• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54231
+
-

دبیر موسیقی فجر تجربه می‌کند

روز گذشته یعنی زمانی که نزدیک به 10ماه تا برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مانده دبیر این دوره از جشنواره مشخص شد.

اگر سال‌ها پیش دبیر جشنواره در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌شود، در چند دوره اخیر روال تغییر کرده و دبیر جشنواره در لحظات آخر معرفی می‌شد و به‌عبارت دیگر دبیر چندان وقتی برای طراحی و اجرا ایده‌های خود ندارد. حال این‌بار شاهین فرهت در مقام دبیر جشنواره نزدیک به 10ماه فرصت دارد که برای این دوره جشنوار موسیقی فجر برنامه­‌ریزی کند. فرهت برخلاف دوره پیش، دیگر نمی‌تواند از زمان کم برای برنامه‌ریزی جشنواره گلایه کند. او این‌بار گوی و میدان را با چشم باز انتخاب کرده است. اتفاق خوبی است که دبیر یک جشنواره بتواند از تجربه قبلی خود استفاده بهینه ببرد؛ خصوصا که سال گذشته جشنواره براساس آیین‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اجرا شد؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با استناد به بند۶ از فصل دوم «آیین‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر» و نیز گزارش شورای ارزیابی سی‌وچهارمین دوره این جشنواره حکم شاهین فرهت را داده است. در تبصره‌یک که شامل 2بند و مربوط به حوزه انتخاب دبیر جشنواره موسیقی فجر است، آمده: «دبیر هر دوره از جشنواره در صورت تداوم احراز شرایط لازم (بند۲/۴)، اعلام آمادگی شخصی و تأیید صورت عملکرد توسط شورای ارزیابی جشنواره (بند۶)، برای تصدی همین مسئولیت در دوره آتی جشنواره انتخاب خواهد شد.»
 جای خوشحالی است که اساسنامه جشنواره موسیقی فجر چنان محکم نوشته شده که سیدمجتبی حسینی با استناد به آن حکم دبیر را داده است. هرچند که حسینی پیش از این در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما اعلام کرده بود: «البته چنین نیست که آیین‌نامه بدون هیچ ایرادی باشد و ممکن است در روند جشنواره‌ها و یا در آینده متأثر از شرایط و مقتضیات هنر مانند هر سند و قاعده‌ای به تغییر نیاز داشته باشد که این هم در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.»

انتخاب فرهت نشانه این است که از نظر شورای ارزیابی نقاط قوت او پررنگ‌تر از نقاط ضعف او بوده است. باید امیدوار بود که در گزارش شورای ارزیابی به نقاط ضعف جشنواره سی‌وچهارم اشاره شده باشد. مسائلی همچون عدم‌اطلاع دبیر جشنواره از بسیاری مسائل (همچون استعفاهای هنرمندان از جشنواره، مسائل مالی جشنواره، دلیل حذف جایزه باربد) بخشی از این موارد است.

عدم‌حضور هنرمندان بنام موسیقی، اجرای متعدد از آثار دبیر جشنواره که به طنز اسم جشنواره، جشنواره شاهین فرهت نامیده شد، دعوت از گروه‌های تازه‌کار در جشنواره‌ای 34ساله، نبود بخشی برای خوانندگان زن، مشخص نبودن معیارهایی برای حضور یک خواننده در گروه‌های مختلف و عدم‌حضور هنرمندان نامی و محبوب پاپ بخشی از مسائلی است که در دوره قبل اتفاق افتاد و حال باید امیدوار بود در این دوره با توجه به تجربه شاهین فرهت دیگر تکرار نشود و عملکرد او براساس تجربه دوره قبل باعث شود که جشنواره موسیقی فجر در سی‌وپنجمین سال خود نظمی بگیرد و بتواند رشد کند و مسائلی نظیر بی‌برنامگی و عدم‌ثبات در روند اجرایی را طی این زمان حل کند. به‌عبارت دیگر صرفا تجربه نکند بلکه تجربه‌های گذشته را به‌کار ببندد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید