• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54189
+
-

ارتباطات چهره به چهره فرهنگی

نگاه
ارتباطات چهره به چهره فرهنگی


نیکنام حسین‌پور/ مدیرعامل خانه کتاب
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول برگزاری خود به کانون ارتباطات و فعالیت‌های مهم فرهنگی تبدیل شده است.

یکی از دغدغه‌هایی که از دیرباز در این زمینه وجود داشته، کم‌شدن از وجهه فروشگاهی نمایشگاه کتاب و افزایش جنبه فرهنگی آن است.

یکی از مواردی که می‌تواند در این زمینه مفید و مهم باشد ارتباطات چهره به چهره اهالی فرهنگ است. طبیعتا بسیاری از فعالان عرصه‌های هنری، ادبی و فرهنگی از طریق آثار و نوشته با همدیگر آشنا شده‌اند. این آشنایی اگرچه مفید اما یکسویه بوده و عملا امکان انتقال افکار و ایده‌ها به شکل دوسویه ممکن نبوده است.

در طول برپایی نمایشگاه کتاب، این فرصت دست داده تا همه عزیزانی که در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات و همه آنچه کتاب‌ها به آن می‌پردازند، فعال هستند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. طبیعی است بخشی از این دیدارها و گفت‌وگو‌ها بین صاحبان آثار و مخاطبان آنها خواهد بود.

تلاش‌های ارزنده‌ای انجام شده است تا دیدار نویسندگان و مترجمان و پدیدآورندگان کتاب با خوانندگان و مخاطبان فقط در حد امضای کتاب نباشد و این دو گروه با آرامش و در فضایی مناسب به تبادل‌نظر و اندیشه بپردازند.

یقین دارم که از این رهگذر منافع فراوان نصیب پدیدآورندگان و خریداران و در عرصه‌ای کلان فرهنگ کشور می‌شود. بسیاری از ایده‌ها و سوژه‌ها از طریق مخاطبان به ذهن و نظر صاحبان آثار راه می‌یابد و بسیاری از تصورات و تفکرات از سوی پدیدآورندگان کتاب به مخاطبان منتقل می‌شود.

بنابراین با تأکید بر چنین ارتباطی، آن هم به شکل رودررو و چهره به چهره انتظار می‌رود، همه دوستان و عزیزان در مدت باقیمانده از فعالیت نمایشگاه کتاب از چنین فرصتی نهایت استفاده را ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید