• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53693
+
-

حمایت قاطع وزارت جهاد از عرضه گندم در بورس‌کالا

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: مسیر ساماندهی بازار محصولات کشاورزی از بورس کالا می‌گذرد.
چند سالی است که عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران افزایش یافته و به واسطه اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت کل کشور، معاملات گندم مورد نیاز صنف و صنعت و ایجاد بازار قرارداد آتی و اختیار معامله زعفران، کشاورزان زیادی با کارکردهای این بورس آشنا شده‌اند. بررسی معاملات سال 97تالار محصولات کشاورزی بیانگر آن است که 10محصول در ویترین این تالار قرار گرفته‌اند. براساس آمار، گندم، جو، ذرت، شکر، زعفران، خرما، مرغ، جوجه یک روزه، دانه‌های روغنی و روغن خام پارسال در بورس کالا دادوستد شده‌اند.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد: کالاهایی که قابل نگهداری، استانداردپذیر و دارای تقاضای متنوع هستند، کالای بورسی به شمار می‌روند که بهترین راه برای ساماندهی بازار این محصولات، عرضه آنها در بورس کالاست.
عباس کشاورز درباره اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا نیز گفت: موضوع اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت و جو از 3سال پیش مطرح شد و آن زمان هم دوستان از بنده سؤال کردند که آیا موافق طرح قیمت تضمینی هستید و من هم اعلام کردم این طرح، به نفع همه است.

و افزود: البته هر اقدامی در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود زیرا باید انبارها استاندارد و تحت کنترل می‌شدند اما خوشبختانه معاملات ذرت در بورس کالا آغاز شد و به سرعت با نمایان شدن مزایای آن، کل ذرت کشور در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس عرضه شد. ماحصل این اقدام این است که امروز دولت دیگر نگرانی از بایت خرید تضمینی ذرت ندارد. 
کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا بازخوردی از رضایت کشاورزان در طرح قیمت تضمینی داشته‌اید؟ گفت: در حوزه ذرت اجرای این طرح به کاهش 70درصدی بار مالی دولت در روند خرید تضمینی منجر شد در سمت مقابل کشاورزان نیز به‌دلیل دریافت 70درصد وجه محصولشان در کمتر از چند روز رضایت کامل خود را اعلام کردند و از این رو، سیاست قیمت تضمینی یک معامله برد- برد برای دولت و کشاورزان به‌شمار می‌رود.

او تأکید کرد: بنابراین من اصلا برای ورود گندم به بورس نگرانی ندارم؛ البته به‌طور طبیعی کل خرید 11میلیون تن گندم نمی‌تواند یکباره وارد بورس شود و یک چنین ظرفیتی در کوتاه‌مدت وجود ندارد. اما تأکید می‌کنم تقاضای صنفی صنعتی مانند تولیدکنندگان ماکارونی، شیرینی، بیسکوئیت و مصارف متعدد دیگر برای مصرف داخلی یا صادرات می‌تواند از طریق بورس خرید کنند.کشاورز گفت: به‌نظر می‌رسد که ظرف 2تا 3سال بتوان عمده گندم کشور را در بورس کالا عرضه کرد تا از فشار زیادی که دولت هر سال متحمل می‌شود نیز کاسته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید