• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54069
+
-

لایروبی و رسوب‌زدایی رودخانه کن برای جلوگیری از وقوع سیلاب در منطقه 18

خطر از بیخ گوش ما گذشت

خطر از بیخ گوش ما گذشت

مریم قاسمی| خبرنگار 

منطقه 18


پس از شروع بارندگی‌ها، طغیان رودخانه‌ها و قرار گرفتن در موقعیت بحرانی سیلاب و بروز خسارت‌های متعدد به شهروندان، ستاد مدیریت بحران در مناطق مختلف تشکیل شد و برای مهار سیلاب‌ها و جلوگیری از خسارت‌، کارگروه‌هایی تشکیل و آغاز به کار کردند. شهرداری منطقه 18 به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین قرارگیری در مسیر رودخانه بزرگ کن که از بالادست شهر تهران به این منطقه می‌آید، یکی از مناطق پرکار در این زمان بود و نقش تأثیرگذاری در مهار بحران سیل در این قسمت از شهر داشت. نگرانی اهالی این بود که با جاری شدن سیلاب و بالا آمدن سطح آب و بستر رودخانه کن، بافت مسکونی اطراف زیر آب برود و همچنین با تخریب پل سواره‌رو کن، جان شهروندان به‌ویژه رانندگان عبوری به خطر بیفتد. «امیر محمدی» شهردار ناحیه 5 منطقه 18 از نتیجه تلاش شبانه‌روزی کارگران شهرداری در مهار بحران رودخانه کن سخن می‌گوید. 


امیر محمدی|شهردار ناحیه 5 منطقه 18

«از یک ‌ماه قبل با تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری منطقه 18، کار عملیاتی و مهندسی برای ساماندهی و مدیریت حوادث و بحران مسیل رودخانه کن آغاز شد و با استفاده از نیروی انسانی لازم و همچنین تأمین امکانات و تجهیزات راه‌سازی نظیر ماشین‌آلات سنگین مانند بولدوزر، لودر، جرثقیل، بیل مکانیکی و کامیون، اقدام به پاکسازی و جمع‌آوری رسوبات و لایروبی 2 هزار‌مترمکعب از کنار و بستر رودخانه کن کردیم که باعث شد پل کن و بافت اطراف آن در وضعیت مطلوب قرار بگیرد و بحران سیل مهار شود.» شهردار ناحیه 5 منطقه18 با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که برای ایمن‌سازی محدوده رودخانه کن، به‌ویژه پل سواره‌رو کن واقع در بزرگراه 45 متری فتح انجام شده، توضیح می‌دهد: «به‌طور کلی در زمان اجرای این طرح ویژه در محور رودخانه کن، ایمن‌سازی اطراف آن از مهم‌ترین برنامه‌ها بود. به این منظور، نوار زردرنگ خطر سیلاب و همچنین تابلوهای هشدار‌دهنده و ایمنی در نقاط مختلف و در طول مسیر رودخانه و حریم پل سواره‌رو نصب شد.» «امیرمحمدی» با بیان اینکه متأسفانه برخی از شهروندان به این هشدارها توجه نمی‌کنند، اضافه می‌کند: «تماشا و گرفتن عکس سلفی در کنار پل کن از جمله مواردی بود که بارها شاهد آن بودیم. در این زمان تلاش ‌کردیم با گفت‌وگوی دوستانه، آنها را به ترک محل و حفظ جان خود ترغیب کنیم تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد. با این حال تعدادی از شهروندان بدون توجه به خطراتی که وجود داشت خود را به کناره‌های پل می‌رساندند و مشغول تماشا و عکسبرداری می‌شدند.»

مهار بحران با تلاش شبانه‌روزی کارگران 

کارگران شهرداری 24 ساعته در محل حضور داشتند و توانستندحجم زیادی از رسوبات و موانع موجود در مسیر رودخانه کن را برداشت و با استفاده از خودروهای سنگین به بیرون از شهر انتقال دهند. محمدی با قدردانی از زحمات کارگران شهرداری منطقه 18 در اجرای موفق این طرح ویژه ادامه می‌دهد: «کار کردن در بستر و دل رودخانه دشوار و خطرآفرین است، اما این افراد برای حفظ سلامت شهروندان و همچنین جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیل هر زحمتی را به جان خریدند، جالب اینکه کار آنها از چشم اهالی و شهروندان منطقه دور نماند و خانواده‌ها با وجود بارش باران و سردی هوا به اینجا می‌آمدند و با پذیرایی از کارگران، از آنها قدردانی می‌کردند.» وی در پاسخ به این سؤال که اگر این اقدامات به موقع انجام نمی‌شد چه خطری ساکنان منطقه 18 را تهدید می‌کرد، می‌گوید: «اگر به موقع نسبت به لایروبی و رسوب‌زدایی بستر رودخانه اقدام نمی‌شد روان آب‌ها از مناطق بالادست با شدت و قدرت راه می‌افتادند و در طول مسیر رسوبات و ضایعات را با خود پایین می‌آوردند و از طرف دیگر سطح آب رودخانه لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کرد. در چنین شرایطی پایه‌های پل سواره کن آسیب جدی می‌دید و احتمال حوادث پیش‌بینی نشده‌ای وجود داشت، اما با تلاش‌های همکاران، مخاطرات سیل رودخانه کن کنترل شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید