• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53700
+
-

توصیه‌های شریعتمداری به وزارت کار

نقد خبر
توصیه‌های شریعتمداری به وزارت کار


      خبر: محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به پیش‌نیازهای تحقق شعار رونق تولید اشاره و بر لزوم اصلاح نظام مزدی تأکید کرد. به‌عقیده او اگر کارگر در حد کارآفرینی خود، در سود واحدهای تولیدی مشارکت داشته باشد، با علاقه بیشتری کار خواهد کرد. شریعتمداری، فقر و دستمزد پایین را عامل پریشان‌خاطری کارگران دانست و توصیه کرد: اگر بخواهیم سال رونق تولید را جدی بگیریم و برای حل مشکلات تولید تلاش کنیم، باید به معیشت کارگران بیش از آنچه تاکنون شده، توجه شود.

      نقد: اگر قرار باشد کارگروهی برای تدوین پیش‌نیازهای تحقق شعار رونق تولید در سال98 تشکیل شود، یقینا نماینده‌ای که از سوی کارگران یا وزارت کار در این کارگروه شرکت کند، توصیه‌های از جنس همین توصیه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد داد و اگر این کارگروه بخواهد عادلانه تصمیم بگیرد، حتما درصورتجلسه خود، عمل به این توصیه‌ها را به متولی مربوطه تکلیف خواهد کرد. البته در این کمیته یقینا نمایندگانی از شبکه بانکی، وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و دیگر دستگاه‌ها نیز حضور خواهند داشت که در پایان همگی مکلف می‌شوند گوشه‌ای از مشکلات حوزه تولید را در زمینه سرمایه در گردش، مالیات، بیمه، مقررات زائد و... مرتفع کنند تا در سال جنگ اقتصادی، رشد درون‌زای اقتصاد به مقابله با تحریم کمک کند. در این وضعیت با اجرای توصیه‌های وزیر کار، کارگران وضعیت معیشتی بهتری پیدا می‌کنند و واحدهای تولیدی نیز با جنب‌وجوش به‌کار ادامه می‌دهند، نظام مزدی اصلاح می‌شود و دیگر ملاک پرداخت دستمزد کارگر، حقوق بخورونمیر نخواهد بود.

به‌نظر می‌رسد در شرایطی که وزارت کار باوجود وعده‌های چندباره در سال97، نه برای ساماندهی قراردادهای موقت کارگری و نه برای بهبود معیشت کارگران اقدام خارق‌العاده‌ای انجام نداده، بهتر است رونوشتی از توصیه‌های دیروز شریعتمداری در مراسم نمازجمعه تهران به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود تا این دستگاه عریض و طویل به وظایفی که در جنگ اقتصادی دارد واقف شود و در مسیر تحقق شعار رونق تولید گام بردارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید