• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53978
+
-

انتخابات، احزاب نیمه‌تعطیل را فعال کرد

احزاب
انتخابات، احزاب نیمه‌تعطیل را فعال کرد

انتخابات اسفندماه کشور بار دیگر احزاب راکد کشور را از حالت نیمه‌تعطیل خارج کرده و فعالیت‌های فصلی آنان را معطوف به سهم‌شان از 290نماینده مجلس آینده کرده است. بسیاری از آنان دست به ترکیب هیأت رئیسه‌های خودشان زده‌اند، مجمع فوق‌العاده برگزار می‌کنند، دبیرکل تعیین می‌کنند یا چارت تشکیلاتی خودشان را با چینش شورای مرکزی و بخش‌های حزبی تکمیل می‌کنند. گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، هردو در این زمینه فعال شده‌اند و می‌خواهند با احیای نام تشکیلاتی خودشان، سهم فهرست‌های ائتلافی آینده را به‌دست آورند. این در حالی است که آمار و ارقام به‌دست آمده از وزارت کشور حکایت از آن دارند که بیش از نصف احزاب همچنان خودشان را با قانون فعالیت احزاب و گروه‌های مصوب سال95تطبیق نداده‌اند و تکلیف پروانه فعالیت‌شان در آینده مشخص نیست.
رویش‌های قارچی و فعالیت‌های فصلی مهم‌ترین آفت حیات این تشکل‌های سیاسی بوده است. وزارت کشور از لغو پروانه فعالیت احزابی خبر داده بود که نمی‌توانند خودشان را با قانون جدید احزاب تطبیق دهند و گزارشی به کمیسیون ماده10قانون احزاب ارسال نمی‌کنند. به‌رغم این تهدیدات در یک سال گذشته تقریبا به اندازه انگشتان دو دست هم به جمع آنان اضافه شده است و انشعاب‌های مختلفی در گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا صورت گرفته است. حمید ملانوری، دبیرکمیسیون ماده احزاب اخیرا با بیان اینکه ۱۰۵ حزب شرایط خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند و ۱۵حزب هم در حال تطبیق شرایط خود هستند، گفته بود: «براساس قانون سال ۶۱، ۲۵۵ حزب در کشور وجود داشت، اما فقط۱۰۵ حزب شرایط خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند.» او تأکید کرده: «احزابی که شرایط خود را با قانون جدید احزاب تطبیق نداده‌اند، حق فعالیت سیاسی ندارند.» درمجموع فهرست 120حزب منطبق با قانون جدید 47درصد کل تشکل‌هایی خواهند بود که در وزارت کشور پرونده دارند ولی بسیاری از آنان دیگر به‌روزرسانی نشده‌اند و برای فعالیت مجدد باید تقاضای تاسیس دهند.
جبهه پیشرفت و عدالت در جریان اصولگرایان ازجمله گروه‌های سیاسی بود که اردیبهشت‌ماه با حضور دبیران کل احزاب عضو این جبهه تشکیل جلسه داد و دستور کار آتی انتخابات نیز اعلام شد. 25حزب عضو این جبهه هستند و شهاب‌الدین صدر نیز به‌عنوان رئیس این جبهه انتخاب شده است. سعید نورمحمدی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز با اشاره به ضرورت انطباق فعالیت این شورا با قانون جدید احزاب گفته؛ «در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار شد این تشکل جدید به شکل ائتلافی ثبت شود و نام آن به مجمع عالی اصلاح طلبان تغییر کند.» حزب مجمع ایثارگران ازجمله تشکل‌هایی بود که اخیرا به دبیرکلی جواد امام در جریان اصلاح‌طلب فعال شد. رسول منتجب‌نیا ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری بود که با انشعاب از حزب اعتماد ملی درخواست تشکیل حزب جمهوریت را به وزارت کشور برد و در انتظار دریافت صدور مجوز پروانه فعالیت است. حزب رفاه ملت به دبیرکلی بهروز نعمتی نیز اخیرا توانسته نام خود را با این عضو هیأت رئیسه مجلس مطرح کند.


مکث
تشکل‌های روحانی، حزب نیستند


به گفته دبیر کمیسیون ماده10 احزاب: «احزابی که خودشان را با قانون جدید احزاب تطبیق نداده‌اند، قانونا نمی‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند و برای فعالیت باید مجدد تقاضای تاسیس دهند.» ظاهرا جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ازجمله این تشکیلات هستند. نام این تشکل‌ها در فهرست احزاب وزارت کشور دیده نمی‌شود. ملانوری گفته بود؛ «تشکل‌های روحانی حزب نیستند، اما اگر بخواهند فعالیت سیاسی کنند باید مجوز داشته باشند و خود را با قانون احزاب تطبیق دهند.» با این حال اعضای هیأت رئیسه دوره جدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اخیرا برای مدت دو سال انتخاب شدند و آیت‌الله محمد یزدی به‌عنوان رئیس این جامعه باقی ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید