• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53610
+
-

کنفرانس امنیتی مسکو با حضور نمایندگان 100کشور و 35وزیر دفاع، به کار خود پایان داد

اعتراض شرق به دخالت‌های غرب

گزارش
اعتراض شرق به دخالت‌های غرب

هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو در حالی امروز به پایان می‌رسد که مواضع چهره‌های نظامی و امنیتی حاضر در این کنفرانس طی 2روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. به گزارش روزنامه گاردین، در این کنفرانس که نسخه روسی کنفرانس امنیتی مونیخ به‌شمار می‌رود، نمایندگان بیش از 100کشور، ازجمله 35وزیر دفاع شرکت داشتند؛ اگرچه این حضور قابل توجه، تحت‌الشعاع غیبت نمایندگان آمریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو قرار گرفته است. برنامه روز اول این کنفرانس که با تمرکز بر مسائل خاورمیانه و تروریسم بین‌المللی برگزار شده به نشست‌های نظامی مشترک و بازدید هیأت‌های میهمان از صنایع دفاعی روسیه گذشت. اما در روز دوم، مقامات عالی‌رتبه نظامی کشورها به بیان مواضع خود در نشست عمومی کنفرانس با حضور رسانه‌ها پرداختند؛ مواضعی که با توجه به شرایط حساس منطقه خاورمیانه و روابط پرتنش آمریکا-اروپا با روسیه از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بازگشت روسیه به آفریقا و آمریکای لاتین
نشست عمومی کنفرانس امنیتی مسکو در روز دوم با سخنان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه آغاز شد؛ سخنانی که شگفتی‌های جالبی برای رسانه‌ها به همراه داشت. او گفت: مایلم به شرکای سنتی روسیه در آفریقا، ازجمله الجزایر، مصر، کامرون، نیجریه، سودان، آفریقای جنوبی و... اعلام کنم مسکو برای افزایش تعامل با این کشورها در تمام زمینه‌ها آمادگی دارد. وی همچنین افزود: دوستان و متحدان ما در آمریکای لاتین، ازجمله کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل، مکزیک، شیلی و... باید بدانند روابط با این کشورها برای مسکو بسیار ارزشمند است.
شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به سخنان شویگو نوشت: چنین مواضعی در قبال کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین در حالی توسط روسیه بیان می‌شود که دایره متحدان واشنگتن در سطح جهانی طی 2سال گذشته به طرز قابل توجهی کوچک‌تر شده است.
وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنان خود از تحرکات آمریکا و ناتو در اروپا انتقاد کرده و برنامه سپر موشکی را تهدیدی علیه مسکو و پکن ارزیابی کرد. شویگو در بخش آخر سخنان خود با تأکید بر ضرورت بازگشت آوارگان سوری به شهرهایشان گفت: کمپ رکبان (محل اسکان آوارگان سوریه در مرز اردن و سوریه) که زیرنظر آمریکا قرار دارد به منبع تروریسم در شرق سوریه تبدیل شده است.

هشدار به ناتو
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که سخنران دوم نشست بود اما با لهجه تندتری به بیان مواضع مسکو در قبال غرب و مشخصا پیمان ناتو پرداخت. او گفت: ادامه فعالیت‌های ناتو و تقویت زیرساخت‌های پدافندی این نیرو در جبهه‌های شرقی منجر به شکل‌گیری بحرانی امنیتی در جهان شده است، از همتایان غربی خود  می‌خواهم دست از افزایش تنش برداشته و در عوض به اجرای تعهدات حقوقی خود در قالب توافقنامه‌های مختلف بپردازند. لاوروف در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: درصورت توقف گفت‌وگو با روسیه، هزینه اشتباهات ناخواسته برای جهان بسیار گزاف خواهد بود. بسیاری از رسانه‌های جهان، ازجمله رسانه‌های عربی منطقه سخنان لاوروف را به‌عنوان تهدیدی مستقیم علیه غرب و بحرانی بودن روابط اروپا و روسیه به‌شمار آورده‌اند.

افزایش تنش میان عربستان و ایران
خالد بن‌سلمان، برادر ولیعهد عربستان و معاون فعلی وزیر دفاع این کشور (سفیر سابق سعودی در واشنگتن) بخش عمده‌ای از سخنان خود را به حمله علیه ایران و سیاست‌های این کشور در منطقه خاورمیانه اختصاص داد. او با تکرار ادعاهای بی‌اساس رسانه‌های سعودی و اسرائیلی علیه ایران گفت: رفتار تهران براساس منطق انقلابی فرامرزی است که تبعات خطرناکی برای خاورمیانه داشته و با قوانین بین‌المللی ناسازگار است. او تأکید کرد: خاورمیانه در دوراهی مهمی قرار دارد؛ یا پذیرش روش‌های انقلابی و مذهبی که منجر به آشوب و ویرانی منطقه می‌شود و یا حل قاطعانه مشکل تروریسم برای خلق آینده‌ای روشن.
پایگاه اینترنتی روزنامه العربی الجدید، سخنان خالد بن‌سلمان را نخستین واکنش رسمی سعودی به تهدیدهای ایران ارزیابی کرده و نوشت: برادر ولیعهد در واقع نشان داد عربستان به‌طور مطلق با سیاست خصمانه ترامپ علیه ایران همراه است.

انتقاد از عملکرد آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در سوریه
محمود الشواء، معاون وزیر دفاع سوریه که از دیگر سخنرانان روز دوم کنفرانس امنیتی مسکو بود با حمله به آمریکا و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: این نیروها هیچ مشروعیتی برای حضور در خاک سوریه ندارند. الشواء تأکید کرد: مناطق تحت سیطره نیروهای آمریکا، ائتلاف و همچنین ترکیه به نقاطی امن برای زنده ماندن گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید