• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54047
+
-

طلاق عاطفی!

تیتر یک
طلاق عاطفی!

وینفرد شفر دقیقا یک‌سال و 7‌ماه پیش با استقلال قرارداد رسمی امضا کرد و جانشین علیرضا منصوریان و درموت روی نیمکت آبی‌ها شد. پیرمرد آلمانی که در تاریخ 16شهریور1395 از هدایت تیم ملی جامائیکا کنار رفته بود، پس از یک‌سال و 24‌روز دور ماندن از فوتبال با استقلالی‌ها قراردادی 6‌ماهه امضا کرد. آبی‌ها که تیم‌شان با منصوریان از 7‌بازی تنها یک‌ پیروزی داشت، برای فرار از قعر جدول روی شفر حساب کرده بودند. استقلال با این مربی نه‌تنها تا رده سوم بالا آمد بلکه جام حذفی را هم برد و مهم‌تر اینکه از گروه مرگ لیگ قهرمانان هم صعود کرد. به این موفقیت‌ها پیروزی در داربی را هم اضافه کنید که از شفر یک ‌قهرمان ساخت و باعث شد رقم قراردادش رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. پیرمردی که با قراردادی به ارزش 400‌هزار دلار به استقلال آمده بود و به عقیده خیلی‌ها ارزش واقعی‌اش در فوتبال روز دنیا چیزی در حدود 100 تا 200هزار دلار بود، درست در روز فینال حذفی قراردادش را برای 2‌سال دیگر تمدید کرد؛ سال اول یک‌میلیون دلار و سال دوم یک‌میلیون و 200‌هزار دلار! 
آن روزها کمتر کسی حواسش به مبلغ قرارداد شفر بود. چیزی که برای هواداران استقلال اهمیت داشت، رؤیای قهرمانی در لیگ بود که به‌نظر می‌رسید با شفر قابل دسترسی است. اما تنها پس از 11‌ماه و 27روز شرایط تغییر کرد و پیرمرد آلمانی با شکست مقابل پدیده، اعتماد طرفداران را از دست داد. حالا دیگر در اغلب نظرسنجی‌ها، اخراج شفر بیش از دیگر گزینه‌ها رأی می‌آورد. اما این تصمیم چه هزینه‌ای برای باشگاه استقلال خواهد داشت؟
براساس شنیده‌ها قرارداد شفر بدون هیچ شرطی برای سال دوم امضا شده و این به‌معنای خسارت 17‌میلیاردی درصورت اخراج اوست. شاید همین داستان باعث شد شایعه اخراج شبانه‌اش پس از باخت به پدیده، ساعاتی بعد توسط مدیرعامل باشگاه تکذیب شود. مشکلی که امروز برای استقلال ایجاد شده و دست مدیران باشگاه را برای تغییر در کادرفنی بسته، یک مقصر اصلی دارد و او کسی نیست جز سیدرضا افتخاری که مدت‌هاست از باشگاه رفته و جایش را به فتحی داده است. افتخاری همان مدیری است که به گفته خودش قرارداد شفر را به‌خاطر فشار هواداران تمدید کرد. البته او که توفیقی را کنار خودش می‌دید، تمدید قرارداد شفر را یک‌افتخار برای خودش به‌حساب می‌آورد اما حالا این هم به یکی از نکات منفی کارنامه‌اش در مدیریت استقلال اضافه شده است.
تنها چند ساعت پس از شکست استقلال مقابل پدیده خبر تعلیق فعالیت‌های شفر در جمع آبی‌ها رسانه‌ای شد تا خیلی‌ها یاد ماجرای مانوئل ژوزه و داستان کنار گذاشته شدنش از پرسپولیس بیفتند. رویانیان، مدیرعامل وقت پرسپولیس، ژوزه را از حضور در تمرینات تیم منع کرد اما اصرار داشت بگوید برکنارش نکرده است. او تصور می‌کرد اگر بگوید سرمربی را برکنار نکرده و فقط شرح وظایفش را تغییر داده، ژوزه قید پولش را می‌زند و می‌رود. این راهکار عجیب نتیجه‌ای نداشت و پرسپولیس مجبور شد تا دلار آخر قرارداد را هم پرداخت کند، البته زمانی که دیگر رویانیان از باشگاه رفته بود.
صادر نشدن حکم اخراج شفر پس از بازی با پدیده، جدا از مسائل مالی و مبلغ بالای سال دوم قرارداد، یک‌دلیل دیگر هم دارد. روز گذشته گفته شد فرهاد مجیدی حاضر نشده به‌طور موقت هدایت استقلال را قبول کند و به همین دلیل مدیران باشگاه قید اخراج شفر تا پایان فصل را زده‌اند. شنیده‌های خبرنگار همشهری اما حاکی از آن است که مجیدی با نشستن به‌عنوان سرمربی موقت روی نیمکت استقلال مشکلی ندارد ولی نمی‌خواهد فصل آینده نفر اول کادرفنی آبی‌پوشان باشد. گفته می‌شود او از مدیران استقلال خواسته سال آینده یک ‌مربی خوب خارجی جانشین شفر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید