• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53661
+
-

روزهای پرترافیک قاضی‌القضات

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از زمان انتصابش به ریاست قوه قضاییه به جد درپی ایجاد اقدام جهادی در دستگاه قضایی است و در همین راستا بخشنامه‌ها، ابلاغیه‌ها و دیدار‌های مکرری انجام داده است

قضایی
روزهای پرترافیک قاضی‌القضات


 این روزها، روزهای شلوغ و پرترافیکی برای رئیس جدید دستگاه قضاست؛ او یا میزبان جمعی از کارشناسان و قضات و روسای دادگستری‌های کشور و دیگر مسئولان و مدیران ارشد کشور است یا راهی قم می‌شود و در دیدار با علما و مراجع برای بهبود رویه دستگاه قضا به شور می‌نشیند. روزهای شلوغ قاضی‌القضات سبب شده است، عملکرد قوه قضاییه بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار گیرد و انتظار جدی برای بازیابی، اصلاح و رفع کاستی‌ها در برخی روندها و ساختارها ایجاد شود. چنانچه خودش در صدر این قوه بارها در دیدارها و سخنرانی‌های هفته‌های گذشته‌اش از شناسایی آسیب‌های دستگاه قضایی و برنامه‌ریزی برای رفع آنها سخن به میان آورده است. حفظ سرمایه اجتماعی، برخورد با برخوردهای نامتناسب، کاهش زمان اطاله دادرسی، القای حس کرامت به ارباب رجوع و... ازجمله تأکید‌های مستمر رئیس جدید دستگاه قضا برای بهبود رویه در این قوه است.
از جمله گام های مثبت او اهتمام در اجرای اصل ۱۶۲ قانون اساسی  به معنای هدفمند کردن جلسات  مشورتی با قضات دیوان عالی کشور است که به انتخاب رئیس دیوان عالی   با مشورت  قضات دیوان منجر شد؛ اقدامی که در نوع خود کم سابقه و حائز اهمیت است. حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی شانزدهم اسفندماه سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضاییه منصوب شد. هرچند که 53روز از ریاست او بر دستگاه قضا می‌گذرد اما فعالیت‌های او در 2هفته اخیر بسیار بیشتر از هفته‌های قبل بوده است.

بخشنامه‌ای برای کار جهادی و حفظ کرامت
همچنان که او در دیدار اخیرش با جمعی از قضات و کارکنان دادگستری به تشریح وظایف قوه‌قضاییه پرداخت و گفت: موظف هستیم طبق آنچه خداوند در این نظام اسلامی و رهبری در بیانیه گام دوم داشته‌اند در دستگاه قضا تحولاتی انجام دهیم و نواقص را برطرف کنیم تا ارتقا، تعادل و پیشرفت صورت گیرد. وی تأکید کرد: تحول یک ضرورت است و باید انجام شود که نیازمند همکاری همه همکاران در دستگاه قضاست زیرا تا در این مهم شرکت نکنند، اتفاقی نمی‌افتد. تحول با بخشنامه صورت نمی‌گیرد، اندیشه و افکار و قبل از آن اراده قوی لازم است. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه محورهای مهم برای فعالیت دستگاه قضا درنظر گرفته شده است، گفت: گام نخست این است که آسیب‌ها را شناسایی کنید ما در دستگاه قضایی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم. به‌طور مثال قوه‌قضاییه با حجم بالایی از پرونده‌های ورودی مواجه است که البته در بعضی از استان‌های پرجمعیت این اتفاق می‌افتد آن هم به‌دلیل کمبود نیروی انسانی است که ما باید این مشکل را برطرف کنیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش سرمایه‌های اجتماعی دستگاه قضا از دیگر مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است که باید مشکلات در این زمینه رفع شود. نامتناسب بودن برخی از برخوردها هم باید اصلاح شود. رئیس قوه‌قضاییه با بیان اینکه تأکید می‌کنم کمبود حس کرامت از قصور ماست ، گفت: کرامت باید از سوی همکاران و قضات حفظ شود. ارباب رجوع، متهم و مجرم باید کرامتشان حفظ شود و قضات و همکاران ما در دستگاه قضایی باید به این مهم توجه داشته باشند.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر مبارزه با زمینه‌های فساد در دستگاه قضایی اظهار کرد: سلامت در قوه قضاییه همیشه مهم بوده است و اصل کار تک‌تک مدیران، قضات و کارکنان باید براساس فسادگریزی باشد و نباید این حساسیت کم شود. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت یک اقدام جهادی و نگاه تحولی از سوی همه دستگاه‌ها ازجمله مجموعه‌های مرتبط در خود دستگاه قضایی برای کاهش ورودی پرونده‌ها و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده و ان‌شاءالله ابلاغ خواهد شد اما نباید فراموش کنیم که کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از جرایم، صرفا یک کار قضایی نیست و با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود بلکه اولا نیاز به فعال‌تر شدن ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی دارد و ثانیا با هم‌افزایی همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها میسر است.

 قوه قضا جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد
هرچند حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در سخنرانی‌هایش باید‌ها و شاید‌های بسیاری را برای ارتقای جایگاه دستگاه قضا برمی‌شمرد اما دیدار‌های اخیر او با مراجع و علمای حوزه علمیه نیز توصیه‌هایی برای دستگاه قضا به ارمغان داشته که گویا مورد توجه رئیس قوه قضاییه هم قرار گرفته است، ازجمله این توصیه‌ها سفارشات قضایی آیات عظام جوادی آملی، نوری همدانی و مکارم شیرازی است که در دیدارهای اخیر‌شان با حجت‌الاسلام رئیسی بر آن تأکید کرده‌اند. چنانچه آیت‌الله جوادی آملی در دیدار اخیرش با رئیس قوه قضاییه، توصیه‌هایی مهم و راهبردی برای قوه قضاییه داشت و گفت: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضایی اسلامی را 2 اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده». آیت‌الله جوادی آملی افزود: 2کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت گیرد؛اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. همچنین وظیفه قوه قضا این است که جلوی سوءاستفاده‌ها از خلأهای قانونی را بگیرد، باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جوادی آملی- اسرا- او تأکید کرد: وظیفه قوه قضا این است که جلوی سوءاستفاده‌ها از خلأهای قانونی را بگیرد، باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

رسیدگی جهادی به پرونده‌های قضایی
آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار پنج‌شنبه گذشته‌اش با رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضا را پناهگاهی برای مردم دانست و تأکید کرد که روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی باید صریح و سریع باشد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله نوری همدانی، وی قوه قضاییه را پناهگاهی برای مردم دانست و ادامه داد: خوشبختانه امروز با فرمان رهبر معظم انقلاب این مسئولیت مهم برای جنابعالی محقق شد و با سوابقی که شما در پست‌های انقلاب داشتید و با شناختی که داریم الحمدلله همیشه تأثیرگذار بودید و می‌توانید موفق باشید. این مرجع تقلید با اشاره به کثرت پرونده‌ها در دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: باید با اقدام جهادی به این پرونده‌ها رسیدگی شود و وجود هزاران پرونده قضایی زیبنده جامعه اسلامی نیست، همچنین روند رسیدگی‌ها باید با سرعت باشد و از اطاله دادرسی جلوگیری شود.


دیدار رئیسی با علی عسگری

از دیگر دیدارهای حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در روزهای اخیر می‌توان به دیدار او با علی عسگری- رئیس سازمان صدا و سیما- و جمعی از معاونانش اشاره کرد. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی و علی عسگری در این دیدار بر لزوم همکاری‌ بیش از پیش صداوسیما و دستگاه قضایی در راستای افزایش آگاهی‌های حقوقی مردم و تعامل در برنامه‌سازی‌‌های هدفمند قضایی که می‌تواند موجب رفع ابهامات حقوقی و قضایی مردم در جامعه شود، تأکید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید