• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54060
+
-

ترکیب سیاسی در شوراهای شهر چگونه است؟

اصلاح طلب 164– اصولگرا 75

بررسی ترکیب سیاسی پنجمین دوره شورای کلانشهرهای ایران

سمیرا رحیمی

برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 30 اردیبهشت‌ماه سال1396 با اعلام نتایج نهایی به پایان رسید. انتخاباتی که در 142شهر با 9هزار و 752شعبه اخذ رأی به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار شد و بیش از 56میلیون نفر در آن مشارکت داشتند. پس از اعلام نتایج انتخابات توسط مراکز استان‌ها، با یک نگاه به وضوح مشخص می‌شد که ترکیب شورای شهرها به سمت اصلاح‌طلبان یا با توجه به نزدیکی آماری منتخبین مستقل به اصولگرا، به دور از اصولگرایان تغییر مسیر داده ‌است. درواقع تنها شورای شهر قم است که تماما در اختیار اصولگرایان قرار دارد، در ترکیب مابقی شوراهای کلانشهرهای کشور، یا اکثریت و یا سهم قابل توجهی از کرسی‌ شوراها در اختیار اصلاح‌طلبان است.

براساس آمار موجود از نتایج انتخابات شوراها در سال 96، از 13عضو منتخب شورای شهر تبریز، 4عضو اصولگرا، یک عضو مستقل و 8 عضو اصلاح‌طلب هستند. همچنین از میان 11عضو منتخب شورای شهر ارومیه، 6نفر اصولگرا، یک نفر مستقل و 5 عضو اصلاح‌طلب، از 11منتخب شورای شهر همدان 4 نفر اصولگرا، 2 نفر مستقل و 5 نفر اصلاح‌طلب و از 11عضو منتخب شهر یزد، 6نفر اصلاح‌طلب، 3 عضو مستقل و 2عضو اصولگرا هستند.

 وضعیت انتخابات در شهر‌های اردبیل، تهران، اصفهان، کرج و کرمان کاملا به نفع اصلاح‌طلبان بوده ‌است: از 11عضو منتخب اردبیل 6نفر اصلاح‌طلب و مابقی اعضای مستقل هستند. در مشهد، اصفهان و تهران کل اعضای منتخب و در کرج از میان 13عضو منتخب 12نفر از جناح اصلاح‌طلبان هستند و فرج‌الله ایلیات، یک عضو باقی‌مانده شورای شهر کرج نیز به‌صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است. همچنین از 13عضو شورای شیراز تنها یک عضو از لیست اصولگرایان انتخاب شده‌ است و از میان 11صاحب کرسی شورای شهر کرمان، تنها 3 عضو اصولگرا هستند و مابقی کرسی‌ها در اختیار اصلاح‌طلبان است.

در لیست منتخبین یاسوج، ایلام و بوشهر تناسب بیشتری میان اعضای مستقل، اصولگرا و اصلاح‌طلب دیده می‌شود. 3 عضو شورای شهر ایلام، 3 عضو شورای یاسوج و یک عضو شورای شهر بوشهر از لیست اصولگرایان انتخاب شده‌‌اند و 3 عضو از یاسوج و ایلام و 4 عضو از بوشهر از لیست اصلاح‌طلبان برگزیده شده‌اند. در این دو شهر به‌ترتیب یک و 4عضو مستقل نیز برای فعالیت در شورای شهر انتخاب شده‌اند.

درواقع شهرکرد، اهواز، زنجان، قم و کرمانشاه تنها شهرهایی هستند که در ترکیب اعضای شوراها، اکثریت با اصولگرایان است: 5 نفر از 7نفر منتخبان شورای شهرکرد (2اصلاح‌طلب و 2 مستقل)، 8نفر از 13عضو منتخب شهر اهواز (4مستقل و یک اصلاح‌طلب)، 4نفر از 9عضو منتخب زنجان (2اصلاح‌طلب و 3 مستقل)، 12عضو از 13منتخب شورای شهر قم (یک مستقل) و 5 نفر از 11عضو منتخب شهر کرمانشاه (4 اصلاح‌طلب و 2 مستقل) از لیست اصولگرایان برگزیده شده‌اند.

اعضای مستقل نیز در شهرهای بیرجند، زاهدان، سنندج، رشت و خرم‌آباد اکثریت کرسی‌‌ها را در اختیار دارند و جز زاهدان که تمامی کرسی‌های آن در اختیار اعضای مستقل قرار گرفته‌‌است، ترکیب کرسی‌های باقیمانده در شورای این شهرها از این قرار است: بیرجند عضو اصلاح‌طلب، سنندج 4عضو اصلاح‌طلب، رشت 3عضو اصلاح‌طلب و 3عضو اصولگرا، خرم‌آباد 2 اصلاح‌طلب و 2 اصولگرا. در مجموع از میان 313عضو منتخب در 29شهر بزرگ ایران، 75عضو اصولگرا، 164عضو اصلاح‌طلب و 74عضو مستقل انتخاب شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید