• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53567
+
-

ضد‌قهرمان و قهرمان

ضد‌قهرمان و قهرمان

موستافی- مدافع آلبانیایی‌تبار تیم ملی آلمان- مدتی است از سوی یواخیم لوو دعوت نمی‌شود. عملکرد او در بازی‌های اخیر به‌ویژه باخت به کریستال‌پالاس نشان می‌دهد حق با سرمربی تیم ملی آلمان است. به همان اندازه که در این فصل از شکودران موستافی انتقاد شده، گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال یعنی فان‌دایک مورد تمجید کارشناسان و هواداران قرار گرفته است. حتی از این مدافع هلندی به‌عنوان نامزد بهترین بازیکن فصل لیگ برتر یاد می‌شود و او در کنار رحیم استرلینگ مهم‌ترین شانس کسب این جایزه است. جیمی کاراگر، مدافع بازنشسته لیورپول و کارشناس تلویزیونی از عملکرد موستافی مقابل پالاس به یک فاجعه تعبیر کرده است. با این‌حال و با وجود همه اغراق‌هایی که درباره فان‌دایک صورت می‌گیرد، آمار و آنالیز نشان می‌دهد که موستافی با همین سوتی‌هایی که در بازی با پالاس داد، دست‌کمی از گران‌ترین مدافع جهان ندارد و در برخی جهات از او، عملکرد بهتری هم داشته است. چندی پیش مهاجم تیم ملی هلند و تیم فولام یعنی رایان بابل پیش از بازی با لیورپول در مصاحبه‌ای گفته بود نقطه ضعف هم‌تیمی‌اش در تیم ملی را می‌داند و اتفاقا در آن بازی موفق شد به لیورپول گل بزند. با اینکه گفته می‌شود فان‌دایک در کل بازی‌های این فصل از هیچ بازیکنی دریبل نخورده، به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین نقطه ضعف او سرعتش باشد. بازیکنی که از او در کنار دلیخت یکی از دو مدافع برتر جهان در سال‌های آینده یاد می‌شود، مقابل بازیکن سرعتی به مشکل می‌خورد. آمار ثابت می‌کند که تعداد تکل‌ها و درصد تکل‌های موفق و همچنین توپ‌گیری‌های مدافع آرسنال از همتای لیورپولی‌اش بهتر است. اما اینها را کسی نمی‌بیند و همه می‌بینند که لیورپول با وجود اشتباهات آلیسون بیشترین تعداد کلین‌شیت را دارد و فان‌دایک هم هر چند وقت یک‌بار می‌رود جلو و گل می‌زند. مدافع هلندی برخلاف همتای آلمانی‌اش سوتی منجر به گل نداشته.
  شاید هیچ‌کس نداند که مدافع 30ساله توپچی‌ها در این فصل 2 گل به ثمر رسانده یعنی تنها یکی کمتر از مدافع 27ساله لیورپول. این در حالی است که موستافی تنها در 77درصد دقایق ممکن در ترکیب آرسنال به میدان رفته و فان‌دایک در 99درصد دقایق.
  فان‌دایک در 35بازی در لیگ برتر 34بار تکل زده یعنی کمتر از یک تکل در هر بازی. این میزان برای موستافی 75تکل در 28بازی است. ضمن اینکه آرسنال با 3 مدافع و لیورپول 4 دفاعه بازی می‌کند.
  آمار درصد تکل‌های موفق هم به سود مدافع آلبانیایی‌تبار است؛ 73درصد تکل موفق در برابر 71درصد؛ هر چند که فان‌دایک 12ماه است از کسی دریبل نخورده و موستافی 9بار توسط مهاجمان حریف دریبل شده.
 در قطع توپ هم عملکرد موستافی با 54بار به‌مراتب بهتر از فان‌دایک است که در بازی‌های بیشتر تنها 39بار موفق به قطع پاس حریفان شده است.
  فان‌دایک در تیمی بازی می‌کند که هر 90دقیقه 58/0 گل دریافت می‌کند و تیم موستافی 34/1 گل.
  موفقیت فیرجیل فان‌دایک در نبردهای هوایی 77درصد مقابل 70درصد موستافی است که این به‌خاطر قد بلند فان‌دایک است. در دوئل‌های تن‌به‌تن هم مدافع هلندی با 77مقابل 73درصد موفق‌تر عمل کرده.
   هر دو، 2بار در جام جهانی حضور داشته‌اند، 2 جام در انگلیس به‌دست آورده و2گل با سر در این فصل زده‌اند، اما موستافی یک افتخار در تیم ملی دارد که فان‌دایک از آن بی‌بهره است؛ جام کنفدراسیون‌ها.
   موستافی حداقل 40میلیون پوند از مدافع 75میلیون پوندی لیورپول ارزان‌تر است. با این‌وجود، نمی‌شود گفت با همین عملکرد بهتر در آنالیزها، موستافی مدافع یا بازیکن بهتری است. این را باید درنظر داشت که فان‌دایک یک رهبر است و موستافی یک کارگر ساده که معمولا در میان مهندس‌ها به چشم نمی‌آید هر چند که او یک‌بار هم جام‌جهانی را فتح کرده باشد و از آخرین جامی که تیم ملی هلند برده، 31سال می‌گذرد (جام ملت‌های اروپا1988) و آن زمان هنوز فان‌دایک به دنیا نیامده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید