همچنین، باید تمام مشوق‌ها و تخفیف‌های قانونی لحاظ شود تا سرمایه‌گذار با تجربه طعم شیرین «پاسخگویی و تکریم»، سرمایه‌های خود را روانه دیگر استان‌های کشور نکند، چراکه کرج از نظر زیرساخت‌های تفریحی جزو ضعیف‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌رود. زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های حاد فرهنگی برای مسئولان به‌صدا درآمده است و اگر امروز به دنبال درمانِ بلایای کنونی نباشیم، فردا دیر خواهد بود. پرهیز مسئولان از شعارزدگی و گرایش به اقدام و عمل مطالبه جدی نسل جدید از مسئولان است . مسئولان باید برای جوانان بیش از گذشته وقت و انرژی و سرمایه خرج کنند، چراکه آینده جامعه ما در دستان جوانان امروز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید