• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53914
+
-

اردیبهشت تئاتری‌

افتتاحیه هفته بزرگداشت تئاتر برگزار و از امروز جشن تئاتری‌ها آغاز می‌شود

تئاتر
اردیبهشت تئاتری‌

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

انستیتو بین‌المللی تئاتر، 27مارس را به‌عنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری کرده، روزی که در ایران همزمان با روزهای نوروزی است. همین همزمانی باعث شده که در سال‌های گذشته تصمیم بر آن شد که هفته دوم اردیبهشت‌ماه بهانه‌ای برای گرفتن جشن‌های تئاتر باشد و امسال هم به رسم سال‌های گذشته جشن‌های تئاتر که میزبانی‌اش بر عهده خانه تئاتر است، از شامگاه روز گذشته، هفتم اردیبهشت آغاز شد.

نامگذاری روزها به نام تئاتری‌ها
به گزارش همشهری، حالا سابقه برگزاری جشن‌های اردیبهشت تئاتر به بهانه بزرگداشت روز جهانی تئاتر به عدد 16رسیده است و متولیان این دوره از جشن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا هر روز از جشن‌ها را به نام بزرگان تئاتری بگذارند؛ از عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، ژاله علو گرفته تا ایرج راد و....
جشن‌های تئاتر تا 15اردیبهشت ادامه دارد و در پایان مراسم اختتامیه در برج میلاد برگزار می‌شود. قرار است در مراسم اختتامیه بیش از 2هزار نفر از اهالی تئاتر گرد هم بیایند. جشن‌های تئاتری علاوه بر مجموعه خانه هنرمندان در خانه تئاتر، مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج و سپند همه روزه برگزار می‌شود و در کنار جشن‌ها، نمایشگاهی نیز در خانه هنرمندان و خانه تئاتر افتتاح شده است.

نمایشگاهی برای همه روزها
یکی از برنامه‌های جنبی مراسم افتتاح نمایشگاه است. «هفته بزرگداشت خانه تئاتر» عنوان این نمایشگاه بوده که حاوی عکس، طراحی صحنه، پوستر و طراحی لباس است.
همچنین امروز در دومین روز از جشن هفته تئاتر، انجمن عکاسان کارگاه‌های آموزشی خود را برگزار می‌کنند و در این روز گرامیداشت جواد انصافی برگزار می‌شود و در حاشیه مراسم تقدیر از کتاب این بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی وسنتی نیز رونمایی خواهد شد.

بزرگداشتی برای احمد دامود
همچنین قرار است در سومین روز از هفته تئاتر که به نام ژاله علو است، بزرگداشتی برای احمد دامود برگزار شود. روز سوم «هفته بزرگداشت تئاتر» با برنامه‌هایی همچون بزرگداشت احمد دامود، نمایش خلاق کودکان، نمایش ایرانی، نمایش آیینی، نمایش خیابانی، ورکشاپ انجمن عکاسان، مراسم انجمن نمایشگران عروسکی، نشست رسانه‌ای ادل لاراکی، زندگی تئاتری من، مراسم انجمن موسیقی، نشست بخش پژوهش، نمایشگاه لباس تئاتر، گالری آثار پوستر، عکس، مسابقه طراحی دانشجویی، نمایش‌های «اکوسیستم»، «راز نقل آخر»، «بیله دیگه بیله چغندر»، اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی و … همراه خواهد بود. در جشن امسال 2میهمان خارجی حضور دارند که یکی از آنها ادل لاراکی است که ساعت 15و 17با عنوان «زندگی تئاتری من» روز دوشنبه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان سخنرانی دارد. همچنین در سالن عباس جوانمرد هم بزرگداشت احمد دامور برگزار می‌شود و در همین روز مراسم انجمن موسیقی تئاتر نیز در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

تجلیل از 30هنرمند تئاتری 
در پنجمین روز از هفته بزرگداشت تئاتر نیز انجمن نمایشگران خیابانی مراسم خواهند داشت و قرار است از 30هنرمند پیشکسوت تجلیل شود. در سالن کنفرانس تئاتر نیز نمایشنامه‌ای از حمید سمندریان خوانش می‌شود. کانون نمایشنامه‌نویسان هم در سالن شاهین سرکیسیان نشست خود را برگزار می‌کنند.

بزرگداشتی برای حمید سمندریان
در آخرین روز از جشن نیز کانون کارگردانان و انجمن کودکان و نوجوانان مراسم خود را برگزار می‌کنند. در آخرین روز از هفته بزرگداشت تئاتری‌ها مراسم بزرگداشتی برای حمید سمندریان در سالن استاد شهناز برگزار می‌شود.
انجمن منتقدان خانه تئاتر هم در آخرین روز، در تماشاخانه استاد جوانمرد گرد هم می‌آیند.

اجرای نمایش در سنگلج و سپند
در حاشیه برگزاری جشن‌های تئاتر، تماشاخانه‌هایی چون سپند و سنگلج نیز میزبان نمایش‌ هستند. در طول این هفته، نمایش‌هایی چون «راز نقل آخر» به کارگردانی حسین تفنگدار، «بیل دیگ، بیل چغندر» به کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی در سانس‌های 19و 20:30روی صحنه می‌رود. تماشاخانه استاد انتظامی هم در سانس‌های 17و 19میزبان نمایش‌هایی چون «زاویه» مریم سعیدیان، «اسب سفید» مارال محمدی و «آنها» محمد بابایی است. در تماشاخانه سپند نیز نمایش‌های «بیداری خانه نسوان»، «دیوستان»، «اکو سیستم»، «مادر»، «پنهان خانه پنج در» روی صحنه می‌روند و در پایان جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها برگزار می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید