• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53714
+
-

نوادگان توپولف در رویای بازگشت به ایران


پس از خروج یکجانبه آمریکا از معاهده بین‌المللی برجام، تلاش‌های پسابرجامی دولت یازدهم برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ با بن‌بست مجوز اوفک روبه‌رو شد و ناگزیر قراردادهای مربوط به خرید 200هواپیمای مسافربری مدرن از این شرکت‌ها به بایگانی رفت؛ آن‌هم در شرایطی که صنعت هوایی ایران نیازمند نوسازی و بازسازی ناوگان بود.

به گزارش همشهری، در این شرایط هواپیماسازی سوخوی روسیه که در زمان مذاکره ایران با ایرباس و بوئینگ بارها برای فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی چراغ سبز نشان داده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، دوباره وارد میدان شد و این بار در غیاب معتبرترین شرکت‌های سازنده هواپیما، رایزنی برای فروش سوپر جت سوخو 100به ایران را از سر گرفت.

هواپیماهایی که با مشاوره بوئینگ تولید شده و بیش از 10درصد قطعات آن ساخت آمریکاست و برای حضور در آسمان ایران باید نسبت قطعات آمریکایی آن به زیر 10درصد برسد.

هواپیماهای سوخو جدا از اینکه فعلاً به واسطه درصد بالای قطعات آمریکایی مجوز فروش به ایران را ندارند، برای حضور در آسمان ایران با بدنامی پرنده‌های روسی نظیر توپولف نیز روبه‌رو هستند. شادمهر کاظم‌زاده، رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با استناد به همین بدنامی‌ها، پیشنهاد می‌کند: خرید هواپیماهای دست‌دوم اروپایی جایگزین خرید هواپیماهای نو روسی شوند. به عقیده او مسئولان صنعت هواپیمایی کشور نباید اشتباه گذشته را در خرید هواپیماهای روسی تکرار کنند و بهتر است خرید هواپیماهای دست‌دوم اروپایی  را به هواپیماهای شرقی ترجیح دهند.

   رایزنی با سوخو ادامه دارد
ناوگان هوایی ایران به‌شدت نیازمند ورود پرنده‌های تازه‌نفس است و آنگونه که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید، برای این کار همه راه‌های موجود بررسی شده است. مقصود اسعدی سامانی به ایسنا گفته است: شرکت‌های هواپیمایی ایرباس، بوئینگ و ATR برای دریافت مجوز اوفک مشکل دارند و شرکت‌های بمباردیه و امبرائر نیز به‌دلیل داشتن قطعات آمریکایی، باید مجوز اوفک بگیرند یا سهم قطعات آمریکایی را کم کنند که فعلاً اراده‌ای برای این کار در آنها دیده نمی‌شود. اسعدی سامانی با اشاره به علاقه‌مندی سوخوی روسیه برای فروش هواپیما به ایران می‌گوید: هواپیماهای این شرکت نیز بیش از 10درصد قطعه آمریکایی دارند و از این‌رو برای فروش به ایران باید مجوز اوفک بگیرند که البته تاکنون موفق به دریافت مجوز نشده‌اند اما روس‌ها اعلام کرده‌اند برای تغییر قطعاتی که مجوز اوفک نیاز دارند تلاش می‌کنند تا مشکلی برای فروش به ایران نداشته باشند اما این کار زمان‌بر است و نیاز فعلی شرکت‌های ایرانی را رفع نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید