• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53673
+
-

ما همه باختیم، تو برنده باش

بعد از اتفاقات پیرامون برنامه برنده باش همه می‌پرسند: در سیما دقیقا چه خبر است؟

ما همه باختیم، تو برنده باش


مسعود میر/ خبر‌نگار
تلویزیون رسمی کشور بی‌تردید یکی از پرحاشیه‌ترین ایام تاریخ فعالیتش را از سر می‌گذراند. هنوز ماجرای دستکاری آرای مردم در جشنواره جام جم تمام نشده بود که محبوب‌ترین برنامه تلویزیون از کنداکتور حذف شد تا 90 و عادل قربانی زورآزمایی مدیران سیما و البته حامیان مالی‌شان با سلیقه مردم لقب بگیرند.

تلویزیون همین الان هم برای دوشنبه‌های بدون‌90  نتوانسته برگ برنده‌ای رو کند که ماجرای یک استفتا درباره محل درآمد و هزینه برنامه تلویزیونی برنده باش دوباره شرایط تلویزیون را طوفانی کرد. ماجرا از این قرار بود که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم در پاسخ به یک استفتا با محوریت این برنامه آن را مصداق قمار دانستند. این‌گونه بود که گروهی از مدیران تلویزیون در مقابل واقعیتی انکارناشدنی درباره منابع مالی بی‌حساب و کتاب رسانه‌شان ناگهان سیلی محکمی خوردند.

جالب اینجاست که در همین گیرودار استفتا و واکنش‌ها به آن، تذکرات رهبری در روز کارگر هم سبب شد تا رئیس صدا وسیما در نامه‌ای به مدیرکل بازرگانی سازمان متبوعش بنویسد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ کار به مناسبت روز کارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع این فضیلت هستند تجدید نظر کنید. حالا هم خبر رسیده که از یک سو وزیر ارتباطات مقصر تقلب در نتیجه نظرسنجی جشنواره جام جم را فردی از کارکنان اسپانسر برنامه برنده باش معرفی کرده و در عین حال مدیریت شبکه3 باز هم بر طبل بی‌توجهی می‌کوبد و خبر داده‌اند که برنده باش با تغییراتی مختصر دوباره در کنداکتور پخش گنجانده خواهد شد. این اتفاقات در چند روز گذشته البته نشان داد که تلویزیون گام در مسیر عجیبی گذاشته است.

مدیران سیما انگار حالا برای دستیابی به اهداف و منافع‌شان هم حاضرند قید مخاطبان خود را بزنند و با یک بی‌تدبیری پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون را به حاشیه ببرند و هم بنا را گذاشته‌اند بر بی‌توجهی حتی به‌نظر مراجع. سؤال اینجاست که حذف90  یا اصرار بر پخش مسابقه‌ای مثل برنده باش مصداق خودرایی و بی‌توجهی به نگاه و نظر مردم نیست؟ چطور می‌شود که صدا وسیمای جمهوری اسلامی به تعاملی با اسپانسرهای خاصش برسد که برای حفظ آنها و نظرات‌شان این‌گونه چشم‌هایش را به روی واقعیت‌ها ببندد؟ البته نباید فراموش کرد که تلویزیون مشکلاتی فراتر از این یکی، دو برنامه هم دارد. انتشار ویدئویی از محمدسرفراز، رئیس سابق صدا وسیما در خارج از کشور از یک سو و از سویی ضعف‌های‌ مدیریتی صداوسیما که در بزنگاه‌هایی مانند انتخاب مدیر جدید شبکه3 سیما، عدم‌حمایت از برنامه محبوب90 و تن دادن به ماجراجویی جوان‌هایی که به‌عنوان مشاور و مدیر در صدا وسیما اختیارات بی‌حد و حصری دارند نشان می‌دهد که دیوار اعتماد ترک‌خورده میان مردم و مهم‌ترین رسانه کشور در آستانه فروپاشی است و این اتفاق ناگوار برنده‌ای لااقل در جبهه مردمی و دلسوزان کشور نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید