• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53965
+
-

به مناسبت روز شورا

شهر برای شهروندان است

گفت‌وگوی اختصاصی با احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران

شهر برای شهروندان است

احمد مسجدجامعی از اعضای شورای پنجم، 3 دوره عضو شورای اسلامی شهر تهران بوده و از قدیمی‌ترین اعضای شورای شهر به شمار می‌رود. به علاوه تجربه تهران‌گردی‌های متعدد را داشته است. همچنین از اهالی قدیمی تهران است. به بهانه روز شورا نظرات او را درباره عملکرد شورای پنجم جویا شدیم. او کسی است که همواره ارتباط صمیمی با مردم و اهالی رسانه دارد و از خبرنگاران به‌عنوان کارشناسان شهری یاد می‌کند...

 ارزیابی شما از عملکرد شورای پنجم چیست؟ 

شورای پنجم تلاش دارد شهر را به‌عنوان یک مجموعه به هم پیوسته مدنی ببیند؛ طوری که شهر برای شهروندان باشد نه اینکه شهروندان برای شهر... زمانی شما شهر را به مثابه کالا می‌بینید و با این نگاه بهترین نقاط شهر در اختیار بانک‌ها، فست فودها، مال‌ها، برج‌های بلند و... قرار می‌گیرد. ولی وقتی شهر را برای شهروندان ببینید، نگاه کالایی به شهر ندارید و بهترین نقاط شهر برایتان پیاده‌روها، بوستان‌ها، فضاهای عمومی، مردمی و... هستند. در این نگاه مسئله رضایت شهروندان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. گاهی مدیریت شهری برای برخی امور شهر زحمت زیاد می‌کشد، ولی چون هدف نهایی برخاسته از نیاز شهروندان نیست، در نهایت رضایت آنها را در پی نخواهد داشت. بعد از رضایت شهروندان، دومین مسئله که بسیار اهمیت دارد این است که مدیریت شهری برخورد برابر با همه داشته باشد. به‌عنوان مثال مسئله کوه‌خواری نشات گرفته از پشتوانه قدرت و ثروت است و کسانی کوه‌خواری می‌کنند که از امتیازات ویژه برخوردارهستند، ولی شورا باید قانون را برای همه یکسان رعایت کند. رعایت یکسان قوانین برای همه منجر به توفیق بیشترشورا در اداره امور شهر خواهد شد.

شما 3 دوره عضو شورای شهر بودید، تفاوت این دوره را با دوره‌های قبلی در چه می‌دانید؟

تفاوت این دوره بیشتر از جهت نرم افزاری است. با توجه به بدنه حجیم شهرداری و مشکلات مالی دیگر امکان سرمایه‌گذاری‌های کلان و در سطح ملی وجود ندارد. در دوره‌های قبلی اگر در حوزه نرم افزاری بیشتر توجه می‌شد، شورا و شهرداری موفق‌تر عمل می‌کردند. در این دوره به جهت اجرایی، به سمت مدیریت نرم افزاری رفتیم. مدیریت نرم افزاری توجه بیشتری به مشارکت شهروندان در اداره امور شهر دارد.

آیا دوره‌هایی که شورا یکدست بوده مانند دوره پنجم توانسته کارنامه بهتری از خود بر جای بگذارد؟

 شورا حوزه عمل اجتماعی است. یکدستی شورا دلیل بر موفق بودن کارنامه شورا نیست. شورای پنجم باید بتواند علی‌رغم یکدستی، نماینده افرادی که در این یکدستی حضور ندارند، باشد و صدای همه گروه‌ها در برنامه‌ریزی‌های شهری باشد. شورا نماینده همه شهروندان است و رفتارما باید بازتاب خدمت به شهر و شهروندان باشد.

و اما  از تهران‌گردی‌ها چه نتیجه‌ای گرفتید؟

واقف شدن به اهمیت رضایت شهروندان در مدیریت شهری نتیجه تهران گردی‌هاست. هر نقطه از شهر شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و بدون فهم جغرافیای هر نقطه از شهر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای آن بی‌معناست. تهران گردی‌ها باعث می‌شود که ما یک روایت دست اول از شهر داشته باشیم و آن را کنار روایت‌های رسمی قرار بدهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید