• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54219
+
-

پیش‌بینی پژوهشگاه اقلیم‌شناسی کشور:

تابستانی گرم در راه است

بعد از گذشت یک ماه از بارش‌های نسبتا شدید بهاری، در هفته‌های اخیر و بروز سرمای ناگهانی در برخی از استان‌ها، ‌حالا پ‍ژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور پیش‌بینی کرده که دمای هوا در خرداد و تیر‌ماه امسال یک تا 2درجه بیشتر از حد نرمال باشد.

این یعنی اینکه نخستین‌ماه تابستان را با دمایی بالاتر از حد نرمال در ایران آغاز خواهیم کرد، درحالی‌که در هفته‌های اخیر ‌برخی مسئولان با توجه به بارش‌های اخیر و سرمای چند روز گذشته، از پایان خشکسالی و توقف روند گرمایش شدید هوا در ماه‌های آینده خبر داده بودند. اما بهلول علیجانی، ‌اقلیم‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: تعجب می‌کنم که چطور بعضی‌ها می‌گویند ما دیگر خشکسالی نداریم، ‌درحالی‌که خیلی زود است از الان بخواهیم نظر بدهیم که دوره خشکسالی تمام‌شده و یا جلوی تشدید گرمای هوا گرفته شده است! این نظرات به هیچ وجه علمی نیست و صددرصد غیرعلمی است.

علیجانی‌ می‌افزاید: ‌ما باید صبر کنیم و ببینیم اصلا تابستان و پاییز رو به خنکی می‌رود یا نه  ‌و آیا بارش‌ها ادامه می‌یابد یا خیر. او خاطرنشان می‌کند: اینکه پیش‌بینی شده تیرماه امسال نیز یک یا 2درجه دمای هوا بیش از حد نرمال است، به این معنی نیست که سال‌های گذشته شاهد چنین افزایشی در دمای هوای تابستان و فراتر از حد نرمال نبودیم. ما سال‌هاست که شاهد افزایش دمای هوا در فصل تابستان و حتی دیگر فصول سال هستیم و این همه ناشی از روند گرمایش جهانی و تغییر اقلیم است که در ایران نیز رخ داده و هرساله دمای هوا را بیشتر می‌کند. این مدرس دانشگاه یادآور شد:‌ روند گرمایش جهانی از دهه‌های 70 و 80 میلادی در جهان شروع شد اما در ایران به‌طور مشهود از سال 1374 هرساله شاهد کاهش بارش و تشدید دما بودیم و تابستان‌ها نیز در یک دهه اخیر هرساله میزان دمای هوا بیش از میانگین بلندمدت و دوره‌های 30ساله قبلی بوده است.
علیجانی می‌افزاید: بارش‌های اخیر هیچ تأثیری در میزان گرمای هوای کشور در تابستان ندارد، چون بارش‌های زمستانه و بهاره ایران عمدتا ناشی از سامانه‌های بارشی است که از سوی مدیترانه با خود سرما و رطوبت را به ایران می‌آورد اما در تابستان عموما هیچ سامانه‌ای از بیرون کشور دریافت نمی‌کنیم و سیستم پرفشاری که در کشور حاکم می‌شود، باعث گرمای هوا، ‌خشک‌شدن پوشش گیاهی علفی و افزایش غبار محلی می‌شود.

در همین حال، پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور از نوسانات بارشی طی یکی‌دوماه اخیر خبر داده و اعلام کرده است: در هفته دوم اردیبهشت، میانگین بارش در سطح کشور در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما در هفته‌های سوم و چهارم در اغلب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود؛  البته در همین بازه زمانی در استان‌های حاشیه البرز و شمال‌غرب کشور میزان بارش‌ها به بیش از نرمال گرایش دارد. در‌ ماه بعد در بخش‌هایی از استان‌های حاشیه زاگرس مرکزی و شمال‌غرب کشور بارش در محدوده بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. افزون بر اینها، شرایط بارش در‌ماه ابتدایی فصل تابستان (تیر ۹۸)، مشابه خردادماه خواهد بود. هرچند که مقدار بارش نرمال کشور در تیر‌ماه قابل ملاحظه نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید