• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53776
+
-

نیمی از خانه‌های روستایی یزد مقاوم نیستند

مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان:‌ هنوز راهکاری برای مقاوم‌سازی خانه‌های قدیمی روستایی تدوین نشده است

گزارش
نیمی از خانه‌های روستایی یزد مقاوم نیستند

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


خسارت ناشی از حوادث طبیعی اخیر از جمله سیل و طوفان در بسیاری از روستاها و خراب شدن بخش قابل توجهی از خانه‌های روستایی ضرورت مقاوم‌سازی ساخت‌وسازهای روستایی را مضاعف کرده است؛ اقدامی ‌که در 15 سال اخیر با پرداخت تسهیلات کم‌بهره در استان یزد آغاز شده و نیمی ‌از واحدهای مسکونی روستایی استان را مقاوم کرده است.
هرچند میزان بارش‌ها امسال در استان یزد چشمگیر نبود، باز هم شاهد وارد شدن خسارت به روستاها و شهرهای استان بودیم.


خسارت‌های واردشده به روستاها 

یکی از اهالی روستای منشاد با اشاره به وارد شدن خسارت ناشی از بارش‌های اخیر به باغ‌ها و ساختمان‌های روستایی خواستار توجه ویژه مسئولان برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت برای بازسازی خانه‌ها شد. «رضا دهقان منشادی» می‌گوید: بسیاری از خانه‌های قدیمی ‌روستایی مقاوم نیستند و احتمال وارد شدن خسارت به خانه‌ها و حتی ساکنان آن وجود دارد. از این رو باید تمهیداتی اندیشیده شود که خانه‌های روستایی مقاوم‌تر باشند و دیگر ساخت‌وسازهای غیرمقاوم در روستاها انجام نشود.

وی می‌افزاید: البته بخشی از روستاییان که از تسهیلات مقاوم‌سازی استفاده کرده‌اند، ساخت‌وسازهای ایمن انجام داده‌اند، اما بخش قابل توجهی از ساخت‌وسازهای روستایی با توجه به دریافت نکردن تسهیلات، مقاوم‌سازی نشده‌اند.
یکی از روستاییان بنادک سادات با اشاره به تخریب خانه‌های خشتی در بارندگی‌های اخیر می‌گوید: حوادث طبیعی در نقاط مختلف کشور بیشترین خسارت را به واحدهای روستایی وارد می‌کند، چراکه نظارتی بر ساخت‌وسازهای روستایی وجود ندارد.
«حامد رحمانی» می‌افزاید: تصرف رودخانه‌ها و ساخت‌و‌ساز در حاشیه مسیل‌ها یکی از تخلفات خطرناکی است که در روستاها به آن مبادرت می‌شود. از این رو باید با نظارت جدی بر ساخت‌وسازهای روستایی جلو این تخلفات گرفته شود.
وی تاکید می‌کند: این اقدامات نه‌تنها به ساخت‌و‌ساز مذکور خسارت وارد می‌کند، بلکه منجر به انحراف سیلاب‌ها از مسیر و وارد شدن خسارت به سایر ساخت‌وسازها و باغ‌ها می‌شود.


وارد شدن خسارت به 141 شهر و روستا

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌استان یزد با اشاره به وارد شدن خسارت سیل به 141 روستا و شهر استان به ضرورت مقاوم‌سازی ساخت‌وسازهای روستایی تاکید می‌کند و آن را اولویتی مهم می‌داند.
«علیرضا قربانیان» با اشاره به خسارات سیل‌های اخیر در استان نیز اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های واصله از شهرستان‌های استان تا 22 فروردین‌ امسال 141 مورد خسارت شامل 130 خسارت روستایی و 11 خسارت در شهرهای استان ناشی از بارش‌ها و بروز سیل گزارش شده است.

وی ادامه می‌دهد: در پی این حوادث، 28 واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده که 16 مورد در روستاها و 12 مورد مربوط به شهرهای استان بوده است. قربانیان همچنین به وارد شدن خسارت و ضرورت تعمیر 726 واحد مسکونی بعد از حوادث اخیر تاکید می‌کند و می‌گوید: در این جریان، 11 واحد تجاری و 91 مورد لوازم خانگی دچار آسیب شد.
وی با بیان این‌که عمده خسارات سیل مربوط به شهرستان‌های تفت، مهریز و بافق بوده است اظهار می‌کند: امیدواریم با تدابیر اندیشیده‌شده هرچه زودتر خسارت‌های وارده پرداخت و جبران شود.


ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش خسارات

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌استان یزد می‌گوید: برای کاهش خسارات حوادث طبیعی باید در مورد رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در ساخت بناهای مسکونی و عدم ساخت بنا در مسیر آب‌راهه‌ها و سیلاب‌ها و رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها چه در شهرها و چه در روستاها فرهنگ‌سازی شود.
قربانیان می‌گوید: البته استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد لازمه ساخت‌و‌ساز مقاوم است که باید به آن توجه لازم را داشت.


لزوم نظارت بر ساخت و سازها

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ استان همچنین به لزوم نظارت ناظران فنی دارای صلاحیت بر ساخت‌وساز‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در همین راستا با راه‌اندازی نظام فنی روستایی با بیش از 162 ناظر دارای صلاحیت در این حوزه موفق عمل کرده، به طوری که آمارها بیانگر سلامت 95 درصد از ساخت‌وسازهای بنیاد مسکن در حوادث طبیعی بوده است.

قربانیان از جمله اقدامات انجام‌شده برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را ارائه تسهیلات مقاوم‌سازی می‌داند و می‌گوید: در 40 سال اخیر که البته 15 سال از این عملکرد مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی بوده است، تاکنون بالغ بر 26 هزار فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که 1300 مورد از آنها مربوط به سال گذشته بوده است.
وی می‌افزاید: پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی تا سقف 15 میلیون تومان آغاز شده و در سال جاری به 25 میلیون تومان افزایش یافته و قرار است بیشتر شود.
قربانیان با بیان این‌که 50 هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد اظهار می‌کند: بر اساس پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی در 15 سال اخیر، نزدیک به نیمی ‌از آنها مقاوم‌سازی شده است.


مقاوم سازی خانه‌های روستایی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌تاکید می‌کند: برای کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی با فرهنگ‌سازی برای رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در ساخت بناهای مسکونی و ساخته نشدن بنا در مسیر آبراه‌ها و سیلاب‌ها و رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها می‌توان خسارات را کاهش داد.
وی با بیان این‌که اولویت اول در ساخت‌وسازهای روستایی بر مبنای مقاوم‌سازی است بیان می‌کند: به تبع این اولویت باید از مصالح استاندارد استفاده شود و در کنار آن، برای احداث یک ساختمان مقاوم باید از ناظران فنی دارای صلاحیت استفاده شود. قربانیان می‌افزاید: بنیاد مسکن در این راستا یک نظام و تشکیلات نظام فنی روستایی راه‌اندازی کرده است و 126 نفر نیرو با گزینش و آموزش و پروانه صلاحیت در امر نظارت بر ساخت‌وساز روستایی کار می‌کنند.


مقاوم ماندن خانه‌های روستایی جدید 

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌استان یزد می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که بیش از 95 درصد از ساخت‌وسازهای روستایی که با دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی ساخته شده است، در حوادث سالم مانده‌اند که نتیجه موفقیت‌آمیزی است.
«علیرضا قربانیان» با بیان این‌که این تسهیلات برای ساخت‌وسازهای جدید پرداخت می‌شود می‌افزاید: هنوز راهکاری برای مقاوم‌سازی خانه‌های قدیمی ‌روستایی تدوین نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید