• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5383
+
-

ماینرها مشغول کارند!

بررسی همشهری از دلایل گرانی عجیب و غریب و نایاب‌شدن برخی کارت‌های گرافیک در بازار ایران

گزارش
ماینرها مشغول کارند!

اگر برای خرید کارت گرافیک قدرتمند و پیشرفته به بازار سر زده باشید، حتما متوجه می‌شوید که برخی مدل‌های مشهور و اسم و رسم‌دار در بازار نایاب شده‌اند یا با دو و سه برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند. با کمی پرس‌وجو متوجه می‌شوید که همه‌‌چیز زیر سر قضیه‌ای به نام ماینینگ است!البته کار به فقط کارت گرافیک ختم نمی‌شود و به‌علت هجوم ماینرها به بازار، قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاورهای ۱۴۰۰وات به بالا یا مادربوردهای سری  BTC هم در بازار دچار قحطی شده‌اند.ماینینگ به‌صورت لغوی به معنی استخراج کردن از یک معدن است، اما در دنیای دیجیتال ماینینگ به‌معنای استخراج ارز‌های دیجیتال است. در ماه‌های اخیر با رشد معاملات این ارز‌ها در بازار‌های جهانی، لغت ماینینگ بیشتر از همیشه به گوش می‌خورد. بیت‌کوین و اتریوم مورد توجه ماینرها یا معدنچی‌های پول دیجیتال جهان هستند. پروسه ماینینگ، در واقع مراحلی است که کامپیوتر افراد برای حل مسائل ریاضی شبکه ارزهای دیجیتال به‌کار گرفته می‌شود. این شبکه‌ هم به‌صورت اتوماتیک برای پاداش به کسانی که در حل این مسائل مشارکت داشته‌اند، پاداشی را به‌صورت همان پول دیجیتال می‌دهد.

 

چرا کارت گرافیک پیشرفته؟

توسعه‌دهندگان پول‌های دیجیتال فهمیده‌اند که سی‌پی‌یو کامپیوترها برای کار آنها و محاسبات سنگین ریاضی مناسب نیست و به همین‌خاطر سراغ کارت گرافیکی رفتند که قدرت بسیار بیشتری برای محاسبات دارد. به همین‌خاطر ماینرها به‌دنبال خرید هر چه بیشتر کارت‌های گرافیکی قدرتمند هستند و این ماجرا باعث بحرانی جهانی شده است. به‌طوری‌که دیگر صدای شرکت مشهور انویدیا را هم درآورده و این شرکت به‌طور رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از نمایندگی‌های خود خواسته کارت‌های گرافیکی را به قیمت واقعی بفروشند. کارت گرافیک GeForce GTX 1060 انویدیا که در آوریل ۲۰۱۷ با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رفت اکنون در برخی بازارها قیمتی ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلاری دارد. قیمت کارت GTX 1080Ti هم از ۷۰۰ دلار به مرز ۱۰۰۰ دلار رسیده است. طبق گزارش‌های بازار، در ایران کارت‌های گرافیک با قیمت‌های باورنکردنی ۶ و ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسند اما ماینرها در رؤیای به‌دست آوردن بیت‌کوین یا اتریوم هزینه هنگفتی بابت قضیه می‌دهند. 

 

واقعا می‌ارزد؟

 

واقعیت این است که در برخی موارد استفاده از پی‌سی‌ها حتی با گران‌قیمت‌ترین کارت‌ گرافیکی بازار یک تلاش بیهوده است؛ به‌ویژه برای بیت‌کوین که خیلی‌ها اکنون با بالا رفتن قیمتش رؤیای به‌دست آوردن آن را دارند استفاده از پی‌سی برای ماینینگ عملا یک شوخی است. در بسیاری از مواقع کسانی که سیستم‌های گران‌قیمت شخصی تهیه می‌کنند، در نهایت با روشن‌بودن ۲۴ساعته کامپیوتر فقط یک قبض کلان برق روی دست‌شان باقی می‌ماند. استفاده از سیستم‌های شخصی در بسیاری از موارد عملا باعث می‌شود که حساب هزینه و سود کاربران، یکی یا سر به سر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید