• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53719
+
-

شلیک به وکیل سابق

متهم اقتصادی

آیا قتل حاجیان با پرونده‌های قبلی‌اش مرتبط است؟

داخلی
متهم اقتصادی


«قتل مرموز وکیلی در کامرانیه» ؛ این خبری بود که صبح پنجشنبه جامعه وکلا را به شوک فرو برد و به هراس انداخت. جنایتی هولناک که در جریان آن فردی ناشناس با شلیک چندین گلوله حمید حاجیان را که چندی قبل وکالت حسین هدایتی، از متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی را برعهده داشت در پارکینگ دفتر کاری‌اش به قتل رساند و زنی را که هنگام وقوع جنایت همراهش بود مجروح کرد. حالا در شرایطی که پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی عامل جنایت آغاز کرده مهم‌ترین سؤالی که اذهان عمومی به‌دنبال پاسخ آن است این است که: «چه ‌کسی از قتل آقای وکیل سود می‌برد؟»

به‌گزارش همشهری، نیمه‌شب چهارشنبه گذشته بود که صدای شلیک 2گلوله کارمند دفتر وکالت حمید حاجیان واقع در خیابان کامرانیه جنوبی را به پارکینگ کشاند. این مرد با عجله پله‌ها را از طبقه اول تا پارکینگ طی کرد و در آنجا صحنه وحشتناکی را دید. حمید حاجیان به‌صورت درازکش روی دست راست و کف پارکینگ افتاده و خون‌آلود بود. کمی آن طرف‌تر یکی از همکاران او که زنی 25ساله  به‌نام ‌رؤیاست نیز شرایط مشابهی داشت. آنها بر اثر اصابت گلوله مجروح شده و هوشیاری‌شان را از دست داده بودند. سکوت مرموزی در پارکینگ حکمفرما بود و هیچ ردی از عامل این تیراندازی به‌جا نمانده بود.

کارمند دفتر وکالت با پلیس و اورژانس تماس گرفت و از آنها کمک خواست. با رسیدن اورژانس پیکر نیمه‌جان این دو نفر به بیمارستان نیکان منتقل و تلاش پزشکان برای نجات آنها آغاز شد.

آغاز تحقیقات جنایی
لحظاتی از این حادثه هولناک می‌گذشت که ابتدا مأموران کلانتری123 نیاوران و سپس افسران اداره دهم پلیس آگاهی همراه با محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران خود را به محل حادثه رساندند و از همان پارکینگ تحقیقات خود را آغاز کردند. در آنجا 8 پوکه کلت، 2گوشی تلفن همراه آیفون و تعدادی برگه خون‌آلود روی زمین افتاده بود. بررسی‌ها درخصوص حمید حاجیان نشان می‌داد که او وکیلی سرشناس است. علاوه بر او 2برادرش هم در حرفه وکالت مشغول هستند. همچنین مشخص شد او وکالت حسین هدایتی، از متهمان پرونده فساد اقتصادی را برعهده داشته اما مدتی بعد از وکالت هدایتی کناره‌گیری کرده است. با وجود اینکه کارآگاهان به بررسی فرضیه‌های گوناگونی در این حادثه پرداختند اما شغل حاجیان و پرونده‌هایی که او در آنها وکالت داشته نیز حائز اهمیت بود و حتی می‌توانست انگیزه‌ای برای قتل او باشد. از سویی زن جوان هنگام انتقال به بیمارستان در چند جمله گفته بود که ضارب یک نفر بود که در پارکینگ آنها را غافلگیر کرده است. او گفته بود: «وقتی وارد پارکینگ شدیم مردی که پشت خودرو مخفی شده بود ناگهان بیرون آمد و غافلگیرمان کرد. او ابتدا به‌سوی حاجیان و سپس به من تیراندازی کرد و دیگر متوجه چیزی نشدم.» جمع‌آوری این اطلاعات در حالی بود که بررسی دوربین‌های مداربسته ساختمان نشان می‌داد که سیستم دوربین‌ها هنگام وقوع جنایت قطع بوده و هیچ تصویری ثبت نشده است. با وجود این دوربین‌های زیادی در نزدیکی محل حادثه وجود دارد که کارآگاهان امیدوارند با استفاده از تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها بتوانند اسرار این جنایت را برملا کنند.

در بیمارستان
در شرایطی که تحقیقات در مراحل مقدماتی بود از بیمارستان خبر رسید که حاجیان به‌دلیل شدت جراحات وارده دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به زنده ماندن وی نیست. همچنین زن جوان که به‌احتمال زیاد چهره قاتل را دیده و می‌تواند شاه‌کلید پلیس در تحقیقات باشد نیز وضعیت نامساعدی دارد و قادر به صحبت کردن نیست.

صبح پنجشنبه، مقابل کانون وکلا
صبح پنجشنبه وقتی جامعه وکلا برای شرکت در مراسم تشییع پیکر بهمن کشاورز، از پیشکسوتان وکالت خود را مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در خیابان زاگرس رسانده بودند هیچ کدام از حادثه‌ای که شب گذشته جان یکی از همکاران‌شان را گرفته بود اطلاع نداشتند؛ اما ساعتی بعد پچ‌پچ‌ها آغاز شد. صحبت‌های در گوشی همه از قتل یک وکیل حکایت می‌کرد اما هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست مقتول چه‌کسی است. کمی طول کشید تا شایعات رنگ واقعیت به‌ خود بگیرد و قتل حمید حاجیان و مجروح شدن یکی از همکارانش برای وکلا مسجل شود. از آن به بعد همه به‌دنبال انگیزه و اسرار پشت پرده این جنایت بودند.

مکث

سکوت مرموز کامرانیه
حالا که 3روز از قتل حمید حاجیان می‌گذرد و همکارش نیز در بیمارستان شرایط نامعلومی دارد کوچه مریم در کامرانیه جنوبی را سکوتی مرموز فراگرفته است. برخی از کسبه برای حاجیان پلاکارد تسلیت و حجله نصب کرده‌اند و منتظر افشای اسرار قتل او هستند. یکی از آنها به همشهری می‌گوید: «حاجیان وکیل پرکاری بود و همیشه با عجله می‌آمد و می‌رفت. درِ ورودی ساختمان آنها همیشه نیمه‌باز بود و افراد مختلف در رفت‌وآمد به آنجا بودند. اما چهارشنبه‌شب تقریبا هیچ مغازه‌ای در اینجا باز نبود و هیچ‌کس قاتل را ندیده است. از صبح پنجشنبه که این موضوع را فهمیدیم همه درباره قتل حاجیان صحبت می‌کنند و خیابان سکوت عجیبی دارد. سکوتی که تا دستگیری قاتل باقی می‌ماند.»

هرچند محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که برای دادسرا و دستگاه قضایی قتل حاجیان هم مثل پرونده‌های دیگر بااهمیت است و با همه توان پیگیری می‌شود اما شغل حاجیان و پرونده‌هایی که او پیش از این در آنها وکیل بوده قتل وی را به جنایتی مرموز تبدیل و پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی را مطرح کرده است. یکی از نکات حائز اهمیت در این پرونده وکالت حاجیان در پرونده حسین هدایتی است. موضوعی که سیامک مدیرخراسانی، وکیل مدافع کنونی هدایتی آن را رد می‌کند و در گفت‌وگو با تسنیم اینطور توضیح می‌دهد: «قتل حمید حاجیان که قبلا وکالت هدایتی را بر عهده داشته ارتباطی به موکلم ندارد. حاجیان قبلا وکالت هدایتی را بر عهده داشته و بعد از آن هیچ ارتباطی با هم نداشتند. هدایتی می‌خواسته از حاجیان شکایت کند و این قتل ارتباطی به موکل که در زندان به سر می‌برد ندارد.»  مدیر خراسانی همچنین در پاسخ به این سؤال که موکل شما (هدایتی) در آخرین جلسه دادگاه که در سال گذشته برگزار شد گفته بود: «۴سال است در دادسرای ناحیه3 شعبه۱۲ علیه فیروز دولت‌آبادی طرح شکایت کرده‌ام، اما هنوز ترتیب اثر داده نشده است. ‌سراغ حمید حاجیان که یک وکیل بانفوذ است و ۵۰ میلیارد تومان پول بنده را خورده و برده است بروید و  حاجیان گفته بود که اگر اسمش را در دادگاه ببرم از من شکایت می‌کند»، آیا ارتباطی بین این قتل و این موضوع وجود دارد؟ به فارس گفت: به هیچ عنوان ارتباطی میان موکل من و حاجیان وجود ندارد. مدیرخراسانی در پاسخ به این سؤال که هدایتی گفته بود که شاید فرار یقینی هم ربطی به حاجیان داشته باشد، گفت: «من وکیل آقای یقینی نیستم و نمی‌دانم میان این دو موضوع ارتباطی وجود دارد یا خیر. اما آن چیزی که می‌دانم این است که بین هدایتی و قتل حاجیان ارتباطی وجود ندارد.»

این جنایت در حالی رخ داد که هفته گذشته 3نفر از متهمان اقتصادی به‌طور ناگهانی و همزمان سکته کردند و همین موضوع بر حساسیت‌های قتل این وکیل افزوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید