• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53925
+
-

مدیریت سیل اخیر مستندسازی شود

گزارش‌2
مدیریت سیل اخیر مستندسازی شود

استاندار خوزستان اعلام کرد: فارغ از اینکه سیلاب اخیر در خوزستان خساراتی به همراه داشته است اما برکات و نعمت‌های زیادی را نیز برای این استان به همراه داشته که نباید از آنها غافل ماند. غلامرضا شریعتی در نشستی با حضور رئیس شورای راهبری نهاد ریاست‌جمهوری و تعدادی از مدیران رسانه‌های ملی در سالن جلسات استانداری خوزستان گفت: سیلاب اخیر باعث زنده شدن استان خوزستان شد زیرا در سال‌های اخیر خشکسالی باعث به خطر افتادن حیات در این استان شده بود. وی گفت: به لطف سیلاب اخیر اکنون ظرفیت زیادی از سدهای استان پر شده، تالاب‌ها آبگیری شدند و حتی خورهای این استان نیز سیراب شده و تمامی کانون‌های ریزگرد در این استان از سیلاب بهره‌مند شدند. استاندار خوزستان گفت: یکی از کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان در منطقه شریفیه در جنوب شرقی اهواز به وسعت 120هزار هکتار قرار دارد که با سیلاب اخیر بیشتر این کانون مملو از آب شده که تا مدتها خطر ریزگردها در این منطقه برطرف شد.

به گزارش ایرنا، وی طول حوضه آبریز کرخه را 145کیلومتر و حوضه آبریز دز را 65کیلومتر بیان کرد و گفت: این سدها نعمت‌های فراوانی برای استان به همراه داشته‌اند که با توجه به ذخیره سیلاب‌ها امسال در بعد کشاورزی و تامین حقآبه کشاورزان مشکلی نخواهیم داشت.
وی به وضعیت سیلاب در استان خوزستان پرداخت و تشریح کرد: البته سیلاب برخی مناطق استان را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و خسارات قابل‌توجهی به آنها وارد کرده است اما با مدیریت صحیح اجازه ندادیم حتی یک نفر در جریان این سیلاب کشته شود.
شریعتی گفت: در یک سال نرمال آبی در خوزستان همواره 28میلیارد مترمکعب آب در خوزستان وارد شده است اما از ابتدای مهر‌ماه سال گذشته تا‌کنون 36میلیارد مترمکعب آب وارد استان خوزستان شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی که مهر‌ماه امسال است این میزان به بیش از 50میلیارد مترمکعب برسد.
وی گفت: زیرساخت‌های استان خوزستان برای پذیرش 28میلیارد مترمکعب روان آب پیش‌بینی شده  و طبیعی است که حجم بیش از این میزان روان آب می‌تواند مشکلاتی را برای استان به همراه داشته باشد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: سیلی که اخیرا به استان خوزستان وارد شد یک سیل بسیار سنگین و مخرب بود که درصورت مدیریت نشدن می‌توانست هزینه‌ها و خسارات بسیار سنگینی در استان به همراه داشته باشد اما با یک مدیریت صحیح و حساب شده این میزان خسارات به حداقل ممکن رسید.
وی در ادامه به وضعیت سدها در استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت: سیلاب امسال باعث شد تا میزان آب ذخیره در سدهای استان به یک مرزی برسد که تا‌کنون تجربه نشده بود به‌طوری‌که میزان آب ذخیره شده در سد دز به بیش از 2میلیارد مترمکعب و در کرخه به بیش از 6میلیارد مترمکعب رسید. استاندار خوزستان گفت: میزان سیلاب اخیر در سد کرخه در برخی روزها به 5 هزار و 900مترمکعب رسید که اگر این سد وجود نداشت تمام مناطق پایین دستی به‌طور کامل نابود می‌شدند.

مدیریت سیلاب خوزستان به‌عنوان یک مدل معرفی شود
رئیس شورای راهبری نهاد ریاست‌جمهوری نیز در این نشست با تقدیر از مدیریت استان در مهار این سیلاب گفت: به‌طور حتم اگر مدیریت صحیحی درخصوص این سیل سهمگین اعمال نمی‌شد می‌توانست خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. فریدون وردی نژاد افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیل اخیر در خوزستان در نوع خود تا‌کنون بی‌نظیر بوده است و اگر با هوشمندی و برنامه مدیریت نمی‌شد می‌توانست بسیاری از مناطق استان خوزستان را به زیر آب ببرد.
وی گفت: با توجه به موفقیت مدیریت سیلاب در خوزستان می‌بایست پس از مستندسازی‌، مدلی از این نوع مدیریت ارائه شده و حتی جامعه دانشگاهی نیز به‌صورت علمی این مدل را بررسی و در دستور کار قرار دهد. وی این سیلاب را یک آشوب اقلیمی در کشور توصیف کرد و گفت: به‌طور حتم همه ارگان‌ها در کنترل این سیلاب عظیم در استان نقش مؤثر و مثبتی داشته‌اند که درصورت سهل‌انگاری می‌توانست موضوع را در استان بسیار پیچیده کند. وردی‌نژاد به بازدید میدانی خود و تیم همراه در برخی مناطق سیل‌زده هم اشاره کرد و گفت: در برخی از این مناطق در بحث امدادرسانی و نیز مسائل بهداشتی مشکلاتی وجود دارد که مدیریت استان باید سریع‌تر به این مشکلات رسیدگی کند.
مدیرعامل اسبق ایرنا اظهار داشت: برخی مناطق سیل‌زده نیاز مبرم به مواد بهداشتی و دستشویی‌های سیار دارند که لازم است هر چه سریع‌تر این موارد برای آنان رفع تا مشکلات آنان به حد اقل ممکن برسد. وی وجود روان‌شناس در مناطق سیل‌زده استان خوزستان را نیز ضروری دانست و گفت: برای التیام بخشیدن به افراد سیل زده و نیز دمیدن روح آرامش به این افراد نیاز است تا روانشناسان به این مناطق اعزام شوند.

مسائل و مشکلات سیلاب اخیر مستند‌سازی‌ شود
مدیرکل روابط عمومی و نهاد مردمی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست گفت: یکی از درس‌های سیل همواره وجود نواقص و نارسایی‌هایی است که می‌تواند برای مسئولان به یک فرصت و تجربه تبدیل شود. اسماعیل رمضانی افزود: هر چند مسئولان در استان خوزستان برای مدیریت سیل و نیز امدادرسانی به مردم سیل‌زده سنگ تمام گذاشته‌اند ولی قطعا با مشکلات جدیدی نیز مواجه شده‌اند که تا‌کنون آن را تجربه نکرده‌اند. وی گفت: به همین دلیل این مسائل و مشکلات باید توسط کارشناسان خبره مستند‌سازی‌ شده و از هم‌اکنون راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه شود تا درصورت تکرار چنین حوادثی مردم به راحتی بتوانند در کنار مسئولان قرار گیرند. رمضانی افزود: اگر این مسائل و مشکلات به فراموشی سپرده شوند و برای رفع آن چاره‌اندیشی نشود ممکن است در حوادث احتمالی بعدی به موانعی برای مسئولان تبدیل شود که حل آن بسیار دشوار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید